Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.

Det meddelar branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) i ett pressmeddelande på sin hemsida. Beslutet fattas mot bakgrund av regeringens hårdare restriktioner om högst åtta personer vid allmänna sammankomster – från och med den 24 november.

– Vi väntar inte till den 24 november utan drar i bromsen för våra YKB-kurser redan nu, säger SÅ:s utbildningschef Marcus Johansson.

Han tillägger att det gäller alla SÅ:s fysiskt arrangerade kurser. Om stoppet kommer att förlängas efter den 24 december är inte klart.

­– Vi inväntar nya besked från regeringen och kommer att fatta nya beslut utifrån dem, säger han.

Hittills har det gått att corona-säkra kurserna vid de konferensanläggningar branschorganisationen använder sig av. Men med de hårdare direktiven är det inte längre möjligt, förklarar Marcus Johansson.

– Vi kan inte längre garantera att kurserna kan genomföras tryggt och säkert och tar därför vårt ansvar i pandemin och ställer in dem. Lika länge som regeringens restriktioner sträcker sig, säger han.

– Hur det blir efter det kan jag inte sia om. Det vet ingen.

YKB-utbildningen sköts av en rad olika aktörer. Sveriges Åkeriföretag är en och Marcus Johansson räknar i dagsläget till 60 inställda kurser. Därutöver funderar ytterligare nio, tio åkerier på om de ska anordna utbildningarna digitalt, men har inte beslutat sig än, berättar Marcus Johansson.

Enligt EU:s regler får totalt tolv av kurstimmarna hållas via dator.

– Hur de andra utbildarna gör vet jag inte. Men vi har fattat detta beslut för våra utbildningar, säger Marcus Johansson.

I takt med att smittspridningen tagit ny fart i Sverige och övriga Europa har oron spritt sig bland landets yrkeschaufförer. Transportarbetaren har tagit upp detta i flera tidigare artiklar och frågan har diskuterats livligt på sociala medier.

Liksom Transport och SÅ efterlyser chaufförerna en ny dispens från kravet på fem EU-styrda delkurser, när Europa har drabbats av covid-19. EU-kommissionen segade, enligt mångas uppfattning, med frågan men beslutade i våras om ett undantag på sju månader. (Genom den så kallade omnibusförordningen).

Enligt tidigare kontakter med infrastrukturdepartementet och EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) diskuteras frågan nu i unionens ministerråd (med medlemsländernas infrastrukturministrar) och EU-kommissionen förbereder ett förslag.

– Efter att det presenterats borde ett beslut kunna fattas inom några veckor, hoppas Johan Danielsson.

Transport och SÅ varnar för att många chaufförer snart kommer att stå utan giltigt YKB. ”Kvar står åkeriföretagen och längst fram landets yrkesförare. Ansvaret för vad som ska göras kan omöjligen läggas på förarna”, anför Sveriges Åkeriföretag. Organisationens slutsats är att åkerierna nu ställs inför beslutet att antingen börja ställa sina bilar eller låta chaufförer köra, olagligt, med ogiltigt YKB.

Fack och arbetsgivare har samma intresse i frågan och vill ha en snabb lösning. Ett undantag som gäller för hela 2021, eftersom smittan kommer att påverka samhället under lång tid, i väntan på ett vaccin.

– Det är många chaufförer som går och undrar och har ont i magen nu, så politikerna måste skynda på! Utan transporter och yrkesförare stannar Sverige, påminner Lars Mikaelsson i Transports högsta ledning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.