Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya
Close
Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare.
Close
Respekttrappan

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Arbetsmiljö. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Bya har inte använt sig av Respekttrappan, men har med ett avsnitt om diskriminering i utbildningsblocket arbetsmiljö på grundutbildningen för väktare.

– Vi möter ju människor i många olika situationer och ska behandla alla på ett likvärdigt sätt oavsett kön, sexualitet och bakgrund. Det är något som vi i branschen behöver ha ett pågående samtal om, säger Ronny Fredriksson.

En del av det handlar om att våga prata om våra fördomar, säger han.

– Alla har fördomar. Men genom att prata om dem kan vi syna och hantera dem som just fördomar.

Det gäller också att inte bli avtrubbad när man har jobbat ett tag.

– När vi är nya på jobbet ser vi människorna vi möter, men allt eftersom tiden går, är det lätt att börja generalisera och bunta ihop människor i ett fack.

Ronny Fredriksson, Bya. Foto: Privat
Ronny Fredriksson, Bya. Foto: Privat

Då kanske man säger saker som man aldrig skulle ha sagt när man var ny, säger Ronny Fredriksson, som nyligen anordnade ett webbinarium där en psykolog bjöds in för att prata om just avtrubbning.

De som jobbar i bevakningsbranschen möter också mycket fördomar från allmänheten.

– I och med att vi har uniform är vi extra exponerade och har blickarna på oss. Om vi uppför oss negativt hamnar det lätt i fokus. Därför är det extra viktigt att vi uppträder på rätt sätt. En person som uppträder dåligt förstör ju för hela yrkesgruppen, säger Ronny Fredriksson.

Därför har BYA tagit fram ”en film om att filma”, som handlar om olika situationer som kan uppkomma och hur det kan se ut om det hamnar på film.

– Ett gripande ser ju aldrig bra ut och de som ser eller filmar har sällan hela bilden. Det går inte att påverka, det enda man kan göra är att alltid agera på ett korrekt och professionellt sätt, säger Ronny Fredriksson och fortsätter:

– Det är jätteviktigt att gruppledarna har en sund syn på de här frågorna och att de tar diskussionen med medarbetarna om något händer. Därför är det en viktig del i våra ledarskapsutbildningar. Men det måste prägla hela företaget, om ledningen visar att de tar avstånd från diskriminering vågar de anställda också göra det.

Tror du att utbildningar i respektfullt och likvärdigt bemötande kan göras digitalt eller är det bättre att ses?

– Jag tror att en del kan göras digitalt, men att det behövs en kursledare som är närvarande via skärmen. Men det finns också ett stort värde i att ses i samma rum och prata med varandra, särskilt om man ska prata om till exempel fördomar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Runo Jonsson:
    2 maj, 2022

    Kloka ord. Har alltid tyckt att den mannen haft en god inverkan på vår bransch.

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.