I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.
Close
Göteborgs hamn.
Close

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Förra onsdagen, den 13 maj, stoppade Hamnarbetarförbundet med kort varsel arbete med fartyget Wes Janine i Göteborgs containerhamn. Hon ska ha lastats av avtalslösa hamnarbetare i Lissabon, under en pågående konflikt. Ytterligare ett fartyg varslades samtidigt om sympatiblockad. Det fartyget, Wes Gesa, har nu anlöpt Göteborg. Hamnarbetarförbundets blockad är en sympatiaktion för de portugisiska hamnarbetarnas fackförbund SEAL.

Portugisiska SEAL har också sökt stöd av Svenska Transportarbetareförbundet. Förbundet fick hemställan i mitten av förra veckan. Sedan dess har Transport med olika medel aktivt arbetat för att få fram information om den så kallade Lissabonkonflikten.

– Vi har ett antal frågor – några har vi fått svar på, men inte alla. Det går inte att ta beslut om sympatiåtgärder innan vi har fullödig information, säger Peter Lövkvist, chef för Transports internationella enhet.

Senare under dagen ska ha han ha åter ha kontakt med Internationella transportarbetarefederationen (ITF). Transport har sedan tidigare också varit i fortlöpande kontakt med Europeiska transportarbetarefederationen (ETF).

Förutom frågor om konfliktens syfte och laglighet gäller det bland annat om stöd från arbetarnas centralorganisation i Portugal, motsvarande LO, och om sympatiåtgärder från andra grupper i landet.

Transport vill ha svar på:

  • Om konflikten är laglig.
  • Vad SEAL vill uppnå med konflikten.
  • Om det har begärts förhandlingar om ett nytt kollektivavtal.
  • Om man har fått stöd av centralorganisationen UGT, motsvarande LO i Portugal, när det gäller transporter till och från hamnen, exempelvis av lastbilschaufförer.
  • Vad som händer i de andra länderna på fartygets rutt innan det att hon anlöper en svensk hamn.

”Förbundsstyrelsen kan omöjligen ta ställning och beslut så länge ovanstående frågor är obesvarade” heter det på Transports Facebooksida.

Hamnarbetarförbundets sympatiblockad är riktad mot samtliga svenska hamnar. Containerfartyget från Portugal, som i dag ligger i svensk hamn, kunde ha anlöpt Helsingborg men gick på Göteborg – efter att ha stoppats i Danmark, av hamnarbetare i Århus. Hon lossas nu av bemanningsanställda och transportare.

Hamnarbetarförbundet hoppas få med sig Transport i sympatiblockaden.

– Det måste inte ske den här veckan, konflikten kommer inte att vara över i morgon direkt, säger Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet.

Sympatiåtgärder tillåtna

Arbetsgivarförbundet Sveriges Hamnar tecknade ett kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet förra året. Det skulle säkra fredsplikten. Tidigare hade arbetsgivarparten bara rikstäckande avtal med Transport.

Men fredsplikten gäller inte sympatiåtgärder. På onsdagen uttalade sig Transportföretagens vd, Marcus Dahlsten, i Sveriges Radio och sa att han inte tycker att sympatiåtgärder som de som nu pågår i Göteborgs hamn ska vara tillåtna.

Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson är inte förvånad:

– De, och Svenskt Näringsliv som helhet, vill ju ha bort alla slags sympatiåtgårder.

Däremot betonar Erik Helgeson att hans förbund inte har något intresse av motsättningar med Transport.

I ett pressmeddelande riktar Hamnarbetarförbundet kritik mot arbetsgivaren APM Terminals som, menar facket, kringgår blockaden genom att flytta bort alla Hamnarbetarförbundets medlemmar och i stället lossar fartyget med oorganiserad arbetskraft från bemanningsföretag och ”medlemmar i minoritetsfacket, som ännu inte varslat om sympatiåtgärder till stöd för de portugisiska hamnarbetarna”:

– Jag kan bara svara för Transport, vi behöver få fram mer information. Annars kan inte förbundsstyrelsen ta beslut i ärendet, som sagt, säger Peter Lövkvist.

– Jag har inga synpunkter på vad minoritetsfacket, Hamnarbetarförbundet, gör vid APM Terminals.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan larsson:
    21 maj, 2020

    Kunde man inte frågat danskarna hur dom resonerade, där verkar beslutet gått snabbare.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Lily Hallberg

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport trycker på för konvention mot våld

Arbetsmiljö. Hittills har bara sju länder ratificerat ILO:s konvention om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet. Transport uppmanar nu regeringen att arbeta för att konventionen godkänns av EU:s ministerråd.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.