Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya
Close
Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare.
Close
Respekttrappan

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Arbetsmiljö. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Bya har inte använt sig av Respekttrappan, men har med ett avsnitt om diskriminering i utbildningsblocket arbetsmiljö på grundutbildningen för väktare.

– Vi möter ju människor i många olika situationer och ska behandla alla på ett likvärdigt sätt oavsett kön, sexualitet och bakgrund. Det är något som vi i branschen behöver ha ett pågående samtal om, säger Ronny Fredriksson.

En del av det handlar om att våga prata om våra fördomar, säger han.

– Alla har fördomar. Men genom att prata om dem kan vi syna och hantera dem som just fördomar.

Det gäller också att inte bli avtrubbad när man har jobbat ett tag.

– När vi är nya på jobbet ser vi människorna vi möter, men allt eftersom tiden går, är det lätt att börja generalisera och bunta ihop människor i ett fack.

Ronny Fredriksson, Bya. Foto: Privat
Ronny Fredriksson, Bya. Foto: Privat

Då kanske man säger saker som man aldrig skulle ha sagt när man var ny, säger Ronny Fredriksson, som nyligen anordnade ett webbinarium där en psykolog bjöds in för att prata om just avtrubbning.

De som jobbar i bevakningsbranschen möter också mycket fördomar från allmänheten.

– I och med att vi har uniform är vi extra exponerade och har blickarna på oss. Om vi uppför oss negativt hamnar det lätt i fokus. Därför är det extra viktigt att vi uppträder på rätt sätt. En person som uppträder dåligt förstör ju för hela yrkesgruppen, säger Ronny Fredriksson.

Därför har BYA tagit fram ”en film om att filma”, som handlar om olika situationer som kan uppkomma och hur det kan se ut om det hamnar på film.

– Ett gripande ser ju aldrig bra ut och de som ser eller filmar har sällan hela bilden. Det går inte att påverka, det enda man kan göra är att alltid agera på ett korrekt och professionellt sätt, säger Ronny Fredriksson och fortsätter:

– Det är jätteviktigt att gruppledarna har en sund syn på de här frågorna och att de tar diskussionen med medarbetarna om något händer. Därför är det en viktig del i våra ledarskapsutbildningar. Men det måste prägla hela företaget, om ledningen visar att de tar avstånd från diskriminering vågar de anställda också göra det.

Tror du att utbildningar i respektfullt och likvärdigt bemötande kan göras digitalt eller är det bättre att ses?

– Jag tror att en del kan göras digitalt, men att det behövs en kursledare som är närvarande via skärmen. Men det finns också ett stort värde i att ses i samma rum och prata med varandra, särskilt om man ska prata om till exempel fördomar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Runo Jonsson:
    2 maj, 2022

    Kloka ord. Har alltid tyckt att den mannen haft en god inverkan på vår bransch.

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.