Close
Provtagning av dött vildsvin i zonen där afrikansk svinpest konstaterats.
Close

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

Afrikansk svinpest har påvisats hos vildsvin i Fagersta och Norbergs kommuner i Sverige. Det var i slutet av augusti som döda och sjuka djur först påträffades i trakten, som nu utgör en zon i Västmanland där restriktioner införts. Restriktionerna omfattar all vistelse i skog och mark med undantag av personer som deltar i smittbekämpningen.

Det går inte att säkert säga hur länge smittan funnits i området eller exakt hur den kommit in i landet. Klart är dock att smittan inte spridits till Fagerstatrakten från vildsvin som lever på andra håll i landet.

Sannolikt är att vildsvinen i stället blivit smittade av matrester på avfallsanläggningen Sänkmossen i Fagersta. Jordbruksverket har beslutat att stänga återvinningsstationen intill Sänkmossens avfallsanläggning.

Ägaren till anläggningen, renhållningsbolaget Vafab miljö, rengör nu fordon innan de tillåts lämna Sänkmossen. Det innebär också att däck och hjul desinficeras på fordonen, i huvudsak sopbilar.

Tidigare tömdes hushållsavfall, som kunde innehålla matrester, på en betongplatta. Nu går de direkt till containrar.

Anläggningen i Fagersta har tidigare haft problem med att vildsvin kom in och rotade bland soporna. För ett par år sedan byggdes ett tält över plattan, där hushållsavfallet ligger, men nu har Vafab miljö alltså infört direkttömning i container. Ansvariga på bolaget utesluter inte ytterligare åtgärder för att stoppa smittspridningen. Det rör bland annat transporter till och från anläggningen.

– Det är högst troligt att det kommer skärpta krav. Situationen med svinpest är helt ny för oss och den kommer definitivt att leda till förändringar, säger Eva Favaro, kommunikatör på Vafab miljö.

”Ögonöppnare”

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) betonar vikten av att rapportera fynd av döda vildsvin och kontaktar veterinär vid ökad sjuklighet eller dödlighet hos grisar. Viruset som orsakar afrikansk svinpest smittar inte till människor men för tamgrisar är det ett dödligt hot.

Människor kan däremot sprida smitta genom att lämna matrester i naturen.

Jordbruksverkets överdirektör Jan Cedervärn öppnar för skärpta krav på hantering av avfall.

– Det är något vi, framför allt SVA, kommer att titta närmare på i samarbete med andra aktörer med ansvar för sophantering och regelverket kring det, säger Jan Cedervärn till SR P4 Västmanland.

Jan Cedervärn betraktar samtidigt utbrottet av svinpest som en ögonöppnare för hur smittvägar kan se ut:

– Vi har ju till exempel länge talat om risker med att kasta utflyktsrester på rastplatser, och uppmanat till att lägga rester i sopcontainrar.

Om innehållet ändå töms på öppna sopanläggningar går poängen förlorad, betonar Cedervärn.

Att upprätthålla goda rutiner innebär enligt Jordbruksverkets tolkning att:

  • Vid hantering av mat- och restavfall, till exempel omlastning, se till så att vildsvin eller fåglar inte kan komma i kontakt med avfallet. Det gäller såväl omlastningsstationer som andra biogas- och energiåtervinningsanläggningar.
  • För återvinningscentraler som hanterar trädgårdsavfall med fallfrukt är risken lägre, men det är ändå viktigt att inte låta fallfrukten fungera som utfodringsplats för vildsvin utan städa bort fallfrukt och annat ätbart.
  • Det finns ingen risk för att sprida smitta genom att gödsla med hygieniserad biogödsel på åkermark. Eventuell smitta avdödas effektivt på biogasanläggningar med hygienisering.

Jordbruksverket konstaterar också att en prioriterad fråga är att få ut matavfallet från restavfallet. Redan under nästa år finns krav i hela landet på att sortera ut matavfallet separat vilket troligen leder till minskad risk för smitta, enligt myndigheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Helena Wahlberg, ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet.

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.