Close
Provtagning av dött vildsvin i zonen där afrikansk svinpest konstaterats.
Close

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

Afrikansk svinpest har påvisats hos vildsvin i Fagersta och Norbergs kommuner i Sverige. Det var i slutet av augusti som döda och sjuka djur först påträffades i trakten, som nu utgör en zon i Västmanland där restriktioner införts. Restriktionerna omfattar all vistelse i skog och mark med undantag av personer som deltar i smittbekämpningen.

Det går inte att säkert säga hur länge smittan funnits i området eller exakt hur den kommit in i landet. Klart är dock att smittan inte spridits till Fagerstatrakten från vildsvin som lever på andra håll i landet.

Sannolikt är att vildsvinen i stället blivit smittade av matrester på avfallsanläggningen Sänkmossen i Fagersta. Jordbruksverket har beslutat att stänga återvinningsstationen intill Sänkmossens avfallsanläggning.

Ägaren till anläggningen, renhållningsbolaget Vafab miljö, rengör nu fordon innan de tillåts lämna Sänkmossen. Det innebär också att däck och hjul desinficeras på fordonen, i huvudsak sopbilar.

Tidigare tömdes hushållsavfall, som kunde innehålla matrester, på en betongplatta. Nu går de direkt till containrar.

Anläggningen i Fagersta har tidigare haft problem med att vildsvin kom in och rotade bland soporna. För ett par år sedan byggdes ett tält över plattan, där hushållsavfallet ligger, men nu har Vafab miljö alltså infört direkttömning i container. Ansvariga på bolaget utesluter inte ytterligare åtgärder för att stoppa smittspridningen. Det rör bland annat transporter till och från anläggningen.

– Det är högst troligt att det kommer skärpta krav. Situationen med svinpest är helt ny för oss och den kommer definitivt att leda till förändringar, säger Eva Favaro, kommunikatör på Vafab miljö.

”Ögonöppnare”

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) betonar vikten av att rapportera fynd av döda vildsvin och kontaktar veterinär vid ökad sjuklighet eller dödlighet hos grisar. Viruset som orsakar afrikansk svinpest smittar inte till människor men för tamgrisar är det ett dödligt hot.

Människor kan däremot sprida smitta genom att lämna matrester i naturen.

Jordbruksverkets överdirektör Jan Cedervärn öppnar för skärpta krav på hantering av avfall.

– Det är något vi, framför allt SVA, kommer att titta närmare på i samarbete med andra aktörer med ansvar för sophantering och regelverket kring det, säger Jan Cedervärn till SR P4 Västmanland.

Jan Cedervärn betraktar samtidigt utbrottet av svinpest som en ögonöppnare för hur smittvägar kan se ut:

– Vi har ju till exempel länge talat om risker med att kasta utflyktsrester på rastplatser, och uppmanat till att lägga rester i sopcontainrar.

Om innehållet ändå töms på öppna sopanläggningar går poängen förlorad, betonar Cedervärn.

Att upprätthålla goda rutiner innebär enligt Jordbruksverkets tolkning att:

  • Vid hantering av mat- och restavfall, till exempel omlastning, se till så att vildsvin eller fåglar inte kan komma i kontakt med avfallet. Det gäller såväl omlastningsstationer som andra biogas- och energiåtervinningsanläggningar.
  • För återvinningscentraler som hanterar trädgårdsavfall med fallfrukt är risken lägre, men det är ändå viktigt att inte låta fallfrukten fungera som utfodringsplats för vildsvin utan städa bort fallfrukt och annat ätbart.
  • Det finns ingen risk för att sprida smitta genom att gödsla med hygieniserad biogödsel på åkermark. Eventuell smitta avdödas effektivt på biogasanläggningar med hygienisering.

Jordbruksverket konstaterar också att en prioriterad fråga är att få ut matavfallet från restavfallet. Redan under nästa år finns krav i hela landet på att sortera ut matavfallet separat vilket troligen leder till minskad risk för smitta, enligt myndigheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Helena Wahlberg, ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet.

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.