Close
Ellinor Ohlsson kör taxi i Varberg. Hon tycker att det är jätteroligt och att branschen behöver fler kvinnor.
Close

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hon har jobbat inom taxibranschen sedan 2011, först i växeln och de senaste åren som chaufför.

– Att köra taxi är bland det roligaste jag har gjort. Ingen dag är den andra lik. Du vet aldrig var du hamnar eller vilka du träffar. Jag kommer ut på ställen jag aldrig annars skulle ha sett och träffar så mycket intressanta människor. Av alla jag kör är 99,9 procent helt underbara, säger hon.

Men som kvinna är Ellinor Ohlsson i klar minoritet på jobbet. När hon började var de bara fyra kvinnliga chaufförer på företaget. I dag är de tio.

– Det går framåt. Men det är fortfarande för lite, säger hon.

Varför tror du att det är så få kvinnor som kör taxi?

– Jag tror att det har med fördomar att göra. Många tror nog att en taxichaufför bara kör fulla människor på fredag och lördag natt. Men det är ju en väldigt liten del av vad vi gör. På dagarna kör vi färdtjänst, företag och alla tanter och farbröder som ska till affären. Många, som själva bara åker taxi när de har varit på fest, vet nog inte det.

Får du några reaktioner på att du är kvinna och kör taxi?

– Ja, väldigt ofta. Många kunder blir förvånade, just för att vi är en minoritet. Men det är positiva reaktioner, många tycker att det är lite tufft.

Har du haft någon dålig erfarenhet i tjänsten på grund av att du är kvinna?

– Nej, aldrig. Många tror att jag som tjej ska ha mer problem. Men det ser inte jag. Det är klart att vi får in fulla människor som stöter på en. Men några av mina manliga kollegor tycker att det är värst att köra äldre kvinnor av samma anledning.

Många tror också att kvinnliga förare ska ha mest problem med manliga kunder. Men det är den gruppen Ellinor Ohlsson har minst problem med

–  Jag har mycket mer problem med tjejer i 20-årsåldern som inte förstår att de inte får ha ett vinglas med sig i bilen, när vår stad består av kullersten och gupp.

Finns det fördelar med att vara kvinna i taxibranschen?

– Ja, många kvinnliga kunder uppskattar det. Det finns de som ber om en kvinnlig taxiförare i växeln och gärna väntar en stund på att det ska bli en ledig, för att de känner sig tryggare då. Men helst ska det ju inte spela någon roll om det är en man eller kvinna som kör. Vi ska behandla alla lika.

Sedan några år tillbaka är Ellinor delägare i Varbergs taxi, och alltså även delaktig i rekryteringen av nya chaufförer.

Hur gör ni för att rekrytera fler kvinnor?

– Vi pratar med våra kunder när vi kör och försöker rekrytera på det hållet.

Flera av hennes kvinnliga kollegor började för några år sedan när sjukskrivna och långtidsarbetslösa erbjöds hjälp av arbetsförmedlingen att ta taxikort.

– Flera av de som kom till oss då hade arbetat i vården innan och deras kroppar orkade inte längre. Vårt arbete är ju inte lika tungt. Det vore bra om arbetsförmedlingen kunde erbjuda fler den möjligheten, säger Ellinor.

Men, tillägger hon, för att komma till rätta med den sneda könsfördelningen måste vi ändra hela samhällets syn på vad som är manliga och kvinnliga jobb.

– När folk tänker på en taxichaufför så tänker de på en man, Det räcker att kolla på film. När det kommer en taxi så är det alltid en man som kör, säger Ellinor.

Med fler kvinnliga förebilder kommer fler kvinnor att söka sig till taxibranschen, tror hon.

– Det här att vi pratar om det tror jag är jättebra.

Vad vill du säga till kvinnor som tvekar att börja köra taxi?

– Våga testa! Gillar du att köra bil och träffa människor så är det här det perfekta jobbet.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?