Diskussion i avtalsdelegationen för tidningsbud. Transports ombudsman Andreas Kindesjö och avtalssekreterare Peter Winstén stående längst fram.
Foto: Lilly Hallberg
Avtal 2025
Tidningsbudens nya avtal klart
Tidningsdistributörsavtalet.
En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.
Delegationen samlades åter den första vardagen efter påskhelgen. Det behövdes då försöken att nå fram till en överenskommelse under tidigare förhandlingsdagar inte lyckats. Också under tisdagen denna vecka framkom att synen på vad som gick att avstå, och vinna, skilde sig kraftigt åt mellan parterna.
”Provocerande dåligt” och ”det vi kan få är inte värt det” var några kommentarer från delegationens ombud till arbetsgivarens förslag under den sista avsatta förhandlingsdagen, tisdagen den 22 april.
Till slut kom det att handla om pengar. Och det blev till slut industriavtalet – ”märket” – som får fungera normerande också för tidningsbuden under kommande avtalsperiod.
I år höjs lönen mellan 930 kronor och 1 103 kronor, år två mellan 848 och 1 006 kronor. Hur stor ökningen blir beror på anställningsår.
– Det landade på märket. Vi var överens om att vi inte är överens, säger Andreas Kindesjö, central ombudsman med ansvar för avtalet.
Han understryker samtidigt att Transport också i år lyckades trycka bort flera av arbetsgivarsidans förslag som skulle inneburit försämringar för buden.
Fackets framgång handlar bland annat om att det inte blir något av arbetsgivarsidans önskan att dra ned på omställningstiden, från sex till tre månader. För distributionsbolagen skulle det ha förenklat att snabbare kunna lägga om utdelningsdistrikten.
Inte heller en tidbank, för ”ökad flexibilitet” när det gäller förläggning av arbetstid, lyckades Medieföretagen få igenom.
I år lyftes även frågan om att slå samman kollektivavtalets paragraf 4 och paragraf 5. De som går på avtalets fjärde paragraf är ”vanliga” tidningsbud som delar ut morgontidningar. Paragraf 5 reglerar övrig distribution.
Men någon lösning för en sammanslagning, som båda parter gick med på, nåddes aldrig under förhandlingarna.
Förhandlingsombud om nya avtalet
Hur blev det nya kollektivavtalet? Transportarbetaren ställde frågan till tre av dem som suttit i delegationen för tidningsdistributörsavtalet. Under tre förhandlingsdagar har de varit med för att diskutera bud, förslag, motförslag, idéer och strategier.
Här är några svar, just efter att det nya avtalet blivit klart.
Fredrik Ridderström.
Fredrik Ridderström arbetar på Bonnierkoncernens distributionsbolag, Bonway, i Västerås.
– Mitt spontana svar är att det är tråkigt att parterna inte kom överens om något alls i princip. Det positiva är att man ändå lyckades komma överens om ett avtal utan större förändringar till nackdel för oss.
– Jag är ändå helt nöjd med löneökning på 6,4 procent, och vi får det utan att det kostat oss något.
Nichlas Torbjörnsson arbetar på Stampenkoncernens distributionsbolag, Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) i Varberg.
Nichlas Torbjörnsson.
– Det hade varit kul att komma hem med något mer, lite besviken är jag. Det var ett ypperligt tillfälle att slå ihop paragraf 4 och 5 bland annat, innan det är för sent. Nästa gång blir det ännu dyrare för arbetsgivaren.
– I princip var det som förra gången, för två år sedan, men hellre det än att dra hem en skottkärra med dynga. Själva förhandlingarna kändes mer positiva i år i alla fall.
Peter Bengtsson arbetar på Gota Medias distributionsbolag, Point logistik, i Tomelilla.
– Det är jäkligt tråkigt att arbetsgivaren inte vill diskutera med oss. Det värsta är att man inte ens vill tala om ett miljö-samverkansavtal. Jag är skyddsombud så arbetsmiljöfrågorna ligger mig varmt om hjärtat.
Peter Bengtsson.
– Att vi inte fick mer än märket är ingen stor överraskning. Jag har varit med i många år, med i delegationen för femte gången.
Peter Bengtsson hoppas på samarbetsgrupper för tidningsbud, något som diskuterats tidigare och ett initiativ som nu tagits under arbetet i avtalsdelegationen. Det är något som han menar också kan gynna arbetstagarna vid lokala förhandlingar framöver.
Dessutom önskar Peter Bengtsson en ny motpart, skulle föredra att tidningsbudens avtal förhandlades med Biltrafikens Arbetsgivareförbund och inte Almega-förbundet Medieföretagen:
– Jag har länge förespråkat att vi ska gå in under transportavtalet.
Integritet.
Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.
Åkeri.
Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.
Insamling.
Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.
Miljöarbete.
I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.
Transport.
Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.
Juridik.
Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).
Hamn.
Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".
Servicetrafik.
Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.
Vätgas.
I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.
Tidningsbud.
Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.
Fyg.
I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.
Arbetsmiljö.
För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.
Utbildning.
På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.
Arbetsmiljö.
Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.
Trafik.
Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.