Close
Johan Duvskog, Malmö, och avdelningsordförande Kenneth Pettersson, Malmö.
Close
LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Från Malmö i söder och Göteborg i väst kom det Transportmedlemmar för att protestera mot LO:s omsvängning i LAS-frågan.

Kritiken mot försämringar i arbetsrätten, LAS, har varit hård från Transportarbetareförbundets sida. Till skillnad från majoriteten av LO:s förbund har Transport också valt att ställa sig utanför huvudavtalet i den så kallade LAS-uppgörelsen

Keddy Blidberg, slamsugare i Göteborg och Freddy Welle, ordförande för Göteborgs åkerisektion står vid Folkets hus vid Norra Bantorget och delar ut flygblad, tillsammans med ett 20-tal andra protesterande.

Keddy Blidberg slamsugare i Göteborg och och Freddy Welle, ordförande för åkerisektionen i Göteborg. Foto: Justina Öster

Keddy Blidberg:

– Vi behöver trygghet på jobbet nu och inte om 40 år. Kompisarna på jobbet är inte så glada över detta, säger han.

Freddy Welle säger:
– Tanken att protestera kom från Göteborgsavdelningen, sedan hakade flera andra på och då kom vi överens om att protestera här utanför. Vi måste agera mot det här. LAS är den sista tryggheten vi har kvar och nu ska de pilla på den med, säger han.

Inför öppnandet av den andra delen av LO:s 29:e kongress i Stockholms Folkets hus var det också många från Transports avdelningar i Stockholm, Göteborg och Malmö på plats utanför, förutom de röstberättigade ombuden inne på själva kongressen. De visade tydligt sin inställning, både på t-shirts och flygblad med inledningsorden: ”LO ska arbeta för mer anställningstrygghet – LO ska driva arbetarpolitik i Socialdemokraterna – inte legitimera deras vilsna borgerliga kompromisspolitik som förstör den svenska politiken.”

Miljöarbetaren Peter Strålind, från Stockholmsavdelningen står nära vägen och vinkar varje gång en sopbil kör förbi. Han oroas över förändringarna

– Det är skönt att vara här. Jag är förhandlingsombud på jobbet och det dyker upp frågor om LAS nästan varje dag, säger han.

Två medlemmar i Kommunal, som är kongressombud kommer ut ur Folkets hus.

– Vilken tur att ni kom. Jag har redan fått era flygblad.

Protesten är inte planerad av Transport, men flera förbundsanställda fanns på plats.

– Protesten ligger i linje med förbundsstyrelsens beslut. Det är bra att de visar sitt missnöje, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Kärrman:
    5 december, 2021

    Strålande!

  2. Ingemar E L Göransson:
    3 december, 2021

    Tack kamrater!

  3. Göran Cederfjärd:
    3 december, 2021

    Härligt att se att VI inte står med kepsen i hand och tackar och bugar när det politiska verktyget med LO:s goda minne kör över arbetarna på golvet.

  4. Peter Jansson:
    29 november, 2021

    Det är meningslöst att protestera för det är de som har kapitalet som bestämmer villkoren.Det kommer att bli allt vanligare med bemanningsföretag för att enkelt kunna byta ut personalen till billigare alternativ utan att de anställd kan göra någonting åt det.Det är i alla fall min tro om den framtida arbetsmarknaden med erfarenhet av att jag har varit egen åkare och jag har även arbetat som anställd.Som enskild individ gäller det att ha den kompetensen som efterfrågas av arbetsgivarna och som inte enkelt kan ersättas av vem som helst.

Lästips:

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.