Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

I juni förra året krävde Transports regionala skyddsombud Olivera Pobra åtgärder av ett av Taxi Stockholms åkerier. Efter nära nio månader kom ett beslut om att det enskilda åkeriet måste ha barriärskydd mellan fram- och baksätet. Dessutom förbjuder Arbetsmiljöverket åkeriet att ta emot passagerare i framsätet.

Ungefär 300 av Taxi Stockholms 1 400 bilar saknar barriärskydd. Centralen har skickat ut en uppmaning till anslutna åkerier om att montera skydd och håller extraöppet för att fler ska hinna med.

– Vi har sett till att de ska få bra betalningsvillkor så att pengarna inte sitter i vägen, säger Satish Sen, tillförordnad vd för Taxi Stockholm, och fortsätter:

– Vi har som mål att samtliga bilar ska ha skydd i slutet av april, säger han.

Regionala skyddsombudet Olivera Pobra har drivit frågan. Hon är glad för att hon äntligen har svart på vitt att barriärskydd är en bra metod för att förhindra spridning av covid-19.

Taxiförare är en av de grupper som oftast fått sjukhusvård på grund av corona, visar en rapport från Region Stockholm som publicerades förra veckan.

– Jag vill att Taxi Stockholm och de andra beställningscentralerna får ut informationen om barriärskydd till alla förare och åkerier. Jag vill också att de skriver att det är slut med passagerare i framsätet, säger Pobra.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om Taxi Stockholms krav gällande resenärer i framsätet. En text publicerad på Taxi Stockholms intranät förbjöd förare att tacka nej till kunder som ville sitta i framsätet.

– Kommunikation är svårt ibland. Texten skrevs av en erfaren kommunikatör som misstolkade det hela, säger Satish Sen.

Beställningscentralen har ännu inte infört något generellt stopp för framsätesåkning. Det här är Taxi Stockholms nuvarande riktlinjer:

– Ett antal färdtjänstkunder har tillstånd att kräva att åka i framsätet. Det kan varken vi eller färdtjänstnämnden neka. Vi har ända sedan pandemins början uppmanat passagerare att sitta i baksätet och i de flesta fall gör de det. Vi har sagt att ingen förare ska tvingas att ta emot passagerare i framsätet och det går att lägga in i vårt bokningssystem, säger Satish Sen.

Den förare som inte vill ha passagerare i framsätet får be åkaren om att ändra det Taxi Stockholm kallar för ”framsätesattribut”. Enligt Taxi Stockholm är det för närvarande 14 förare som aktivt har valt bort framsäteskunder i bokningssystemet.

En sak är facket och Taxi Stockholm överens om. Allt blir väldigt komplicerat när myndigheterna inte fattar beslut för hela branscher. Som i det här fallet. Beslutet om plexiskydd och förbud mot pasagerare i framsätet gäller bara ett åkeri som har två bilar i hela Stockholm.

– Konsekvenserna kan bli stora för våra medlemsföretag och förare. Taxi är ett yrke med provisionslön och inte ett höglöneyrke. När det fattas beslut om skydd så borde det gälla alla. Det får inte vara så att Taxi Stockholms åkerier, som har kollektivavtal, ska anpassa sig. Men att Bolt, Uber och Cabonline går fria. Jag är för konkurrens men då måste det vara på lika villkor, säger Satish Sen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    23 augusti, 2021

    Taxi Stockholms VD, Satish Sen, gick för några dagar sedan ut med information om att man nu - under rådande smittökning - avser att ta bort begränsningarna att färdas i framsätet. Detta gäller för skol- och omsorgsresor i Sirius regi. Enligt Satish Sen är detta "ett positivt tecken på att livet sakta börjar återgå till det normala". Nu lägger förvisso taxibolagets VD till en parentes, där han menar att saker kan ändras "om verkligheten bjuder på fler överraskningar".
    För mig, som äldre förare, är detta sätt att tänka och agera ett hån mot oss som kör. Vi som läser tidningar och följer nyheter på TV och i radio VET att den så kallade Deltavarianten ÄR farlig och betydligt mer smittsam än tidigare varianter. Att då tvingas att acceptera människor i framsätet, där de sitter på kanske 30 cm avstånd, är inte bara oförskämt - det är att utsätta oss och våra nära och köra för enorma risker. Jag förstår givetvis att samhället måste rulla ekonomiskt och att vi inte kan gå på sparlåga hur länge som helst. Men att på detta flagranta sätt utsätta en yrkesgrupp är att gå för långt.
    Det skulle vara intressant att få ta del av vilka sanktioner som de förare som vägrar att ha folk i framsätet kommer att utsättas för.

  2. Eva Robarth:
    3 augusti, 2021

    Idag, den 3/8 åkte vi med färdtjänst, inget skydd mellan fram och baksäte, chauffören har inte haft något, han är emot vaccin. Som passagerare vågar jag inte säga min mening, men… är det ok och känner färdtjänst till detta?

  3. Saied Tagavi:
    7 april, 2021

    Taxi Stockholm har alltid varit en förebild i taxibranschen och en samarbetsvän med den fackliga rörelsen - Transport. Den här rollen kommer att påverka andra taxibolag och förare. Den fackliga rörelsen / taxisektionen har i sina kontakter med Riksdagens Trafikutskottet ställts bakom Vänsterpartiet motion om kollektivavtal för taxiförare. Vi måste tillsammans påverka politiken annars finns det risk att även de seriösa taxibolagen kommer att ansluta sig till Gig taxibolag typ Uber, Bolt med flera.

  4. Gustav:
    2 april, 2021

    Beklämmande att Taxi Stockholm skyller på en enskild kommunikatör. Dessutom - inte konstigt att endast 14 förare skulle begärt att få framsätesattributet borttaget eftersom det är mycket omständigare att ta bort än andra attribut. För att ta bort andra attribut räcker det med att föraren ringer Taxi Stockholm. För att ta bort framsätesattributet krävs skriftlig begäran från förarens åkeriägare.

Lästips:

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

”Arbetare ska aldrig betala med sina liv”

Arbetsmiljö. Stress – i jobbet och hela samhället – liksom att godset ska fram till varje pris. Det tror några yrkeschaufförer som Transportarbetaren talat med är orsaken till att så många lastbilschaufförer mister livet i arbetet.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.