Trailers på båt – från Norrköping till Norrtälje

Hamn. I höst planerar rederiet IW Line att börja köra lastbilstrailers mellan Norrköpings hamn och kapellskär på båt. Ett statligt stöd gör satsningen möjlig.

Tomas Carlsson och Mikael Nilsson driver rederiet IW Line. Foto: IW Line

Till en början räknar företaget med att kunna frakta 40-50 trailers per avgång. Ett fartyg ska trafikera linjen och hinna med en tur- och returfärd per dygn, fem dagar i veckan.

Företagets vd Mikael Nilsson och hans kompanjon Tomas Carlsson har en bakgrund inom sjöfarten. Nilssons pappa var åkare.

– Jag har så att säga en insikt i hur världarna hänger ihop. Jag har funderat en del på allt som rullar på vägarna, kan vi inte avlasta det lite? Vi ser det här som ett sätt att få bort trafik från vägen och det ger också en bra miljöeffekt.

Mikael Nilsson ser framför sig att en chaufför hämtar en trailer i exempelvis Göteborg, lämnar den i Norrköpings hamn, kopplar på en ny och kör hem under ett och samma arbetspass.

– Då kan chauffören ha hemmet som bas i stället för att övernatta på vägarna.

En betydelsefull del i regeringens godstransportstrategi handlar om att flytta över transporter från väg till räls och sjöfart. Företag kan söka en så kallad ekobonus från staten, för att få fart på verksamheten. Trafikverket har beslutat att IW Line får 12,6 miljoner kronor för att komma igång.

Hade ni kunnat göra det här utan det statliga stödet?

– Nej. Det hade varit tufft utan det. Eftersom vi räknar med lägre volymer i början. Uppstartskostnaderna gör att vi är otroligt glada för stödet.

Transporten mellan Norrköping och Kapellskär kommer att ta närmare nio timmar. Det går alltså betydligt långsammare än med dragbil på väg. Mikael Nilsson tror att transportköparna kan motiveras av en lägre belastning på miljön.

Om man bortser från tidstappet. Hur hög blir fraktkostnaden för att frakta trailers mellan

Norrköping och Kapellskär?

– Vi räknar med att komma ner på samma kilometerpris som det kostar att köra godset med lastbil.

Mikael Nilsson berättar att han läst att det finns 22 000 inlandsfartyg i Europa. Men i Sverige är de inhemska fartygstransporterna högst begränsade.

– Vi har fina farleder men det har vi inte använt. Jag tror att det hänger ihop med att det viktigaste hela tiden ska gå fort. Att flytta över till båt ligger rätt i tiden, säger han och syftar på de högst satta miljömål som Sverige har.

Norrköpings Hamn har inte beslutat om fler hamnarbetare ska anställas. Men i och med den nya linjen blir det åtminstone fler arbetstimmar, skriver Norrköpings Tidningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Transportarbetarens logga

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.