Close
Ellinor Ohlsson kör taxi i Varberg. Hon tycker att det är jätteroligt och att branschen behöver fler kvinnor.
Close

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hon har jobbat inom taxibranschen sedan 2011, först i växeln och de senaste åren som chaufför.

– Att köra taxi är bland det roligaste jag har gjort. Ingen dag är den andra lik. Du vet aldrig var du hamnar eller vilka du träffar. Jag kommer ut på ställen jag aldrig annars skulle ha sett och träffar så mycket intressanta människor. Av alla jag kör är 99,9 procent helt underbara, säger hon.

Men som kvinna är Ellinor Ohlsson i klar minoritet på jobbet. När hon började var de bara fyra kvinnliga chaufförer på företaget. I dag är de tio.

– Det går framåt. Men det är fortfarande för lite, säger hon.

Varför tror du att det är så få kvinnor som kör taxi?

– Jag tror att det har med fördomar att göra. Många tror nog att en taxichaufför bara kör fulla människor på fredag och lördag natt. Men det är ju en väldigt liten del av vad vi gör. På dagarna kör vi färdtjänst, företag och alla tanter och farbröder som ska till affären. Många, som själva bara åker taxi när de har varit på fest, vet nog inte det.

Får du några reaktioner på att du är kvinna och kör taxi?

– Ja, väldigt ofta. Många kunder blir förvånade, just för att vi är en minoritet. Men det är positiva reaktioner, många tycker att det är lite tufft.

Har du haft någon dålig erfarenhet i tjänsten på grund av att du är kvinna?

– Nej, aldrig. Många tror att jag som tjej ska ha mer problem. Men det ser inte jag. Det är klart att vi får in fulla människor som stöter på en. Men några av mina manliga kollegor tycker att det är värst att köra äldre kvinnor av samma anledning.

Många tror också att kvinnliga förare ska ha mest problem med manliga kunder. Men det är den gruppen Ellinor Ohlsson har minst problem med

–  Jag har mycket mer problem med tjejer i 20-årsåldern som inte förstår att de inte får ha ett vinglas med sig i bilen, när vår stad består av kullersten och gupp.

Finns det fördelar med att vara kvinna i taxibranschen?

– Ja, många kvinnliga kunder uppskattar det. Det finns de som ber om en kvinnlig taxiförare i växeln och gärna väntar en stund på att det ska bli en ledig, för att de känner sig tryggare då. Men helst ska det ju inte spela någon roll om det är en man eller kvinna som kör. Vi ska behandla alla lika.

Sedan några år tillbaka är Ellinor delägare i Varbergs taxi, och alltså även delaktig i rekryteringen av nya chaufförer.

Hur gör ni för att rekrytera fler kvinnor?

– Vi pratar med våra kunder när vi kör och försöker rekrytera på det hållet.

Flera av hennes kvinnliga kollegor började för några år sedan när sjukskrivna och långtidsarbetslösa erbjöds hjälp av arbetsförmedlingen att ta taxikort.

– Flera av de som kom till oss då hade arbetat i vården innan och deras kroppar orkade inte längre. Vårt arbete är ju inte lika tungt. Det vore bra om arbetsförmedlingen kunde erbjuda fler den möjligheten, säger Ellinor.

Men, tillägger hon, för att komma till rätta med den sneda könsfördelningen måste vi ändra hela samhällets syn på vad som är manliga och kvinnliga jobb.

– När folk tänker på en taxichaufför så tänker de på en man, Det räcker att kolla på film. När det kommer en taxi så är det alltid en man som kör, säger Ellinor.

Med fler kvinnliga förebilder kommer fler kvinnor att söka sig till taxibranschen, tror hon.

– Det här att vi pratar om det tror jag är jättebra.

Vad vill du säga till kvinnor som tvekar att börja köra taxi?

– Våga testa! Gillar du att köra bil och träffa människor så är det här det perfekta jobbet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.