Talmannen flyttade avgörande omröstning om cabotage

EU. Parlamentets talman skjuter på beslut om det så kallade mobilitetspaketet, som ska reglera arbetsvillkoren för Europas lastbilschaufförer.

Frågor som regler om kör- och vilotider, cabotage och lönevillkor för chaufförer, så kallad utstationering, skulle beslutas. Men någon sådan omröstning hålls inte i dag. Parlamentets talman Antonio Tajani har under morgonen beslutat att skicka tillbaka frågorna till utskotten, igen.

– Det här är skandal! Högerpopulister och konservativa gör gemensam sak och låter oss inte ens rösta om det förslag för att skapa ordning och reda på vägarna som vi jobbat med i fem år, säger Socialdemokraternas parlamentariker Marita Ulvskog i ett pressmeddelande.

Vad som ligger bakom beslutet är ännu inte känt.

– Nu har vi inte ens en månad på oss att få nya regler på plats. Chansen är mycket liten att nästa parlament, som tillträder efter EU-valet, ska lyfta frågan på nytt. I värsta fall dras förslaget tillbaka och vi måste börja om från början, säger Marita Ulvskog.

Transportarbetaren vet inte mer än att det under morgonen först kom ett besked om att partigruppen ECR, där Sverigedemokraterna ingår, begärt en omröstning om att stoppa omröstningen. En likadan omröstning hölls så sent som på måndags. I stället för att hålla omröstningen verkar talmannen ha valt att skjuta på frågan.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har publicerat en kommentar. Han skriver:

”Det råder fortsatt stor osäkerhet kring vägtransportpaketet i EU. Det blev tydligt när parlamentsomröstningen ställdes in idag, på mycket oklara grunder. Jag är besviken över att det inte blev en omröstning så att vi kan få stopp på laglösheten på våra vägar. Situationen idag är oerhört allvarlig. Samtidigt är detta bättre än att det blev nedröstat eller upphackat till oigenkännlighet. Det finns flera medlemsstater som uppenbart har ett intresse av att fusket kan fortgå men jag hoppas att man inom kort kan få till en omröstning och att förslaget går igenom, för svensk åkerinärings och våra medlemmars skull!”

Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare, är i Bryssel för att demonstrera tillsammans med ETF, Europeiska transportarbetarfederationen. Han sammanfattar så här:
– Beklagligt att parlamentet inte kan ta ett beslut för att förbättra villkoren för Europas chaufförer. Tråkigt att se vilket Kalle Anka-parlament Europaparlamentet kan vara när de sätter den här sidan till. Den här processen har varit rena cirkusen.

Conny Hård från Här stannar Sverige ringer upp Transportarbetaren och berättar om sin frustration:

– Egentligen, alla skäller om vi är sena med transporten, men när man ser hur segt och långsamt det går i politiken. Nere i Bryssel är faktiskt en snigel snabb. Verkar bara vara massa mörka makter som håller på. Som vanligt medborgare blir man bara besviken, säger han.

Transportarbetaren uppdaterar löpande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Transportarbetarens logga

Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.