Close
Arbetsmiljö i fokus. Regionala skyddsombudet Sven-Åke Spets och Rickard Helin under utbildningsdagen i april.
Close

Spetsutbildning för skyddsombud

Arbetsmiljö. En mentorsdag med regionala skyddsombudet är en chans till fördjupad kunskap för det egna uppdraget. Och har snabbt blivit uppskattat, inte minst av dem som nyligen fått förtroendeuppdrag ute på någon av Värmlandsavdelningens arbetsplatser.

Checklistor för riskbedömningar och skyddsronder, arbetsmiljölagen, känsliga frågor, ”krångliga” arbetsgivare och arbetsplatsbesök – mentorsfunktionen ger aktivt stöd åt de lokala skyddsombuden.

– I åkeribranschen är det ju inte jättelätt att få till en dag att ses eller åka till Torsby för att sitta med mig, säger lastbilschauffören Rickard Helin.

Han och Sven-Åke Spets, regionalt skyddsombud (RSO), träffas på avdelningens kontor i Karlstad för utbildningsdagen. Det är sista veckan i april när Transportarbetaren möter dem.

Rickard Helin har kört lastbil sedan 2006, ”på olika ställen” och för olika arbetsgivare. Sedan oktober 2023 för nuvarande åkeri – Stöpafors Transport – i Sunne. Med i facket har han varit med sedan starten som yrkesförare.

I december förra året blev Rickard invald som skyddsombud av Transports avdelningsstyrelse.

– Så i det sammanhanget är det ju väldigt nyligen, säger han.

På frågan vad det är som lockar, och fick honom att ta förtroendeuppdraget, svarar Rickard Helin att det är ett engagemang för arbetsmiljö. Ur olika aspekter.

– Alla ska trivas på jobbet. Och det är ett bra gäng på åkeriet nu.

Här inflikar RSO Sven-Åke att det också handlar om att det finns ett högt säkerhetstänkt, något som kanske inte alltid varit fallet ute på arbetsplatserna. Men samtidigt att många arbetsgivare, i likhet med Rickards åkare, stöttar och inser fördelarna med den kunskap fackets skyddsombud besitter.

– Jag släpper inte skyddsombuden sedan de blivit valda, säger Sven-Åke Spets.

Det kan handla om att vara behjälplig på olika vis, oftast via mejl. Den särskilda mentorsutbildningen har fått mycket positiv respons från olika håll.

Ökad kunskap

Lastbilschauffören Rickard Helin är sedan december skyddsombud på sin arbetsplats. Här på utbildningsdag hos Sven-Åke Spets på Värmlandsavdelningen.

Sven-Åke Spets har tidigare erfarenhet som regionalt skyddsombud från IF Metall. För åtta år sedan blev han tillfrågad om han var intresserad av uppdraget från Transports avdelning 6 Värmland och där har han blivit kvar. Överlag upplever Sven-Åke att kunskapen om arbetsmiljöfrågor blivit bättre.

– De som går kurserna jag kör är väldigt intresserade, har hört att ”det var mer än jag räknat med”, och det är självklart roligt när de pratat om att det varit bra, säger han.

– Innan vi ses uppmanar jag att tänka igenom de frågor de vill ställa eller ta upp om de har några särskilda önskemål. Det kan till exempel vara skyddsrond eller att gå igenom vad man ska tänka på om det handlar om att bygga om ett åkeri.

Inom Transports Värmlandsavdelning finns i dag sammanlagt drygt 30 lokala skyddsombud ute på arbetsplatserna, inom flera yrkesgrupper som förbundet organiserar; på åkerier, terminaler, gummiverkstäder, bevakningsbolag, taxiföretag och budsbilsfirmor.

I mitten av maj är en särskild erfarenhetsdag inplanerad för alla avdelningens skyddsombud. Då medverkar bland annat Polisen och tanken är även att Tunggruppen ska ta upp frågor som rör färdskrivarkort.

– Jag uppskattar också att få träffa skyddsombuden, det är värdefullt för egen del. Arbetet blir ju lättare om jag träffat och känner personerna, säger Sven-Åke Spets.

Skyddsombud har arbetsmiljölagen att utgå ifrån i sitt arbete och att stödja sig mot. Men RSO Spets betonar vikten av kontinuerlig utbildning:

– Lagen kan ändras och det är viktigt att ha med sig under resans gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. (UPPDATERAD 25-06-03) Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.