Taxiåkare döms till fängelse och näringsförbud

Taxi. I dag föll domen i Svea hovrätt. Den omdebatterade taxi- och färdtjänstföretagaren Sultan Salimovic döms för grovt skattebrott till sex månaders fängelse och näringsförbud i tre år.

Sultan Salimovic och hans taxi- färdtjänstverksamhet har länge varit en följetong i medierna, hos Transport, Arbetsmiljöverket och andra myndigheter. De senaste åren har tre av hans företag gått i konkurs – Nävertorps taxi, Nävertorps taxi i Eskilstuna och Nävertorps specialtransporter (tidigare Tuwa specialtransporter).

I oktober 2017 dömdes Salimovic i Nyköpings tingsrätt på fyra åtalspunkter; bokföringsbrott, grovt skattebrott, vårdslös skatteuppgift och försvårande av skattekontroll.

Fängelsedomen fastställdes då till åtta månader. Taxiåkaren överklagade och Svea hovrätt mildrar nu påföljden till ett halvår, men näringsförbudet i tre år står kvar.

Den trassliga bokföringshärvan löper över 2013, 2014 och 2015 i de olika bolagen. Och hovrätten frikänner Sultan Salimovic på en punkt, rätten anser inte att han gjort sig skyldig till vårdslös skatteuppgift i bokföringen, som åklagaren yrkat på.

Rätten delade visserligen tingsrättens bedömning att taxiägaren lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket och anser att han agerat oaktsamt, dock inte ”grovt oaktsamt”. Hovrätten baserar sin bedömning på att det inte gått att visa att Sultan Salimovic gjort sig skyldigt till ett ”medvetet risktagande” eller att han visat ”någon uppenbar likgiltighet” när det gäller uppgifterna i deklarationen till Skatteverket.

Hovrätten ändrar däremot inte tingsrättens tidigare dom beträffande bokföringsbrott, grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll. Hovrätten anser att taxiåkaren agerat med uppsåt och oaktsamhet, medan Salimovic hela tiden hävdat motsatsen.

Så här kan de lagförda brotten beskrivas, i korthet:

  • Bokföringsbrottet handlar om att Salimovic tidsmässigt slarvat med årsredovisning och löpande bokföring.
  • Det grova skattebrottet innebär att han lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket och att ”det allmänna” därmed riskerade att gå miste om 733 500 kronor för verksamheten i Nävertorps taxi, med säte i Stockholm. Här finns också uppgifter om oriktiga uppgifter för moms på 294 000 plus 439 400 kronor som gäller Nävertorps taxi i Eskilstuna.
  • Försvårande av skattekontroll går att hänföra till Nävertorps taxi och handlar om att körpass-rapporter inte bokförts, till en summa av knappt 403 000 kronor räkenskapsåret 2013 och nästan 126 000 kronor 2014.

Dagens dom i Svea hovrätt innebär också att Sultan Salimovic ska betala 30 000 kronor för försvarskostnaderna i tingsrätten förra året.

Kommer ni att överklaga domen?

– Vi ska analysera den ytterligare och se vad vi har för förutsättningar att få Högsta domstolen att ta upp fallet. Men det lutar åt ett överklagande, svarar Salimovic advokat Simon Bergström.

Generellt tar den högsta instansen bara upp ett fåtal brottmål per år och bara när de anses ha prejudikat (ge vägledning i senare mål med liknande omständigheter), konstaterar han.

Är det då inte lönlöst att överklaga?

– Nej, om man anser att något är fel så måste man kämpa in i det sista. Min klient är besviken över hovrättens dom att han har begått grovt skattebrott. Han är också väldigt besviken över näringsförbudet på tre år, även om det är den kortast möjliga tiden. Det ställer till problem för honom och han anser av flera skäl att det är fel att han ska åläggas ett sådant förbud.

– Samtidigt är min klient glad över frikännandet från vårdslös skatteuppgift eftersom han ursprungligen åtalades för ett grovt skattebrott, tillägger Simon Bergström.

Transport är oroat över att Sultan Salimovics fru och dotter tagit steget in i taxi- och färdtjänstbranschen med bolag som K-holms vård och omsorg och beställningscentralen Taxi 020-201 201. Hustrun är vd och dottern styrelseledamot i bägge företagen.

K-holms vård och omsorg har vunnit flera färdtjänstuppdrag i Lidköping, Uddevalla, Vänersborg, Halmstad och Kungsbacka. Kan Sultan Salimovic arbeta i familjens företag när han har näringsförbud?

– Generellt kan man inte vara anställd i eller ta återkommande uppdrag i företag som drivs av en närstående person. Bestämmelserna kring vad ett näringsförbud innebär framgår av paragraf 11 i lag om näringsförbud, säger Simon Bergström.

Kammaråklagare Marianne Staaf är upptagen av nya rättegångsförhandlingar och har inte gått att nå för en kommentar om domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När Integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.