Sophämtning i Gamla stan, Pierre Yudego
Close
Skyddsombud och regionala skyddsombud vakar över anställdas arbetsmiljö.
Close

Svenskt Näringsliv vill avskaffa fackliga arbetsmiljöombud

Arbetsmiljö. Ersätt de regionala skyddsombuden med fler lokala skyddsombud och låt Arbetsmiljöverket sköta en oberoende rådgivning. Framför allt till småföretag. Svenskt Näringsliv går på tvärs mot den statliga utredning som vill ge fackliga arbetsmiljöombud rätt att besöka fler företag.

Socialdemokraterna, LO och Transport ger tummen upp för förslaget att fackens regionala skyddsombud ska få besöka fler företag. I dag får arbetsmiljöombuden bara komma in på bolag med minst en medlem.

Den utredning som lades fram alldeles före valet föreslår att företag som har eller brukar ha kollektivavtal ska öppna sin dörr för ombuden. Orsaken är Sveriges många småföretag, nya osäkra anställningsformer och att färre anställda går med i facket.

Skyddsombudsverksamheten har granskats i tre statliga utredningar. Det förra förslaget om utökad tillträdesrätt för regionala skyddsombud röstades ner i riksdagen av de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna. S-regeringen tillsatte i stället utredningen som presenterades i september.

Transportarbetaren har sökt S, M, SD och arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv (SN) angående utredningen. Moderaterna har inte svarat. SD har tidigare instämt i SN:s kritik mot att arbetsmiljöarbetet sker på facklig grund. Magnus Persson (SD) är nytillträdd ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott. Han säger att partiet hela tiden velat gå längre än utredningarna.

– Vi vill att regionala skyddsombud ska ha tillträde till samtliga arbetsplatser i Sverige, oavsett avtalsform eller fackligt medlemskap. Fackförbunden spelar en viktig roll när det gäller skyddsombuden. Det vi vänder oss emot är den politiska kopplingen till vem som ska bli skyddsombud.

Fritt uttryckt innebär det att kollegorna på en arbetsplats ska kunna välja vem de vill till skyddsombud, oavsett om de är sverigedemokrater, socialdemokrater eller något annat. Ingen ska uteslutas från fackligt arbete.

Ombud ska inte utses av arbetsgivaren

Svenskt Näringsliv anser att dagens skyddsombudsverksamhet har flera brister och otydligheter.

– Vi tycker att den som är mest lämpad ska utses till lokalt skyddsombud av medarbetarna, utan fackligt företräde och utan att rollen i grunden ska vara knuten till facket, säger arbetsmiljöansvariga Anna Bergsten.

S anser tvärtom att facket är garanten för att valet av skyddsombud går rätt till. Att ombuden ska utses av facket och inte arbetsgivaren.

– Det skyddsombud som backas av en facklig organisation kan känna en större trygghet i att påpeka brister i arbetsmiljön utan att riskera att hamna i klinch med arbetsgivaren.

Att Moderaterna håller med SD och SN om att fackets rätt att utse även lokala skyddsombud ska begränsas framgår av Transportarbetarens valenkät i nr 9, 2022. Men M tillägger i den: ”Vi har inget emot att skyddsombud är fackligt anslutna”.

Svenskt Näringsliv dömer ut en utökad tillträdesrätt men påpekar att den ursprungliga tanken med skyddsombudsverksamheten var god, att stötta mindre företag i arbetsmiljöarbetet. SN ogillar vad man kallar fackets dubbla roller – att värva medlemmar, lokala skyddsombud och stötta arbetsgivare i arbetsmiljöarbetet. I praktiken tar regionala skyddsombud på sig rollen som inspektörer från Arbetsmiljöverket, menar de.

– Myndighetsliknande uppgifter ska skötas av myndigheter inte av fackliga ombud som saknar medlemmar på arbetsplatsen, säger Anna Bergsten på Svenskt Näringsliv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.