Close
Tommy Wreeth gratuleras till ordförandejobbet av Lars Eriksson, ombudsman i Örebro.
Close
Kongress 2017

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

– Tack!! Tack så jättemycket för det förtroende ni ger mig, sa en rörd Tommy Wreeth direkt efter att valresultatet blev klart.

Valet stod mellan Tommy Wreeth och Markus Pettersson. Kort efter valresultatet klev Pettersson upp i talarstolen och gratulerade sin medtävlare. Sedan sa han:

– Jag vill tacka alla er som pläderade för mig som ordförande. Jag blev faktiskt tårögd av allt fint som sades. Det är också så att min resa i förbundet tar slut nu. Och jag vill tacka er alla, oavsett hur ni röstade. Ni har bidragit till att förgylla mitt liv.

I sitt korta anförande lovade Tommy Wreeth att ”leverera”. Till alla medlemmar:

– Det gäller gamla och inte minst unga. Det var ju smickrande tidigare att höra att jag är en blomma som ännu inte hunnit blomma ut helt. Den framtid vi stakar ut nu är allas framtid. Hela förbundets.

Valet blev en rysare. Valberedningens ordförande Dag Leander inledde med att det blev en tuff uppgift att vaska fram förslag till kongressen. När det gäller förbundsstyrelsen kunde valberedningen enas om ett förslag. Men inte för ledningen, det verkställande utskottet (vu).

– Tyvärr kom vi inte ända fram, trots mycket arbete. Därför föreslår vi sluten omröstning med röstsedlar direkt, sa Dag Leander.

Så blev det. Ombuden ropades upp, avdelning för avdelning, och fick lägga sina röstsedlar i en valurna.

Själva valet föregicks av bortåt 20 kampanjtal där ombud efter ombud gick upp och propagerade för antingen Markus Pettersson eller Tommy Wreeth. Många röster som höjdes för Pettersson riktade in sig på det fackliga organiseringsarbete som löpt på under de gånga fem, sex åren. En verksamhet som Markus Pettersson ansvarat för.

Tommy Wreeths tillskyndare pekade på hans erfarenhet som förhandlare och långa erfarenhet från fackligt arbete på två olika lokalavdelningar, och senare som central ombudsman på förbundskontoret.

Direkt efter valet strömmade ombud upp på scenen för att gratulera Tommy Wreeth och tackade Markus Pettersson. Transportarbetaren passade på att be om deras hälsningar till läsarna.

Tommy Wreeth, vad vill du säga till Transports medlemmar?

– Jag är så otroligt stolt och rörd, det är svårt att hitta orden. Jag hoppas att kunna staka ut en stark och vettig framtid för Transport – tillsammans. Nu ska jag lyssna av kongressen för att sedan kunna driva de viktigaste frågorna.

Markus Pettersson, vad vill du säga till Transports medlemmar?

– Tack för allt. Tack för allt ni bidragit med i samhället, på arbetsplatserna och i förbundet.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.