Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.

– Vi vill inte ge oss på enskilda förare. Det är arbetsgivarna vi vänder oss till. Företagen måste prioritera trafiksäkerheten högre, säger Emma Engström, forskare på Folksam.

Hastigheterna mättes under våren, med samma sorts laserpistol som polisen använder. En sammanställning avslöjar att 73 procent av taxiförarna körde för fort. Näst sämst var renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarade sig bussförarna.

Folksam gjorde en liknande studie 2017 och konstaterar att fartsynderiet ökat – från 53 till 57 procent.

Den som läser det finstilta i Folksamrapporten upptäcker att det räcker med en (1) kilometers hastighetsöverträdelse för att räknas som fortkörare. Å andra sidan var snittöverträdelsen sju kilometer i timmen. Eller 15 procent över laglig hastighet.

Många av fortkörarna ligger fyra, fem kilometer i timmen över laglig hastighet. Bara ett fåtal kör mer än 20 kilometer för fort.

30-zonerna uppmärksammas särskilt i rapporten, eftersom det är gator där skolbarn och andra utsatta trafikanter rör sig. Även här sticker taxi ut. Var tredje granskad taxichaufför körde tio kilometer för fort på 30-sträckorna. Det är dubbel så hög andel som näst sämsta grupp – återvinningsbilarna.

Syndar yrkesförarna mer än privatbilister eller följer de bara trafikrytmen?

Forskaren Emma Engström anser att yrkestrafiken fuskar mer än andra. Hon får visst stöd från Trafikverket som slår fast att 67 procent av alla kontrollerade fordon håller laglig hastighet på det kommunala vägnätet.

Joakim Guttman, åkeriombudsman på Transports förbundskontor, är inte förvånad över Folksams siffror:

– Mycket har nog, tyvärr, med stressen att göra. Taxi- och budförare jobbar ofta på ackord och känner sig pressade att hålla tidtabeller och leveranstider. Trafiksituationen i många städer, inte minst Stockholm, gör inte saken bättre.

– Samtidigt är det lite förvånande att det går så fort även inom lastbilstrafiken. Chaufförerna har inget att vinna på att köra olagligt.

 

Så här stor andel av förarna körde minst en kilometer fortare än skyltad hastighet vid Folksams mätning:

Fartgräns          30-väg       40-väg       50-väg       60-väg         70-väg       80-väg

Taxi                        82 %             91 %             73 %             85 %              42 %             82 %

Återvinning    78 %             95 %             50 %             88 %              62 %             60 %

Bud, åkeri         82 %             91 %              61 %              69 %             60 %             64 %

 

Bygg- o anl.     74 %              83 %             56 %              69 %             58 %             53 %

Färdtjänst       68 %             73 %             38 %               63 %              33 %

SL-Buss            62 %              44 %             29 %              32 %              17 %              39 %

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jan Nygren:
    6 september, 2018

    Hur stod det ställt med vanliga privatbilister, kanske ännu värre siffror

Lästips:

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Test för att förbättra säkerheten i och kring lastbilar

Trafiksäkerhet. Vid frontalkrockar är risken att skadas eller omkomma störst för andra trafikanter i mindre fordon än tunga lastbilar. Nästa år ska den europeiska sammanslutningen EuroNCAP och Trafikverket gemensamt börja testa säkerheten i tunga lastbilar.

Förare vittnar om livsfarliga fordon när de kör ut matkassar

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD den 2 mars 2023) På ett däck sticker sömmarna fram och på en annan bil hänger baklyktan. Förare som jobbar eller jobbat på Gordon Delivery vittnar om att farliga bilar används för att köra ut kylvaror. Gordon Deliverys talesperson vill inte kännas vid sådana brister.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.