Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.
Close
Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.
Close

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Det rådet ger Jenny Selander, docent i arbets- och miljömedicin vid Karolinska Institutet (KI). Hon stödjer sig på en studie, där forskarna undersökt hur gravida kvinnor i olika yrken påverkas av helkroppsvibrationer, buller, kemikalier, partiklar, metaller, tunga lyft och psykosocial belastning i yrket.

När det gäller helkroppsvibrationer berörs såväl lastbils- som truck-, taxi- och bussförare. Forskarna pekar på en ökad risk för mamman och barnet vid vibrationer som överstiger 0,5 meter per sekund i kvadrat, mätt under 8 timmar.

Vid så höga värden måste arbetsgivaren, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, vidta åtgärder för att förebygga skador – inte bara för gravida utan för alla chaufförer.

Risk för för tidig födsel

– I lastbilar ligger vibrationerna, i vissa fall, kring 0,5 eller mer och ju högre exponering desto större risk att barnet föds för tidigt, säger Jenny Selander.

– Därför är det jätteviktigt att arbetsgivaren gör individuella mätningar och individuella riskbedömningar av vibrationerna. Men också av buller, partiklar och tung fysisk belastning. Det gäller att se hur de olika delarna samverkar.

Jenny Selander betonar att forskarnas bedömningar ligger på gruppnivå medan arbetsmiljön skiljer sig från person till person. Beroende på arbetsuppgifter, fordonsstandard (nya eller gamla fordon), vilket underlag föraren kör på med mera.

Upprepade stötar, exempelvis orsakat av dåligt vägunderhåll, potthål och iskanter kan, enligt Arbetsmiljöverket, också innebära en särskild risk för chaufförer, oavsett kön.

Uppmärksamma riskerna

– Än så länge är det ganska ovanligt med höga exponeringar för vibrationer, buller och partiklar bland dem vi studerat. Men i och med att fler kvinnor börjar jobba i tunga, traditionellt manliga yrken behöver vi bli mer uppmärksamma på riskerna, säger Jenny Selander.

Studien tyder inte på att helkroppsvibrationer kan leda till lägre födelsevikt hos barnet, berättar Jenny Selander. Men bland chaufförer med vibrationer på över 0,5 meter per sekund i kvadrat upptäcktes en ökad risk för att barnet föds för tidigt och att kvinnan kan drabbas av högt blodtryck, graviditetsrelaterad diabetes och havandeskapsförgiftning.

Säkraste sättet att undvika för tidig födsel bland chaufförer som utsätts för mycket helkroppsvibrationer är att byta arbetsuppgifter eller stanna hemma, konstaterar Jenny Selander. Fast hon betonar att lastbilsförarna generellt sett var friska.

– Tunga arbeten kräver god fysik. Om riskerna är högre i början av graviditeten har vi tyvärr inte kunnat se, men det är viktigt att insatserna görs tidigt för att undvika för tidig födsel. De råden behöver mammor i riskyrken få redan på mödravården.

Företagshälsovården

Vibrationsmätningar kräver expertis och Jenny Selander rekommenderar att chefer och skyddsombud tar hjälp av företagshälsovården i den delen av riskbedömningen.

Kvinnor med osäkra anställningar kan väljas bort om de berättar att de väntar barn?

– Jättetråkigt, vi vill inte att kvinnor diskrimineras men måste samtidigt skydda dem och barnen. Arbetsgivare kan, om det behövs, omplacera kvinnor. I sista hand kan kvinnorna också ansöka om graviditetspenning från Försäkringskassan.

När det gäller partiklar (som i avgaser) såg forskarna en ökad risk för lägre tillväxt och födelsevikt hos barnet. Vid buller över 80 decibel ökade även risken för graviditetsdiabetes och lägre födelsevikt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.

Hudproblem vanliga för flygvärdinnor och lastbilschaufförer. Illustration av Ingrid Fröhlich

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.