Tommy Wreeth förvånad över Kommunals avhopp

Avtalsrörelsen. LO:s största fackförbund, Kommunal, hoppar av från samordnade löneförhandlingar i nästa års stora avtalsrörelse. Transport förbundsordförande Tommy Wreeth är förvånad. – Inte över själva avhoppet, utan mest över tidpunkten. Utspelet kom ju redan innan LO beslutat om vilka principer som ska gälla vid en samordning, säger han.

Omkring tre miljoner löntagare berörs av lönerörelsen som drar i gång på allvar efter årsskiftet.

Vid dagens representantskap i LO beslutade fackförbunden om grundläggande ramar för de förbund som ställer upp på samordnande förhandlingar. Exakt hur stora lönekrav som ska drivas, själva siffersättningen, bestäms i början av november.

Kräver kort avtal

Utgångsbudet vid förhandlingsborden blir ett kort avtal, tolv månader. Det tycker Tommy Wreeth är bra:

– Under rådande förhållanden vill Transport inte ha ett långt avtal. Arbetsgivarna har generellt motsatt uppfattning, men jag anser att facket är som vassast och viktigast för medlemmarna just när kollektivavtalen omförhandlas.

LO:s egna ekonomer bedömer att utrymmet för lönehöjningar ligger i spannet 2,5 till 3,5 procent. Pappers gick tidigt i höstas ut med att förbundet kommer att kräva 4 procent.

Tommy Wreeth säger:

– De två senaste avtalsrörelserna har givit förhållandevis låga löneökningar. Till och med arbetsgivarna erkänner att det blev så efter de treåriga avtal som tecknades 2017. Företagen gör enorma vinster och nu måste LO-medlemmarna får del av det.

Kritik mot industrimärket

I mer än 20 års tid har industrin varit normerande för löneökningarna på hela arbetsmarknaden. Ofta har IF Metall tecknat ett första avtal som sedan upphöjts till ”märke” av LO-styrelsen.

Det är en princip som backats upp hårt av arbetsgivarna och även av statliga Medlingsinstitutet. Andra fackförbund som försökt få ut mer har mött stenhårt motstånd.

Förra året ställde sig alla LO-förbund bakom samordningen. I år har Kommunal hoppat av redan innan kraven spikats. Och även Pappers. Förbunden i 6F och Handels har också riktat kritik mot industrins dominans.

Transportbasen Tommy Wreeth är kluven:

– Det är olyckligt att vi inte kan hålla ihop. Samtidigt förstår jag Pappers. Det är högtryck i skogsindustrin. Jag har faktiskt svårt att se att det skulle vara en djup lågkonjunktur på ingång.

– Och även om det nu blir en lågkonjunktur kan jag tycka att det i så fall vore bra att stimulera efterfrågan, genom ordentliga lönehöjningar.

Transport avvaktar

I Transport är det förbundsstyrelsen och ytterst förbundsrådet som avgör om Transport ska ställa sig bakom LO-samordningen. Tommy Wreeth ser det som naturligt att förbundet avvaktar med beslutet till dess samordningsprinciperna är klara.

Kommunal motiverar sitt avhopp med att löneutjämningen mellan män och kvinnor går för långsamt. Förbundet vill ha mer till kommunalarna än vad andra får.

I den kravspecifikation som LO:s representantskap beslutade om i dag ingår återigen ett så kallat knä. Den här gången sätts det till 26 100 kronor.

Knäet fungerar automatiskt som en låglönesatsning. Alla som ligger över får ett lönepåslag i procent. De under får i stället ett fast påslag i kronor.

Skulle LO-förbunden lyckas förhandla fram exempelvis 3 procent mer på ett år, så innebär det 783 mer i lön – för alla som tjänar under 26 100 kronor.

Tommy Wreeth är positiv till knätanken:

– Fast jag hade hellre sett att knäet sattes högre, till åtminstone 27 000-28 000 kronor. Då skulle fler lågavlönade gynnas och klyftorna minska snabbare.

Förhandlingar om las

Parallellt med de interna avtalsdiskussionerna i LO pågår förhandlingar mellan LO och Svenskt Näringsliv, om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

När Socialdemokraterna i januari gjorde upp med Centern, Liberalerna och Miljöpartiet om förändringar i las öppnade man samtidigt för fack och arbetsgivare att själva lösa frågan.

