Trailers på båt – från Norrköping till Norrtälje

Hamn. I höst planerar rederiet IW Line att börja köra lastbilstrailers mellan Norrköpings hamn och kapellskär på båt. Ett statligt stöd gör satsningen möjlig.

Tomas Carlsson och Mikael Nilsson driver rederiet IW Line. Foto: IW Line

Till en början räknar företaget med att kunna frakta 40-50 trailers per avgång. Ett fartyg ska trafikera linjen och hinna med en tur- och returfärd per dygn, fem dagar i veckan.

Företagets vd Mikael Nilsson och hans kompanjon Tomas Carlsson har en bakgrund inom sjöfarten. Nilssons pappa var åkare.

– Jag har så att säga en insikt i hur världarna hänger ihop. Jag har funderat en del på allt som rullar på vägarna, kan vi inte avlasta det lite? Vi ser det här som ett sätt att få bort trafik från vägen och det ger också en bra miljöeffekt.

Mikael Nilsson ser framför sig att en chaufför hämtar en trailer i exempelvis Göteborg, lämnar den i Norrköpings hamn, kopplar på en ny och kör hem under ett och samma arbetspass.

– Då kan chauffören ha hemmet som bas i stället för att övernatta på vägarna.

En betydelsefull del i regeringens godstransportstrategi handlar om att flytta över transporter från väg till räls och sjöfart. Företag kan söka en så kallad ekobonus från staten, för att få fart på verksamheten. Trafikverket har beslutat att IW Line får 12,6 miljoner kronor för att komma igång.

Hade ni kunnat göra det här utan det statliga stödet?

– Nej. Det hade varit tufft utan det. Eftersom vi räknar med lägre volymer i början. Uppstartskostnaderna gör att vi är otroligt glada för stödet.

Transporten mellan Norrköping och Kapellskär kommer att ta närmare nio timmar. Det går alltså betydligt långsammare än med dragbil på väg. Mikael Nilsson tror att transportköparna kan motiveras av en lägre belastning på miljön.

Om man bortser från tidstappet. Hur hög blir fraktkostnaden för att frakta trailers mellan

Norrköping och Kapellskär?

– Vi räknar med att komma ner på samma kilometerpris som det kostar att köra godset med lastbil.

Mikael Nilsson berättar att han läst att det finns 22 000 inlandsfartyg i Europa. Men i Sverige är de inhemska fartygstransporterna högst begränsade.

– Vi har fina farleder men det har vi inte använt. Jag tror att det hänger ihop med att det viktigaste hela tiden ska gå fort. Att flytta över till båt ligger rätt i tiden, säger han och syftar på de högst satta miljömål som Sverige har.

Norrköpings Hamn har inte beslutat om fler hamnarbetare ska anställas. Men i och med den nya linjen blir det åtminstone fler arbetstimmar, skriver Norrköpings Tidningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredare: Så kan elvägarna se ut

Politik. I framtiden kan lastbilarna vara batteridrivna och ladda under färd längs någon av de 300 milen statliga elvägar. Elisabet Falemo presenterade under onsdagen en utredning om hur det kan gå till.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.