Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund
Close
Taxi Stockholm är ett av Sveriges största taxiföretag och enhetsansluter medlemsföretagen till kollektivavtalet.
Close

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Taxi Stockholm är en ekonomisk förening vars medlemmar är åkerierna. Det är enhetsanslutning till kollektivavtalet för anslutna åkerier i Taxi Stockholm. Det är den sista stora beställningscentralen som ställer det kravet, efter att Taxi Göteborg slopade det för ett par år sedan.

Konstig situation

Dimitrios Nikopoulos tycker att det har varit en konstig situation att ena dagen sitta tillsammans med Svenska Transportarbetareförbundet och försöka lyfta branschfrågor och kravställningar mot myndigheter, för att nästa dag vara med i en branschorganisation där de andra stora aktörerna saknar kollektivavtal och ”god taxitradition”.

– Vi upplever inte att Taxiförbundet jobbar för medlemmarnas bästa och ser till att våra chaufförer har trygga jobb.

Taxi Stockholm har därför valt att fokusera på att gå fram med branschfrågorna själva eller tillsammans med Svenska Transportarbetareförbundet – eller med arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Upphandlingar

En typ av frågor som Taxi Stockholm vill påverka är kraven som ställs i samband med upphandlingar.

– Det är fortfarande så att lägst pris vinner i offentlig upphandling och vi som har kollektivavtal får inga mervärden eller incitament. Vi i Taxi Stockholm är mer eller mindre ensamma om att ha kollektivavtal. Vi måste ha mer seriositet i branschen. Vi kör inte bara privat- och affärsresenärer utan även skolbarn, sjuka och personer med funktionshinder också.

– I en seriös bransch måste förarna ha en acceptabel lön och jobba 40 timmars arbetsvecka. Vi borde ligga i nivå med en industriarbetares lön för att vara attraktiva som bransch. Självklart ska den som driver företaget ha en lite vinst på sista raden, säger Dimitrios Nikopoulos.

”Oerhört tråkigt”

Taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén berättar att det var sorgligt att ta emot beskedet. Särskilt eftersom Taxi Stockholm är ett bolag som värnat tradition i branschen.

– En fjärdedel av vår styrka försvinner. Vi har siktat på att öka och har gjort det litegrann, men vi blir inte starkare av det här, säger Lennart Kalderén.

– Det känns oerhört tråkigt att det mest traditionsstyrda taxiföretaget ska lämna oss.

Inga propåer

Vad gäller förklaringen som Taxi Stockholm angett mottas beskedet med förvåning.

– Frågan om kollektivavtal är en arbetsgivarfråga och det hanterar Transportföretagen och inte vi. Vi har inte fått några propåer om att Taxiförbundet ska gå in i den frågan i styrelsen. Jag har hört dem ta upp det som skäl i efterhand, men de har inte gjort det till oss, säger Lennart Kalderén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.