Close
Johan Duvskog, Malmö, och avdelningsordförande Kenneth Pettersson, Malmö.
Close
LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Från Malmö i söder och Göteborg i väst kom det Transportmedlemmar för att protestera mot LO:s omsvängning i LAS-frågan.

Kritiken mot försämringar i arbetsrätten, LAS, har varit hård från Transportarbetareförbundets sida. Till skillnad från majoriteten av LO:s förbund har Transport också valt att ställa sig utanför huvudavtalet i den så kallade LAS-uppgörelsen

Keddy Blidberg, slamsugare i Göteborg och Freddy Welle, ordförande för Göteborgs åkerisektion står vid Folkets hus vid Norra Bantorget och delar ut flygblad, tillsammans med ett 20-tal andra protesterande.

Keddy Blidberg slamsugare i Göteborg och och Freddy Welle, ordförande för åkerisektionen i Göteborg. Foto: Justina Öster

Keddy Blidberg:

– Vi behöver trygghet på jobbet nu och inte om 40 år. Kompisarna på jobbet är inte så glada över detta, säger han.

Freddy Welle säger:
– Tanken att protestera kom från Göteborgsavdelningen, sedan hakade flera andra på och då kom vi överens om att protestera här utanför. Vi måste agera mot det här. LAS är den sista tryggheten vi har kvar och nu ska de pilla på den med, säger han.

Inför öppnandet av den andra delen av LO:s 29:e kongress i Stockholms Folkets hus var det också många från Transports avdelningar i Stockholm, Göteborg och Malmö på plats utanför, förutom de röstberättigade ombuden inne på själva kongressen. De visade tydligt sin inställning, både på t-shirts och flygblad med inledningsorden: ”LO ska arbeta för mer anställningstrygghet – LO ska driva arbetarpolitik i Socialdemokraterna – inte legitimera deras vilsna borgerliga kompromisspolitik som förstör den svenska politiken.”

Miljöarbetaren Peter Strålind, från Stockholmsavdelningen står nära vägen och vinkar varje gång en sopbil kör förbi. Han oroas över förändringarna

– Det är skönt att vara här. Jag är förhandlingsombud på jobbet och det dyker upp frågor om LAS nästan varje dag, säger han.

Två medlemmar i Kommunal, som är kongressombud kommer ut ur Folkets hus.

– Vilken tur att ni kom. Jag har redan fått era flygblad.

Protesten är inte planerad av Transport, men flera förbundsanställda fanns på plats.

– Protesten ligger i linje med förbundsstyrelsens beslut. Det är bra att de visar sitt missnöje, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Kärrman:
    5 december, 2021

    Strålande!

  2. Ingemar E L Göransson:
    3 december, 2021

    Tack kamrater!

  3. Göran Cederfjärd:
    3 december, 2021

    Härligt att se att VI inte står med kepsen i hand och tackar och bugar när det politiska verktyget med LO:s goda minne kör över arbetarna på golvet.

  4. Peter Jansson:
    29 november, 2021

    Det är meningslöst att protestera för det är de som har kapitalet som bestämmer villkoren.Det kommer att bli allt vanligare med bemanningsföretag för att enkelt kunna byta ut personalen till billigare alternativ utan att de anställd kan göra någonting åt det.Det är i alla fall min tro om den framtida arbetsmarknaden med erfarenhet av att jag har varit egen åkare och jag har även arbetat som anställd.Som enskild individ gäller det att ha den kompetensen som efterfrågas av arbetsgivarna och som inte enkelt kan ersättas av vem som helst.

Lästips:

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Transportarbetarens logga

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.