Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Under hela hösten har Transports konkurrentfack, HF, och Sveriges Hamnar förhandlat om ett kollektivavtal för HF:s cirka 1 300 medlemmar. Arbetsgivarna erbjuder ett så kallat hängavtal på Transports redan tecknade avtal.

Det har HF avvisat. Förbundet kräver i stället ett eget avtal, där HF blir självständig part.

Strax före jul bröt förhandlingarna samman. Den 14 januari varslade HF om korta punktstrejker eller blockader i ett tiotal hamnar där förbundet har många medlemmar.

Efter det har fler varsel kommit. På torsdagen kontrade Sveriges Hamnar med lockoutvarsel. Under de två till sex timmar långa strejkerna stängs HF:s medlemmar ute från arbetsplatserna. Lockouten gäller inte bara under strejktimmarna, utan  hela den resterande dagen. I ett par fall där strejkerna är tänka att utlösas på kvällen sträcker sig lockouten in även på nästkommande dygn.

”Lockouten riktas enbart mot hamnarbetare som är medlemmar i Hamnarbetarförbundet” skriver Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande.

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår, säger i en kommentar:

– Vi har erbjudit Hamnarbetarförbundet kollektivavtal men mötts av en hagelstorm av konfliktvarsel. Vi försvarar oss mot en konflikt som hotar att kosta Sverige miljardbelopp och som hotar vårt gällande avtal och vår relation med LO-förbundet Transport.

HF är inte oväntat kritiska mot utspelet från motparten:

– Det här känns förvånande och oseriöst. Dels försöker man låtsas som att det här inte innebär en upptrappning, trots att man utvidgar produktionsstoppen, i flera hamnar från två till 15 timmar. Samtidigt verkar man ha struntat i gällande varselregler om att stridsåtgärder ska meddelas minst nio dagar i förväg, kommenterar Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i HF.

Transport avtalssekreterare Peter Winstén följer utvecklingen noga. I ett långt uttalande på Transports hemsida säger han:

–  Vi tycker att Hamnarbetarförbundets agerande är djupt olyckligt och direkt oansvarigt. Det drabbar svenska hamnarbetare, det drabbar svensk import och exportindustri. I förlängningen riskerar det att drabba även klimatet om fler transporter flyttas över på väg.

– Vi har arbetat hårt och länge för att bidra till att stärka hamnarna och därmed skapa fler arbetstillfällen. Konflikten går i rakt motsatt riktning och riskerar även att driva arbetsgivarna i famnen på bemanningsföretag. Varför detta är något som Hamnarbetarbundet skulle vilja är en fullständig gåta.

– Även om våra medlemmar inte omfattas av lockouten så drabbas de på olika sätt. Vi såg på APM Terminals i Göteborg hur uppsägningar följde i kölvattnet av den förra konflikten. Jag känner också oro för att konflikten ska drabba våra medlemmar, när de nu skall ta sig till och från jobbet i de aktuella hamnarna. Här kommer vi att ha en tät dialog med skyddsombuden och vi förutsätter också att arbetsgivarna tar sitt ansvar för våra medlemmars trygghet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Handslag

”Bra förhandlat i tuffa tider”

Hamn. Ett bra avtal i pandemins tid – och helt okej att inte kräva retroaktiv lön från maj. Det är ett par medlemmars röster om nya stuveriavtalet.

Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.