Cykelbud med Foodorauniform.
Close
Svenska Foodora är den största aktören med matbud. Företaget har cirka 450 anställda i de stora städerna.
Close

Taskiga villkor för matbud

Arbetsvillkor. De som cyklar med varm mat i stora ryggsäckar har rätt igenom dåliga villkor. Transport strävar efter att teckna kollektivavtal med företagen. Och det ser nu ut som att förhandlingar kan leda fram till ett branschanpassat avtal.

På ett par år har storstadsborna i Sverige fått vänja sig vid en ny syn på gatorna: cyklister som pilar fram med stora kubformade ryggsäckar. Logotyper med namn som Foodora, Uber Eats och Wolt skvallrar om innehållet, restaurangmat som levereras i lådor till arbetsplatser och bostäder sedan den beställts via en app i telefonen.

Cykelbuden är ofta studenter, arbetslösa och andra som behöver extra pengar från ett relativt okomplicerat och fritt arbete. I de flesta fall, utom Foodora, är buden inte anställda av företaget. De får i stället sin lön genom ett så kallat egenanställningsföretag, ett mellanting mellan att ha en egen F-skattsedel och att arbeta via ett bemanningsföretag.

Foodora har totalt cirka 450 anställda cykelbud i de stora svenska städerna, de flesta med kontrakt som inte sträcker sig längre än en månad i taget.

Det finns stora problem med dåliga anställningsvillkor och låga löner för dem som cyklar med mat. Några kollektivavtal finns inte och anställningstryggheten är låg.

Antti Vainio är utredare på Transport. Han har analyserat hur den så kallade plattformsekonomin har vuxit fram, där arbetsgivare, arbetstagare och arbetsplats inte längre är självklara begrepp.

– Det största problemet är att företagen vill slippa allt ansvar för de anställda. Exempelvis har arbetsmiljölagen en bred definition av vem eller vilka som ska ha arbetsmiljöansvaret. Det ansvaret menar jag att det företag som tillhandahåller beställnings-appen ska ta, eftersom det är app-företaget som leder och fördelar arbetsuppgifterna till buden, säger Antti Vainio.

App-företagen anser sig vara teknikföretag som knyter samman kunden med restaurangen och att man därför inte har några anställda bud att teckna kollektivavtal för.

– Avtal löser bland annat frågan om vilka försäkringar som ska
finnas och rättar samtidigt till en rad andra problem, säger Antti Vainio.

Lars Karlsson är ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.

– Det finns en utbredd motvilja hos företagen att teckna kollektivavtal med Transport. Ansvaret för dem som gör jobbet skyfflas omkring mellan de olika parter som är inblandade, med svaga och skiftande argument för varför man inte vill se några avtal, säger han.

I kontakten med en rad cykelbud har Lars Karlsson fått berättelser om bristande arbetsmiljö, otrygga anställningsformer och låga löner. Han har samtidigt sett att antalet medlemmar ökar bland dem som är cykelbud.

Buden vittnar om löner på 70 kronor i timmen med 20 kronor extra per leverans. Transportavtalet, som är det avtal som Transport vill teckna med branschen, har en lägstalön på 130 kronor i timmen. Det innebär att ett bud i genomsnitt måste ha minst tre leveranser per timme för att nå upp till avtalets lägsta lön. Samtidigt ökar antalet bud på gatorna och därmed konkurrensen om uppdragen, vilket gör att det i dag är mycket svårt att nå den nivån.

– Jag hoppas att Transport och företagen ska kunna hitta en bra lösning så att vi kan teckna kollektivavtal, säger Lars Karlsson, som i sina kontakter med Foodora har upplevt att det finns en öppning.

– Vi ska förhandla om ett första kollektivavtal som kan vara antingen ett branschanpassat hängavtal till transportavtalet eller ett företagsspecifikt avtal. Vilket det än blir, så är det ett första steg mot att skapa ett riktigt branschavtal för just
cykelbuden. Ett sådant avtal kommer antagligen inte att se ut som transportavtalet, som vi helst vill teckna. Men det är på alla sätt bättre än att som nu, leva helt avtalslöst, säger Lars Karlsson.

Juristen Effie Kourlos företräder Foodora i arbetsrättsfrågor.

– Jag kan bekräfta att Foodora har en dialog med Transport och att företaget ställer sig positivt till att diskutera ett branschanpassat avtal för cykelbuden. Det är också bra att Transport genom sin förbundsjurist förstår att det befintliga Transportavtal man vill teckna inte riktigt fungerar för den här unga branschen, säger hon.

Effie Kourlos tillägger att Foodora på eget initiativ sedan hösten 2016 för diskussioner med arbetsgivarorganisationen Almega om att upprätta ett branschavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Höjda garantier i nytt Foodora-avtal

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om nya villkor för cykel- och mopedbuden. Den garanterade lönen höjs kraftigt vissa tider på dygnet, samtidigt som provisionsmodellen görs om.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gigjobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.