Close
Provtagning av dött vildsvin i zonen där afrikansk svinpest konstaterats.
Close

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

Afrikansk svinpest har påvisats hos vildsvin i Fagersta och Norbergs kommuner i Sverige. Det var i slutet av augusti som döda och sjuka djur först påträffades i trakten, som nu utgör en zon i Västmanland där restriktioner införts. Restriktionerna omfattar all vistelse i skog och mark med undantag av personer som deltar i smittbekämpningen.

Det går inte att säkert säga hur länge smittan funnits i området eller exakt hur den kommit in i landet. Klart är dock att smittan inte spridits till Fagerstatrakten från vildsvin som lever på andra håll i landet.

Sannolikt är att vildsvinen i stället blivit smittade av matrester på avfallsanläggningen Sänkmossen i Fagersta. Jordbruksverket har beslutat att stänga återvinningsstationen intill Sänkmossens avfallsanläggning.

Ägaren till anläggningen, renhållningsbolaget Vafab miljö, rengör nu fordon innan de tillåts lämna Sänkmossen. Det innebär också att däck och hjul desinficeras på fordonen, i huvudsak sopbilar.

Tidigare tömdes hushållsavfall, som kunde innehålla matrester, på en betongplatta. Nu går de direkt till containrar.

Anläggningen i Fagersta har tidigare haft problem med att vildsvin kom in och rotade bland soporna. För ett par år sedan byggdes ett tält över plattan, där hushållsavfallet ligger, men nu har Vafab miljö alltså infört direkttömning i container. Ansvariga på bolaget utesluter inte ytterligare åtgärder för att stoppa smittspridningen. Det rör bland annat transporter till och från anläggningen.

– Det är högst troligt att det kommer skärpta krav. Situationen med svinpest är helt ny för oss och den kommer definitivt att leda till förändringar, säger Eva Favaro, kommunikatör på Vafab miljö.

”Ögonöppnare”

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) betonar vikten av att rapportera fynd av döda vildsvin och kontaktar veterinär vid ökad sjuklighet eller dödlighet hos grisar. Viruset som orsakar afrikansk svinpest smittar inte till människor men för tamgrisar är det ett dödligt hot.

Människor kan däremot sprida smitta genom att lämna matrester i naturen.

Jordbruksverkets överdirektör Jan Cedervärn öppnar för skärpta krav på hantering av avfall.

– Det är något vi, framför allt SVA, kommer att titta närmare på i samarbete med andra aktörer med ansvar för sophantering och regelverket kring det, säger Jan Cedervärn till SR P4 Västmanland.

Jan Cedervärn betraktar samtidigt utbrottet av svinpest som en ögonöppnare för hur smittvägar kan se ut:

– Vi har ju till exempel länge talat om risker med att kasta utflyktsrester på rastplatser, och uppmanat till att lägga rester i sopcontainrar.

Om innehållet ändå töms på öppna sopanläggningar går poängen förlorad, betonar Cedervärn.

Att upprätthålla goda rutiner innebär enligt Jordbruksverkets tolkning att:

  • Vid hantering av mat- och restavfall, till exempel omlastning, se till så att vildsvin eller fåglar inte kan komma i kontakt med avfallet. Det gäller såväl omlastningsstationer som andra biogas- och energiåtervinningsanläggningar.
  • För återvinningscentraler som hanterar trädgårdsavfall med fallfrukt är risken lägre, men det är ändå viktigt att inte låta fallfrukten fungera som utfodringsplats för vildsvin utan städa bort fallfrukt och annat ätbart.
  • Det finns ingen risk för att sprida smitta genom att gödsla med hygieniserad biogödsel på åkermark. Eventuell smitta avdödas effektivt på biogasanläggningar med hygienisering.

Jordbruksverket konstaterar också att en prioriterad fråga är att få ut matavfallet från restavfallet. Redan under nästa år finns krav i hela landet på att sortera ut matavfallet separat vilket troligen leder till minskad risk för smitta, enligt myndigheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.