Close
Remi Kopperud är norska polisens insatsledare vid gränskontrollen i Svinesund.
Close
corona

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

– Tunga lastbilar får passera. Detsamma gäller varubilar. Fast alla yrkesförare får genomgå en kontroll och måste följa vissa restriktioner, säger Remi Kopperud.

Han är insatsledare för polisstyrkan som är stationerad vid Svinesundsbron. Dygnet runt stoppas alla fordon. Lastbilar måste rulla in vid tullkontrollen. Privatbilister förhörs ingående, förklarar Kopperud:

– Utgångspunkten är att Norge är stängt för utländska besökare. Det gäller oavsett om man kommer med bil, tåg eller buss. Undantag görs för jobbpendlare. Norrmän som kan visa att de jobbar i Sverige. Och samma sak omvänt. Svenskar som har arbete på norska sidan.

– Godstrafiken kan alltså köra in i Norge och leverera sina varor, utan särskilda krav på var eller när man måste ut igen.

Så här långt har privatresenärerna i huvudsak visat förståelse för Norges drastiska beslut, tycker Remi Kopperud.

– De flesta gör det, men inte alla. Vi har exempelvis haft turister, svenskar, som åkt på lång Thailandsemester från Oslos flygplats Gardermoen. De har flugits hem, direkt till Sverige, och vill hämta bilen på Gardermoen.

– Det säger vi nej till. Folk får hitta en annan lösning, som att anlita en bärgningsfirma.

Enligt Remi Kopperud tillåts alla norrmän återvända till sitt hemland. Men den som kommer till gränsen hamnar i karantän. I 14 dagar. En karantän som bygger på tillit. Det vill säga återvändare får lova att hålla sig inomhus, hemma, i två veckor.

Den som ertappas med att bryta mot karantänsreglerna riskerar böter på uppåt 20 000 norska kronor. Eller ännu mer, något tak är inte satt.

Många bilister i regionen är klara över att gränsen stängts. Men fortfarande måste polisen avvisa besökare. Insatsledare Kopperud hade gärna sett att svenska myndigheter hade satt upp en informationstavla före bron. Som det är nu ges inga besked förrän man kört motorvägen ändå fram till gränskontrollen – utan möjlighet att vända.

Polisinsatsen tar stora resurser i anspråk och den norska polismyndigheten får hjälp av försvarsmakten, för att bemanna alla gränsövergångar. I nuläget har regeringen inte aviserat nya hårdare inrese-restriktioner. I stället är det andra väntade beslut som skapar debatt.

– Det som är på gång är ett alkoholstopp på restauranger och krogar, säger Remi Kopperud. Det är för att folk inte ska ta ett glas för mycket och glömma försiktighetsåtgärderna. Som att hålla ordentligt avstånd vid bardisken.

Under vår intervju kommer en handfull personbilar. Nästan alla släpps igenom, det kan vara hantverkare som fått godkänt för jobb i Norge. Eller jobbpendlare.

Samtidigt ökar strömmen av lastbilar som svänger in vid tullfiltret. På den stora väntplanen står flera lätta lastbilarna tätt bredvid varandra. Ett frenetiskt arbete pågår med att lasta över flyttgods från en polskregistrerad bil till en norsk.

– Vi får inte fortsätta in i Norge med den polska, förklarar en man genom en serie ivriga gester.

Vid en dragbil står den polske föraren Tomasz Tanyovski. Hur har corona-krisen påverkat honom hittills?

– Inte så mycket, säger han i den iskalla vårvinden. Hemma i Polen har vi bara runt 540 smittade, än så länge. Men visst är jag orolig för att det ska bli en långvarig global ekonomisk nedgång.

Någon kilometer från den mäktiga Svinesundsbron ligger två stora köpcentra. Det största, med mängder av butiker och snabbmatsrestauranger, är byggt på en åker. Hit vallfärdar köpstarka norrmän för att köpa snus, godis, mat, kläder…

– Fast inte nu längre, suckar en butiksanställd där man redan innan påsk rear ut tonvis med påskgodis.

Vid de flesta butikerna sitter rea-skyltar. En del affärer och kaféer har valt att helt bomma igen.

Det känns lite kusligt. Är det så här världen kommer att se ut vid en avgrundsdjup depression? Eller en total klimatkollaps.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. magnus Nillson:
    24 maj, 2020

    ja s norrmän diskriminerar oss svenskar vi stoppas men dammnmark.island och finland får tydligen åka in i norge ser man hurt norska regeringen diskriminerar oss svenskar medan andra nordiska länder får lyxgenomgång utan veta om dom är smittade då går det bra. vi svenskar känner oss illa behandlade av norges regering tackk för r illa syn på oss svenskar

  2. Peter Carlsson:
    25 mars, 2020

    Vad menar du med att dra in klimatet i transporter o stängda gränser.🤔

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Joakim Borg. Foto: Privat

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.