Trailers på båt – från Norrköping till Norrtälje

Hamn. I höst planerar rederiet IW Line att börja köra lastbilstrailers mellan Norrköpings hamn och kapellskär på båt. Ett statligt stöd gör satsningen möjlig.

Tomas Carlsson och Mikael Nilsson driver rederiet IW Line. Foto: IW Line

Till en början räknar företaget med att kunna frakta 40-50 trailers per avgång. Ett fartyg ska trafikera linjen och hinna med en tur- och returfärd per dygn, fem dagar i veckan.

Företagets vd Mikael Nilsson och hans kompanjon Tomas Carlsson har en bakgrund inom sjöfarten. Nilssons pappa var åkare.

– Jag har så att säga en insikt i hur världarna hänger ihop. Jag har funderat en del på allt som rullar på vägarna, kan vi inte avlasta det lite? Vi ser det här som ett sätt att få bort trafik från vägen och det ger också en bra miljöeffekt.

Mikael Nilsson ser framför sig att en chaufför hämtar en trailer i exempelvis Göteborg, lämnar den i Norrköpings hamn, kopplar på en ny och kör hem under ett och samma arbetspass.

– Då kan chauffören ha hemmet som bas i stället för att övernatta på vägarna.

En betydelsefull del i regeringens godstransportstrategi handlar om att flytta över transporter från väg till räls och sjöfart. Företag kan söka en så kallad ekobonus från staten, för att få fart på verksamheten. Trafikverket har beslutat att IW Line får 12,6 miljoner kronor för att komma igång.

Hade ni kunnat göra det här utan det statliga stödet?

– Nej. Det hade varit tufft utan det. Eftersom vi räknar med lägre volymer i början. Uppstartskostnaderna gör att vi är otroligt glada för stödet.

Transporten mellan Norrköping och Kapellskär kommer att ta närmare nio timmar. Det går alltså betydligt långsammare än med dragbil på väg. Mikael Nilsson tror att transportköparna kan motiveras av en lägre belastning på miljön.

Om man bortser från tidstappet. Hur hög blir fraktkostnaden för att frakta trailers mellan

Norrköping och Kapellskär?

– Vi räknar med att komma ner på samma kilometerpris som det kostar att köra godset med lastbil.

Mikael Nilsson berättar att han läst att det finns 22 000 inlandsfartyg i Europa. Men i Sverige är de inhemska fartygstransporterna högst begränsade.

– Vi har fina farleder men det har vi inte använt. Jag tror att det hänger ihop med att det viktigaste hela tiden ska gå fort. Att flytta över till båt ligger rätt i tiden, säger han och syftar på de högst satta miljömål som Sverige har.

Norrköpings Hamn har inte beslutat om fler hamnarbetare ska anställas. Men i och med den nya linjen blir det åtminstone fler arbetstimmar, skriver Norrköpings Tidningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg

Vad innebär blockaden för mig som jobbar i hamnen?

Blockad. Söndag den 1 maj träder Transports blockad i svenska hamnar i kraft. Vad innebär det för mig som jobbar i en hamn? Transports ombudsman Anders Gustafsson svarar.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.