Transport: Bring måste utredas även om det är svårt

Arbetsmiljöverket måste gå på djupet i granskningen av slovakiska Bring truckings verksamhet i Jönköping. Transports ordförande Lars Lindgren är starkt kritisk till verkets ovilja att utreda om det är utstationering eller inte.

– Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att administrera utstationeringsregistret och ansvara för tillsynen av det. Då måste man tillsätta resurser för att kunna undersöka hur reglerna följs, säger Lars Lindgren.

– Transporter är en mobil verksamhet. Jag kan förstå om den är svår att kontrollera, men det är inget skäl för att inte utreda.

Sent i våras anmälde Transport slovakiska Bring trucking till Arbetsmiljöverket. Bolaget har fordon stationerade i Jönköping och kör kontinuerligt åt Ikea till Oslo.

De slovakiska chaufförerna stannar månader i sträck i landet, men företaget har inte gjort någon anmälan till registret. Transport misstänker dock att det handlar om utstationering.

Enligt Arbetsmiljöverkets jurist Heidi Wiik är dessa ärenden mycket svåra att utreda. Verket vill heller inte ”jaga företag” genom aktiv spaning.

– Det är en felaktig inställning om vi ska ha ordning och reda på arbetsmarknaden, säger Lars Lindgren.

– Tidigare var det facket som upprätthöll den genom våra kollektivavtal. Den möjligheten har fråntagits oss med de komplexa regler som nu gäller genom medlemskapet i EU.

Lars Lindgren understryker att statsmakten lagt ansvaret på Arbetsmiljöverket. Han är starkt kritisk till verkets inställning, som innebär att det inte utför någon aktiv spaning mot företag som inte gjort någon anmälan till registret.

Förlorare är de slovakiska chaufförer som jobbar här. Om de registreras som utstationerade har de rätt till minimilöner enligt Transports kollektivavtal, och ska även följa svenska arbetsmiljö- och arbetstidsregler.

Enligt Transport är Bring truckings yrkesförare antingen utstationerade eller permanent arbetande här, och i det senare fallet ska de ha svenskt kollektivavtal.

– Vi kommer att fortsätta hävda att det är utstationering. Vi måste få ett avgörande för denna typ av verksamhet, säger Lars Lindgren.

– Förtaget kan ha rätt i att det inte är utstationering, men då ska det ha svenskt kollektivavtal för verksamheten.

Lars Lindgren anser att Arbetsmiljöverket stoppar huvudet i sanden när ingen utredning görs – och inte heller någon bedömning av verksamheten i Bring.

– Vi kan inte leva i en gråzon. Inte bara Bring, utan alla möjliga bolag håller på så här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.