Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

I juni förra året krävde Transports regionala skyddsombud Olivera Pobra åtgärder av ett av Taxi Stockholms åkerier. Efter nära nio månader kom ett beslut om att det enskilda åkeriet måste ha barriärskydd mellan fram- och baksätet. Dessutom förbjuder Arbetsmiljöverket åkeriet att ta emot passagerare i framsätet.

Ungefär 300 av Taxi Stockholms 1 400 bilar saknar barriärskydd. Centralen har skickat ut en uppmaning till anslutna åkerier om att montera skydd och håller extraöppet för att fler ska hinna med.

– Vi har sett till att de ska få bra betalningsvillkor så att pengarna inte sitter i vägen, säger Satish Sen, tillförordnad vd för Taxi Stockholm, och fortsätter:

– Vi har som mål att samtliga bilar ska ha skydd i slutet av april, säger han.

Regionala skyddsombudet Olivera Pobra har drivit frågan. Hon är glad för att hon äntligen har svart på vitt att barriärskydd är en bra metod för att förhindra spridning av covid-19.

Taxiförare är en av de grupper som oftast fått sjukhusvård på grund av corona, visar en rapport från Region Stockholm som publicerades förra veckan.

– Jag vill att Taxi Stockholm och de andra beställningscentralerna får ut informationen om barriärskydd till alla förare och åkerier. Jag vill också att de skriver att det är slut med passagerare i framsätet, säger Pobra.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om Taxi Stockholms krav gällande resenärer i framsätet. En text publicerad på Taxi Stockholms intranät förbjöd förare att tacka nej till kunder som ville sitta i framsätet.

– Kommunikation är svårt ibland. Texten skrevs av en erfaren kommunikatör som misstolkade det hela, säger Satish Sen.

Beställningscentralen har ännu inte infört något generellt stopp för framsätesåkning. Det här är Taxi Stockholms nuvarande riktlinjer:

– Ett antal färdtjänstkunder har tillstånd att kräva att åka i framsätet. Det kan varken vi eller färdtjänstnämnden neka. Vi har ända sedan pandemins början uppmanat passagerare att sitta i baksätet och i de flesta fall gör de det. Vi har sagt att ingen förare ska tvingas att ta emot passagerare i framsätet och det går att lägga in i vårt bokningssystem, säger Satish Sen.

Den förare som inte vill ha passagerare i framsätet får be åkaren om att ändra det Taxi Stockholm kallar för ”framsätesattribut”. Enligt Taxi Stockholm är det för närvarande 14 förare som aktivt har valt bort framsäteskunder i bokningssystemet.

En sak är facket och Taxi Stockholm överens om. Allt blir väldigt komplicerat när myndigheterna inte fattar beslut för hela branscher. Som i det här fallet. Beslutet om plexiskydd och förbud mot pasagerare i framsätet gäller bara ett åkeri som har två bilar i hela Stockholm.

– Konsekvenserna kan bli stora för våra medlemsföretag och förare. Taxi är ett yrke med provisionslön och inte ett höglöneyrke. När det fattas beslut om skydd så borde det gälla alla. Det får inte vara så att Taxi Stockholms åkerier, som har kollektivavtal, ska anpassa sig. Men att Bolt, Uber och Cabonline går fria. Jag är för konkurrens men då måste det vara på lika villkor, säger Satish Sen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    23 augusti, 2021

    Taxi Stockholms VD, Satish Sen, gick för några dagar sedan ut med information om att man nu - under rådande smittökning - avser att ta bort begränsningarna att färdas i framsätet. Detta gäller för skol- och omsorgsresor i Sirius regi. Enligt Satish Sen är detta "ett positivt tecken på att livet sakta börjar återgå till det normala". Nu lägger förvisso taxibolagets VD till en parentes, där han menar att saker kan ändras "om verkligheten bjuder på fler överraskningar".
    För mig, som äldre förare, är detta sätt att tänka och agera ett hån mot oss som kör. Vi som läser tidningar och följer nyheter på TV och i radio VET att den så kallade Deltavarianten ÄR farlig och betydligt mer smittsam än tidigare varianter. Att då tvingas att acceptera människor i framsätet, där de sitter på kanske 30 cm avstånd, är inte bara oförskämt - det är att utsätta oss och våra nära och köra för enorma risker. Jag förstår givetvis att samhället måste rulla ekonomiskt och att vi inte kan gå på sparlåga hur länge som helst. Men att på detta flagranta sätt utsätta en yrkesgrupp är att gå för långt.
    Det skulle vara intressant att få ta del av vilka sanktioner som de förare som vägrar att ha folk i framsätet kommer att utsättas för.

  2. Eva Robarth:
    3 augusti, 2021

    Idag, den 3/8 åkte vi med färdtjänst, inget skydd mellan fram och baksäte, chauffören har inte haft något, han är emot vaccin. Som passagerare vågar jag inte säga min mening, men… är det ok och känner färdtjänst till detta?

  3. Saied Tagavi:
    7 april, 2021

    Taxi Stockholm har alltid varit en förebild i taxibranschen och en samarbetsvän med den fackliga rörelsen - Transport. Den här rollen kommer att påverka andra taxibolag och förare. Den fackliga rörelsen / taxisektionen har i sina kontakter med Riksdagens Trafikutskottet ställts bakom Vänsterpartiet motion om kollektivavtal för taxiförare. Vi måste tillsammans påverka politiken annars finns det risk att även de seriösa taxibolagen kommer att ansluta sig till Gig taxibolag typ Uber, Bolt med flera.

  4. Gustav:
    2 april, 2021

    Beklämmande att Taxi Stockholm skyller på en enskild kommunikatör. Dessutom - inte konstigt att endast 14 förare skulle begärt att få framsätesattributet borttaget eftersom det är mycket omständigare att ta bort än andra attribut. För att ta bort andra attribut räcker det med att föraren ringer Taxi Stockholm. För att ta bort framsätesattributet krävs skriftlig begäran från förarens åkeriägare.

Lästips:

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.