Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

I juni förra året krävde Transports regionala skyddsombud Olivera Pobra åtgärder av ett av Taxi Stockholms åkerier. Efter nära nio månader kom ett beslut om att det enskilda åkeriet måste ha barriärskydd mellan fram- och baksätet. Dessutom förbjuder Arbetsmiljöverket åkeriet att ta emot passagerare i framsätet.

Ungefär 300 av Taxi Stockholms 1 400 bilar saknar barriärskydd. Centralen har skickat ut en uppmaning till anslutna åkerier om att montera skydd och håller extraöppet för att fler ska hinna med.

– Vi har sett till att de ska få bra betalningsvillkor så att pengarna inte sitter i vägen, säger Satish Sen, tillförordnad vd för Taxi Stockholm, och fortsätter:

– Vi har som mål att samtliga bilar ska ha skydd i slutet av april, säger han.

Regionala skyddsombudet Olivera Pobra har drivit frågan. Hon är glad för att hon äntligen har svart på vitt att barriärskydd är en bra metod för att förhindra spridning av covid-19.

Taxiförare är en av de grupper som oftast fått sjukhusvård på grund av corona, visar en rapport från Region Stockholm som publicerades förra veckan.

– Jag vill att Taxi Stockholm och de andra beställningscentralerna får ut informationen om barriärskydd till alla förare och åkerier. Jag vill också att de skriver att det är slut med passagerare i framsätet, säger Pobra.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om Taxi Stockholms krav gällande resenärer i framsätet. En text publicerad på Taxi Stockholms intranät förbjöd förare att tacka nej till kunder som ville sitta i framsätet.

– Kommunikation är svårt ibland. Texten skrevs av en erfaren kommunikatör som misstolkade det hela, säger Satish Sen.

Beställningscentralen har ännu inte infört något generellt stopp för framsätesåkning. Det här är Taxi Stockholms nuvarande riktlinjer:

– Ett antal färdtjänstkunder har tillstånd att kräva att åka i framsätet. Det kan varken vi eller färdtjänstnämnden neka. Vi har ända sedan pandemins början uppmanat passagerare att sitta i baksätet och i de flesta fall gör de det. Vi har sagt att ingen förare ska tvingas att ta emot passagerare i framsätet och det går att lägga in i vårt bokningssystem, säger Satish Sen.

Den förare som inte vill ha passagerare i framsätet får be åkaren om att ändra det Taxi Stockholm kallar för ”framsätesattribut”. Enligt Taxi Stockholm är det för närvarande 14 förare som aktivt har valt bort framsäteskunder i bokningssystemet.

En sak är facket och Taxi Stockholm överens om. Allt blir väldigt komplicerat när myndigheterna inte fattar beslut för hela branscher. Som i det här fallet. Beslutet om plexiskydd och förbud mot pasagerare i framsätet gäller bara ett åkeri som har två bilar i hela Stockholm.

– Konsekvenserna kan bli stora för våra medlemsföretag och förare. Taxi är ett yrke med provisionslön och inte ett höglöneyrke. När det fattas beslut om skydd så borde det gälla alla. Det får inte vara så att Taxi Stockholms åkerier, som har kollektivavtal, ska anpassa sig. Men att Bolt, Uber och Cabonline går fria. Jag är för konkurrens men då måste det vara på lika villkor, säger Satish Sen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    23 augusti, 2021

    Taxi Stockholms VD, Satish Sen, gick för några dagar sedan ut med information om att man nu - under rådande smittökning - avser att ta bort begränsningarna att färdas i framsätet. Detta gäller för skol- och omsorgsresor i Sirius regi. Enligt Satish Sen är detta "ett positivt tecken på att livet sakta börjar återgå till det normala". Nu lägger förvisso taxibolagets VD till en parentes, där han menar att saker kan ändras "om verkligheten bjuder på fler överraskningar".
    För mig, som äldre förare, är detta sätt att tänka och agera ett hån mot oss som kör. Vi som läser tidningar och följer nyheter på TV och i radio VET att den så kallade Deltavarianten ÄR farlig och betydligt mer smittsam än tidigare varianter. Att då tvingas att acceptera människor i framsätet, där de sitter på kanske 30 cm avstånd, är inte bara oförskämt - det är att utsätta oss och våra nära och köra för enorma risker. Jag förstår givetvis att samhället måste rulla ekonomiskt och att vi inte kan gå på sparlåga hur länge som helst. Men att på detta flagranta sätt utsätta en yrkesgrupp är att gå för långt.
    Det skulle vara intressant att få ta del av vilka sanktioner som de förare som vägrar att ha folk i framsätet kommer att utsättas för.

  2. Eva Robarth:
    3 augusti, 2021

    Idag, den 3/8 åkte vi med färdtjänst, inget skydd mellan fram och baksäte, chauffören har inte haft något, han är emot vaccin. Som passagerare vågar jag inte säga min mening, men… är det ok och känner färdtjänst till detta?

  3. Saied Tagavi:
    7 april, 2021

    Taxi Stockholm har alltid varit en förebild i taxibranschen och en samarbetsvän med den fackliga rörelsen - Transport. Den här rollen kommer att påverka andra taxibolag och förare. Den fackliga rörelsen / taxisektionen har i sina kontakter med Riksdagens Trafikutskottet ställts bakom Vänsterpartiet motion om kollektivavtal för taxiförare. Vi måste tillsammans påverka politiken annars finns det risk att även de seriösa taxibolagen kommer att ansluta sig till Gig taxibolag typ Uber, Bolt med flera.

  4. Gustav:
    2 april, 2021

    Beklämmande att Taxi Stockholm skyller på en enskild kommunikatör. Dessutom - inte konstigt att endast 14 förare skulle begärt att få framsätesattributet borttaget eftersom det är mycket omständigare att ta bort än andra attribut. För att ta bort andra attribut räcker det med att föraren ringer Taxi Stockholm. För att ta bort framsätesattributet krävs skriftlig begäran från förarens åkeriägare.

Lästips:

Claes Thim. Foto: Madeleine Thim

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Insänt logga

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Transportarbetarens logga

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.