Trailers på båt – från Norrköping till Norrtälje

Hamn. I höst planerar rederiet IW Line att börja köra lastbilstrailers mellan Norrköpings hamn och kapellskär på båt. Ett statligt stöd gör satsningen möjlig.

Tomas Carlsson och Mikael Nilsson driver rederiet IW Line. Foto: IW Line

Till en början räknar företaget med att kunna frakta 40-50 trailers per avgång. Ett fartyg ska trafikera linjen och hinna med en tur- och returfärd per dygn, fem dagar i veckan.

Företagets vd Mikael Nilsson och hans kompanjon Tomas Carlsson har en bakgrund inom sjöfarten. Nilssons pappa var åkare.

– Jag har så att säga en insikt i hur världarna hänger ihop. Jag har funderat en del på allt som rullar på vägarna, kan vi inte avlasta det lite? Vi ser det här som ett sätt att få bort trafik från vägen och det ger också en bra miljöeffekt.

Mikael Nilsson ser framför sig att en chaufför hämtar en trailer i exempelvis Göteborg, lämnar den i Norrköpings hamn, kopplar på en ny och kör hem under ett och samma arbetspass.

– Då kan chauffören ha hemmet som bas i stället för att övernatta på vägarna.

En betydelsefull del i regeringens godstransportstrategi handlar om att flytta över transporter från väg till räls och sjöfart. Företag kan söka en så kallad ekobonus från staten, för att få fart på verksamheten. Trafikverket har beslutat att IW Line får 12,6 miljoner kronor för att komma igång.

Hade ni kunnat göra det här utan det statliga stödet?

– Nej. Det hade varit tufft utan det. Eftersom vi räknar med lägre volymer i början. Uppstartskostnaderna gör att vi är otroligt glada för stödet.

Transporten mellan Norrköping och Kapellskär kommer att ta närmare nio timmar. Det går alltså betydligt långsammare än med dragbil på väg. Mikael Nilsson tror att transportköparna kan motiveras av en lägre belastning på miljön.

Om man bortser från tidstappet. Hur hög blir fraktkostnaden för att frakta trailers mellan

Norrköping och Kapellskär?

– Vi räknar med att komma ner på samma kilometerpris som det kostar att köra godset med lastbil.

Mikael Nilsson berättar att han läst att det finns 22 000 inlandsfartyg i Europa. Men i Sverige är de inhemska fartygstransporterna högst begränsade.

– Vi har fina farleder men det har vi inte använt. Jag tror att det hänger ihop med att det viktigaste hela tiden ska gå fort. Att flytta över till båt ligger rätt i tiden, säger han och syftar på de högst satta miljömål som Sverige har.

Norrköpings Hamn har inte beslutat om fler hamnarbetare ska anställas. Men i och med den nya linjen blir det åtminstone fler arbetstimmar, skriver Norrköpings Tidningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transportarbetarens logga

Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Öde Västerås flygplats

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.