Går parterna i mål slipper man en lagstiftning som skulle vara djupt impopulär i de fackliga leden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rasmus:
    24 oktober, 2019

    Bra på dom!

    Ska vara helt ärlig här till ni som jobbar på Transport, Jag är så jädrans trött på er, på hela den här branchen.

    Inget personlig, specielt inte till er på mer avdelinings nivå, de få gånger jag har kontaktat er så har det varit trevligt.

    Men det är mer hela transport i sig själv, avtalen, lyx resor, utteslutning av medlemar för Fel synpunkter och sånt.

    Det är stor brist på Lastbils chaufförer, det har ni erkänt ni med, men jag har nog alldrig hört eller sett er göra något med det, det är samma ca 3% löne ök per år, Seriösa företag betalade redan YKB't osv. vet att ni har jobbat en hel del med Cyckel buden o terminalarna vilket är så klart bra, men ska det betyda att ni inte kan göra något med Lastbils sidan?

    Eller hamn kanske? Att ett annat fackförbund har kommit fram och växt sig så att är nästintill lika stort tyder på att nått är fel, många i hamnen tycker ni inte har sköt er, och jag kan säga att många i lastbils branchen tycker det samma, men vi har inget annat val, för lastbilar är det endast Transport som finns, men jag kan säga om det hade funnits ett annat så hade jag gått dit direkt!

    Ni pratar om att vi måste öka statusen på Chaufförs jobbet, men vad hjälper det när folk slutar för de inte vill håla på med det längre?

    Jag känner runt en 11st chaufförer som har slutat i lastbils branchen nu, 2 st har till och med gått och blivit Buss Chaufförer med lägre lön för att det är tydligen bättre det, av min klasskamrater som gick ur TransportGymnasiet (ca 17st om jag minns rätt) så vet jag bara 2 st + mig som fortfarande jobbar som Lastbilschaufför, dock så har jag inte kontakt med en del av dom, men av de flesta jag vet/mött så är det endast 2 + mig kvar.

    Och när jag pratar med chaufförer så hör jag mest två saker de vill ha, mer lön och mindre stress, möjligtsvis en bulle till fikat.

    Och jag förstår dom, jag sitter här nu, 25 år gammal jobbat i branchen i 7 år har redan gått i vägen 2ggr men jobbar på som vanligt för vad ska man göra? jobbar med folk i andra brancher vars löner nu ligger mer runt 30-35 med möjligheter på ökningar beroende på hur du sköter dig.

    Men jag tror alldrig jag har hört en lastbils chaufför som har fått mer lön en typ 5kr/tim extra, men samtidigt efter mycket snack med gammla chefer så klandrar jag inte dom så mycket heller, den här branchen är så förstörd av osund konkurens från utlandet och politik så det finns helt enkelt inte pengar i stora delar av branchen, och allt måste gå fortare somt kosta mindre, där av stress.

    Det är en krånglig fråga, med krångliga problem som behöver lösningar. I bland önskar jag bara att Transport och dess motpart (som jag glömt namnet på) skulle sätta sig ner och dra halva sveriges transport kedja i strejk tills politikerna som sitter o goar sig i Stockholm 5min från affären att om inte lastbilarna kommer så har de inget mat, ingen värme, ingen el, det de har är en Jädrigt dyr kall o mörk lådor att uggla i.

    Nej jag är trött på det här, sitter och söker aktivt efter något annat vettigare än detta, det svåra är att hitta vad?

    Men iallafall, Mitt råd även om ni totalt skiter i det är att pratta mer med chaufförerna, våga sätta ner foten, kräv mer så att ni vissar för folk att ni faktiskt är där för medlemmarna istället för att bara lalla runt som ni har mer eller mindre gjort de senaste 6 åren.

    Men samtidigt var inte oroliga att gå upp till er motpart och samarbeta, de har problem de vill lösa, vi har problem vi vill lösa, till en viss del så går våra intressen ihop. En bra start är nog att få bort den osunda konkurrensen, The enemy of my enemy is my friend eller vad det är folk säger.

    Så skärp er, gör ert jobb, och lös problemet!

    Mvh
    Rasmus

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.