Heikki Niinikivi
Close
Tändstift? Eller en karbidlampa? Eller kanske en läderhatt? På Heikki Niinikivis Uno-X-station finns det mesta att köpa. Utom korv. Fast till hösten är det slut. Då rivs Sveriges äldsta mack.
Close

Sveriges äldsta bensinmack stänger pumparna för gott

Nostalgi. På Uno-X i Karlskoga finns allt det som vanliga mackar ratat. Säkringar, fördelarlock, fläktremmar och en fungerande sedelautomat. – Fast i augusti är det slut. Efter 43 år har jag sålt stationen, säger Heikki Niinikivi.

”X-macken” ligger kloss intill E18, vid östra infarten till Karlskoga. Det är Sveriges äldsta bensinmack som fortfarande är drift, bedyrar Heikki Niinikivi och plockar fram det tummade bygglovet från 1937.

– I drygt 80 år har macken legat här. När jag lägger ner blir kommungubbarna nöjda. De tycker att det varit skräpigt, med en massa bilar stående.

– Fast det är egentligen min son som är för snäll. Han driver bilverkstaden och är ofta fullbokad. När kunder ringer säger han: ”Kom hit och ställ bilen, så tar jag den när det blir någon lucka…” Men luckor blir det sällan.

Uno-X Karlskoga
Foto: Jan Lindkvist

Det krävs inget tränat öga för att se att Heikkis mack är full av bra-att-hagrejer. På gårdsplanen står gamla entreprenadmaskiner, cyklar, en rostig gallerdörr och en uttjänt drickakyl.

Inne är det trångt, trångt. Det är som att kliva in ett museum över en svunnen tid. En era då bilägare själva bytte tändstift och luftfilter. På hyllorna finns också rariteter. Som en karbidlampa och en NMT-telefon, modell portfölj från tidigt 1980-tal.

Heikki har drivit stationen i ett sträck sedan 1975.

– Jag kom över den av en lycklig slump. Jag hade en liten rörelse inom renhållning och behövde någonstans att serva mina maskiner. Macken, som då var Nynäs, passade perfekt.

Under årens lopp har han sett nymodigheterna komma i takt med att stationerna tjänat mindre och mindre på bränsle och bildelar.

– Videofilm var jag en av de första att haka på. Och en av de första att lägga av med. Det tog bara en massa tid. Sen kom korven, den slapp jag. Och släpvagnsuthyrning, det slapp jag också.

Heikki Niinikivi har en trogen kundkrets. Några är äldre damer som kör ända från Degerfors för att få tanken påfylld.

– Jag går ut och hjälper dem så klart. Fast de tankar bara för 200 kronor åt gången, så de måste ju köra hit minst två gånger i veckan.

”X-macken” har öppet på dagtid och då går det att betala med kontokort. Övrig tid är det sedelautomat som gäller. Automaten är konverterad och tar sedlar, gamla som nya.

– Äldre sedlar samlar jag i en skokartong och löser in hos Riksbanken, anförtror Heikki.

Stationens läge är toppklass och under årens lopp är det många intressenter som frågat om macken varit till salu. Svaret blev hela tiden nej, tills nu. Ett företag hade köpt en industrifastighet intill och ville ha Heikkis mark också.

Budet var bra, förklarar Heikki, och i höst rivs alltså stationen. Fast delar av den kanske återuppstår någon annanstans – som veteran- eller museimack.

– Det är redan två, tre personer som anmält att de vill köpa rubbet, säger Heikki Niinikivi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Rosengren:
    24 februari, 2019

    Howdy
    Kul att läsa historien om macken , synd att den ska rivas .
    Det sparas nästan inget från vår efterkrigs historia ,
    vilket är vår nutids historia .
    Allt skulle bli bättre efter andra världskriget , vilket det också
    blev , vore bra om vi kunde spara på ex: Mackar , Biografer
    Konditorier , Folkparker .

    Dessa 4 saker har betytt väldigt mycket för människor .
    Själv samlar jag på en del av detta .
    Hoppas macken uppstår som en fin nostalgi mack
    hos den nya ägaren .
    Mvh Micke

Lästips:

Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.

LAS

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

LAS. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.”

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Vägtransportfokus 2021

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Vägtransportfokus 2021

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg

Olagliga transporter lika vanligt som 2015

Åkeri. Henrik Sternbergs nya cabotagestudie visar att olagliga inrikestransporter sannolikt fortsätter i ungefär samma omfattning som tidigare. Om de nya skärpta reglerna i det så kallade mobilitetspaket drivs igenom kommer det inte längre vara lönsamt för lågprisåkerier i öst att köra cabotage i Skandinavien.