LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Under onsdagen den 23 oktober beslutade LO:s representantskap om linjerna inför kommande års avtalsrörelse. Några siffror på lönekraven är inte presenterade. Däremot enades förbunden som är med i samordningen om en låglönesatsning, krav på att minska ofrivilliga deltider och en snabbutredning om arbetstidsförkortning.

– Vi står redo och jag måste ge uttryck för att det känns uppfriskande att vara i gång med striden för att stå upp för våra medlemmar som går till jobbet varje dag och får hela Sverige att fungera, sa LO-ordföranden Johan Lindholm vid pressträffen då LO-samordningen presenterades.

Låglönesatsningen är till för alla som tjänar under 25 000 kronor i månaden.

– Det är ett styrkebesked att vi lyckas samordna i ett första steg. För oss i Kommunal är låglönesatsningen en viktig del. Många av våra medlemmar har det tungt ekonomiskt. Vi ska inte ha fattiga arbetare i Sverige, det är orimligt att vissa inte ska ha mat på bordet eller ha ångest för att inte ha råd att köpa vinterkläder, sa Kommunals ordförande Malin Ragnegård.

I många yrkesgrupper jobbar flera med ofrivillig deltidsanställning. För arbetsgivaren kostar det oftast inte särskilt mycket att ge fler timmar, så kallad mertid, om man jämför med kostnaden för övertidsersättning för heltidsanställda.

– Vi har medlemmar som jobbar 20 timmar i veckan men varje vecka jobbar tio timmar extra. En del arbetsgivare har satt det i system. För många av våra medlemmar är det inte ett val utan enda sättet att kunna betala räkningarna i slutet av månaden. En stor del av mertidsproblematiken är att timlönen är exakt samma som när du jobbar ordinarie timmar. Det är inte dyrare för arbetsgivaren att ha dålig planering, sa Handels ordförande Linda Palmetzhofer.

På LO-kongressen tidigare i år var frågan om arbetstidsförkortning en stor fråga. Där enades kongressen till slut om att föra upp frågan på dagordningen. Arbetstiden ska sänkas, helst avtalsvägen, men annars genom politiska beslut.

– Vi ska sätta i gång arbetet genom och utföra en egen utredning som ska titta på hur mycket vi ska förkorta arbetstiden och på vilket sätt, sa LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä vid presskonferensen och fortsatte:

– Sen är det naturligtvis en kostnadsfråga. Det är inte gratis att förkorta arbetstiden, även om jag tror att det finns en del vinster i att folk blir friskare. Vi kommer att lägga förslag på hur det drivs vidare, om det blir gemensamt eller i en samordning. Utredningen ska vara klar 15 maj nästa år.

Seko ville ha avtalskrav om arbetstidsförkortning och valde att reservera sig mot avtalskraven.

– Vår uppfattning är att LO-kongressen tydligt tog ställning för att arbetstidsmåttet måste sänkas. Vår uppfattning är dessutom att det arbetet bör påbörjas här och nu. Det finns ingen tid att vänta, säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia till Seko.se.

Inför den förra avtalsrörelsen, 2022, var Transport också med när samordningen drog i gång. Sedan valde facket att ställa sig utanför då de siffersatta lönekraven presenterades, de ansågs helt enkelt för låga.

Också i år är Transport med innan siffersättningen. Exakt hur stora lönekrav LO ställer beslutas under de närmaste veckorna och därefter kommer Transport och de andra LO-förbunden att lämna ett slutgiltigt beslut om de ska vara med i LO-samordningen. Beslutet ska lämnas till LO senast den 29 november.

Artikeln uppdateras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Michael Stjärnfeldt. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.