Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.
Close
Lön som går att leva på och bättre arbetsvillkor. Den ideella föreningen Taxiunionen genomförde en manifestation i Stockholm den 10 januari.
Close

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om Taxiunionens protester mot arbetsförhållandena på appföretagen Uber och Bolt. Den 10 januari genomfördes en manifestation i Stockholm där representanter från organisationen också mötte företrädare för Uber.

– Vi la fram våra krav. Uber och Bolt ser oss som partners, och som partners måste de ha en dialog med oss. Jag förstår att det blir svårt att ha det med var och en. Det är därför vi har gått ihop i Taxiunionen, sa organisationens ordförande Omar Sakhdari i samband med manifestationen.

Men hittills har det inte gett resultat. Det utlovade svaret från Uber kom i form av ett pressmeddelande, där inget av Taxiunionens krav tas upp direkt. Som en kommentar till högre ersättning heter det däremot att ”Uber och förare har ett gemensamt intresse i att erbjuda resenärer ett optimalt pris, eftersom vi tjänar pengar genom en procentuell andel per resa. Desto mer en förare tjänar, desto mer tjänar vi. Om prisnivån blir för hög, så kommer förare få färre körningar, vilket i slutändan kommer påverka intjäningarna” enligt Uber.

Inom Taxiunionen är man besviken.

– Vi bad dem höja vår avgift, ha en lägre serviceavgift och se oss som förhandlingspartner. Ingen av dessa frågor har de svarat på, säger John van Dinther, presskontakt för Taxiunionen, till Dagens Nyheter.

Förarna som kör för appföretagen anser att det blivit omöjligt att klara sig på ersättningen från företagen. Taxiunionens krav till Uber var bland annat att apparna höjer grundpriset för resor till kunder, och att serviceavgiften sänks från 25 till 15 procent. Och att Uber godkänner Taxiunionen som motpart vid överenskommelser, innan större förändringar av funktioner i appen och villkor görs.

Mot uberisering

Taxiunionen är en ideell organisation för taxiförare och bud, som verkar mot ”uberisering” av taxibranschen. Liknande demonstrationer har genomförts i en flera andra länder i Europa.

I Sverige har de som demonstrerat framhållit problemen med att de betraktas som egenanställda, inte anställda arbetare – trots att EU har sagt att gigarbetare ska ses som arbetare och kunna organisera sig i fackföreningar.

En omröstning om det så kallade plattformsdirektivet är åter aktuell i EU-parlamentet. Förra året föreslog EU-kommissionen att det ska bli enklare att ge anställda inom plattformsekonomin status som just anställda, inte egenföretagare. Men förslaget fick kritik i den svenska riksdagen. Från socialdemokratiskt håll framfördes att direktivet riskerar att försvaga svensk kollektivavtals- och arbetsmarknadsmodell, och att det förslag som lagts fram inte i tillräckligt hög grad medger undantag till skydd för den svenska modellen.

Taxiunionen vill alltså fungera som en förening för förare – ”egenföretagare” – som inte kan organisera sig i facket på grund av nuvarande system. Organisationen vill se en europeisk reglering av appföretagen, för att kontrollera den växande gigekonomin. Den 23 november förra året lämnade Taxiunionen över sin kravlista till Uber och Bolt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    7 februari, 2023

    Låt bli att arbeta som egenföretagare för dessa plattformsföretag.Antingen är man anställd eller så är man företagare på riktigt med egna kunder.Detta mellanting med egenföretagare som egentligen är anställda är enbart till för att slippa ta ansvar för den personal som arbetar för företaget, så enkelt är det och det borde alla kunna förstå.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.