Close
Michael Harvey är taxiåkare och chaufför. Han anser att pandemin, som slagit hårt mot taxibranschen, också öppnar för nödvändiga förändringar.
Close

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Michael Harvey bor i Sigtuna och har två taxibilar som rullar för Sverigetaxi. Precis som för andra i branschen slog corona hårt mot hans rörelse. Våren 2020 var kraschen nära.

Samtidigt ser Harvey pandemin som en möjlighet. En chans att städa upp i en bransch som länge varit under isen.

Han beskriver ett komplext problem. Överetablering. Pressade offentliga upphandlingar. Åkare som är i det närmaste livegna i förhållande till beställningscentralerna. Politiker som saknar kunskap och intresse för att driva igenom förändringar…

– Lönsamheten är det största problemet, säger han. Enbilsåkarna löser det genom att jobba 65 timmar i veckan. Eller 75 timmar, om man ska få ihop till några veckors semester också.

– Alla förlorar pengar i taxi. Beställningscentralerna. Åkarna. Förarna, som får usla löner. Alla går back. Även riskkapitalisterna som gick in i Cabonline. Det är ofattbart att riskkapital satsas i en bransch utan lönsamhet. Corona drog ner brallorna på oss.

Michael Harvey har redan börjat agera. Han har uppvaktat ansvariga färdtjänstpolitiker i regionen och suttit i långa möten med Cabonlines ledning.

Tidigt tog han också kontakt med Transport. Syftet var dubbelt. Dels gick han in i förbundet. Som vanlig medlem.

– Jag är arbetsgivare, men har också börjat köra för en annan åkare. Som anställd. Och då har jag ju rätt att vara med i facket, eller hur? säger han med klurig blick.

Fast huvudskälet till dialogen med Transport är att försöka få till ett samarbete. I Michael Harveys vision ingick att Transport skulle organisera även taxiföretagare, främst enbilsåkarna.

När den idén stötte på patrull började han på nytt fokusera på TAF. Alltså på den sammanslutning av åkare som ursprungligen startades på Taxi 020. Ett bolag som sedan blev Sverigetaxi.

– När vi var som störst hade vi 600 medlemmar i TAF. Uppåt 60-70 procent av beställningscentralens alla åkare var anslutna, förklarar Harvey som var talesperson i föreningen.

Inom TAF höjdes röster för kollektivavtal, något som de flesta Cabonlineåkare alltjämt saknar. Kruxet var lönsamheten. I en intervju för Transportarbetaren 2016 konstaterade Michael Harvey att ekonomin och överetableringen gjorde att åkarna omöjligt kunde klara att betala garantilönen, som då låg på 18 700 kronor i månaden.

Under pandemin har missnöjet bland taxiåkarna i Stockholm nått nya rekordnivåer, enligt Michael Harvey. Åtskilliga företag har gått i konkurs och i regionen har hundratals taxibilar ”avrustats”.

I Cabonline har det lett till att många åkare hamnat i knipa. Beställningscentralen började tidigt kräva personlig borgen, när åkarna knackade på dörren och behövde låna pengar. Exempelvis till nya fordon. Den dag konkursen kommer, blir åkaren personligen betalningsskyldig.

Det nya TAF då?

En interimsstyrelse är vald och värvningen är i gång. I nuläget har föreningen runt 170 medlemmar.

– Vi är redan större än Svenska Taxiförbundet, som har omkring 150 medlemmar. Och de representerar faktiskt inte åkarna, utan är snarare en motpart till dem. De tongivande medlemmarna i Svenska Taxiförbundet är ju beställningscentraler.

– Kvar för TAF finns över 8 000 taxiåkare att organisera! Många av dem är utlandsfödda och dåligt insatta i svenska lagar och regler. Det är de som behöver mest hjälp, som har mest att vinna på att gå samman i en organisation. Redan nu är vi på väg att bli en av Sveriges största multikulturella föreningar.

Michael Harvey menar att branschen redan är inne i en omställningsprocess. Tömningscentralerna där taxameterdata tankas ner har minskat det tidigare skattefusket. När det gäller Uber och de andra gig-företagen säger han:

– Jag gillar inte begreppet gig-ekonomi. Det är bara samma gamla sätt att lura människor på pengar. Uber har förlorat mer på pandemin än de traditionella bolagen. Vi har ändå haft kvar de samhällsbetalda körningarna.

– I den mån Uber skattefuskar ska de bekämpas. I övrigt ska man lära sig av dem när det gäller marknadsföring och kundnytta. Ubers åkare är också välkomna att anslutna sig till TAF.

Kundnytta?

Michael Harvey exemplifierar med att förklara vad han anser att kundnytta inte är. Som när offentliga upphandlare detaljstyr och bestämmer vilken sorts däck taxibilarna ska rulla på.

Harvey beskriver hur pandemin gjort att den tidigare överetableringen ersatts av motsatsen.

– När pandemin klingat av kommer det att bli kraftig brist på taxibilar. Många har tvingats kasta in handduken och de kommer inte tillbaka. Jag tror att det är likadant i hela landet, utom möjligen i norra Sverige.

Vilka åtgärder behövs om taxi ska bli mer lik andra näringar?

– Skatterna behöver ses över. Fordons- och bränsleskatterna gör att taxi är en av de hårdast beskattade branscherna. Samtidigt behöver de samhällsbetalda resorna utvecklas.

– I dag har färdtjänsten en egen beställningscentral som skickar ut körningarna till en annan beställningscentral, innan uppdragen läggs ut på förarna. Det är ett led för mycket.

Om fem år, hur ser taxibranschen ut då?

– Det beror mycket på facket. I Stockholm har vi två gemensamma huvudmotståndare. Det är politikerna och riskkapitalisterna. I TAF vill vi samverka med Transport. När det går bra för en bransch vill ingen förändra något. Nu är den dysfunktionell, och det är ett gyllene läge att samarbeta.

Kan taxi någonsin bli ett yrke där anställda har en lön som ligger i närheten av en lastbils- eller bussförare, låt säga 27 000-28 000 kronor i månaden. För vanligt heltidsjobb. Inte 55-60 timmar i veckan…

– Ja, för vissa. Men alla vill inte ha det så. Det har kommit nya generationer, med andra tankesätt. Och vi har fått influenser från nya kulturer. Där 70 timmars arbetsvecka inte är något konstigt.

– I forna tider var kusken ofta egenföretagare, med en egen häst. I dag finns det 6 000 enbilsåkare i taxi. Jag tror att man ska slå vakt om dem.

Du är 74 år och taxiåkare. Och chaufför. Varför inte lägga hatten på hyllan?

– Jag vill fullfölja det här med TAF. Sedan är ju taxikörning ett jättekul jobb. Som förstör familjelivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.