Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.

Det meddelar branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) i ett pressmeddelande på sin hemsida. Beslutet fattas mot bakgrund av regeringens hårdare restriktioner om högst åtta personer vid allmänna sammankomster – från och med den 24 november.

– Vi väntar inte till den 24 november utan drar i bromsen för våra YKB-kurser redan nu, säger SÅ:s utbildningschef Marcus Johansson.

Han tillägger att det gäller alla SÅ:s fysiskt arrangerade kurser. Om stoppet kommer att förlängas efter den 24 december är inte klart.

­– Vi inväntar nya besked från regeringen och kommer att fatta nya beslut utifrån dem, säger han.

Hittills har det gått att corona-säkra kurserna vid de konferensanläggningar branschorganisationen använder sig av. Men med de hårdare direktiven är det inte längre möjligt, förklarar Marcus Johansson.

– Vi kan inte längre garantera att kurserna kan genomföras tryggt och säkert och tar därför vårt ansvar i pandemin och ställer in dem. Lika länge som regeringens restriktioner sträcker sig, säger han.

– Hur det blir efter det kan jag inte sia om. Det vet ingen.

YKB-utbildningen sköts av en rad olika aktörer. Sveriges Åkeriföretag är en och Marcus Johansson räknar i dagsläget till 60 inställda kurser. Därutöver funderar ytterligare nio, tio åkerier på om de ska anordna utbildningarna digitalt, men har inte beslutat sig än, berättar Marcus Johansson.

Enligt EU:s regler får totalt tolv av kurstimmarna hållas via dator.

– Hur de andra utbildarna gör vet jag inte. Men vi har fattat detta beslut för våra utbildningar, säger Marcus Johansson.

I takt med att smittspridningen tagit ny fart i Sverige och övriga Europa har oron spritt sig bland landets yrkeschaufförer. Transportarbetaren har tagit upp detta i flera tidigare artiklar och frågan har diskuterats livligt på sociala medier.

Liksom Transport och SÅ efterlyser chaufförerna en ny dispens från kravet på fem EU-styrda delkurser, när Europa har drabbats av covid-19. EU-kommissionen segade, enligt mångas uppfattning, med frågan men beslutade i våras om ett undantag på sju månader. (Genom den så kallade omnibusförordningen).

Enligt tidigare kontakter med infrastrukturdepartementet och EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) diskuteras frågan nu i unionens ministerråd (med medlemsländernas infrastrukturministrar) och EU-kommissionen förbereder ett förslag.

– Efter att det presenterats borde ett beslut kunna fattas inom några veckor, hoppas Johan Danielsson.

Transport och SÅ varnar för att många chaufförer snart kommer att stå utan giltigt YKB. ”Kvar står åkeriföretagen och längst fram landets yrkesförare. Ansvaret för vad som ska göras kan omöjligen läggas på förarna”, anför Sveriges Åkeriföretag. Organisationens slutsats är att åkerierna nu ställs inför beslutet att antingen börja ställa sina bilar eller låta chaufförer köra, olagligt, med ogiltigt YKB.

Fack och arbetsgivare har samma intresse i frågan och vill ha en snabb lösning. Ett undantag som gäller för hela 2021, eftersom smittan kommer att påverka samhället under lång tid, i väntan på ett vaccin.

– Det är många chaufförer som går och undrar och har ont i magen nu, så politikerna måste skynda på! Utan transporter och yrkesförare stannar Sverige, påminner Lars Mikaelsson i Transports högsta ledning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.