Specialiståklagare tar hand om fusk i åkeribranschen

Rekryteringen är i full gång. En speciell åklagare ska ta hand om fusket i åkeribranschen och andra brott inom yrkestrafiken. Efter årsskiftet ska specialiståklagaren finnas på plats i Östersund eller Karlskrona.

Sedan ett par år har särskilda trafikåklagare hanterat mindre grova trafikbrott. De finns i Östersund och Karlskrona och har hittills utrett brott i hela landet, där straffet är högst böter. Bakom den tidigare omorganisationen fanns starka önskemål från åkeribranschen.

Nästa år blir åklagarna med särskild kompetens för trafikbrott ännu mer specialiserade. Kammaråklagare Lillemor Ersberg i Östersund berättar:

– Vi som redan jobbar med det här kommer att ta över många fler och grövre brott. Även misstänkta som riskerar fängelse ska hamna hos oss, förutom de tidigare ärendena med bötesstraff.

För henne och kollegan i Karlskrona handlar det till exempel om brott mot de lagar som styr kör- och vilotiderna, yrkeskompetensbevis, transport av farligt brott, taxitrafik … samt alla de trafikbrott som inte bara yrkesförare kan göra sig skyldiga till.

Den stora nyheten på åklagarsidan är dock att det dessutom ska anställas en åklagare som specialiserar sig på fusk i åkeribranschen. Det kan handla om cabotagebrott (när utländska åkeriföretag kör för många inrikeskörningar i Sverige) och annat där det är företaget och inte chauffören som ska utredas – och kanske ställas inför rätta.

– Det är en projektanställning till en början som sedan ska utvärderas, säger Lillemor Ersberg. Och planen är att personen ska sätta i gång efter årsskiftet, antingen här eller i Karlskrona.

Hennes erfarenheter av att vissa trafikbrott har centraliseras till två åklagarkammare i landet är goda. Utvärderingar visar också att ärendena har gått snabbare, fler personer har åtalats och fallen har hanterats mer enhetligt än tidigare.

Att Åklagarmyndigheten nästa år går vidare och placerar även yrkestrafikbrotten hos en enda åklagare var tidigare i dag inrikesminister Anders Ygemans svar på en fråga från riksdagsledamoten Sten Bergheden (M).

Bergheden efterlyser ökat samarbete mellan polis och åklagare för att minska fusket inom åkeribranschen. Ygemans svarar att han har ”fullt förtroende för Åklagarmyndighetens arbete med trafikmål och dess förmåga till samarbete med polisen”, men presenterar samtidigt nyheten om specialiståklagaren som håller på att rekryteras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.