Close
Bilden tagen från Stena recyclings filial i Flemingsberg, söder om Stockholm.
Close

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.

– Det känns bra, vi känner oss respekterade och bra behandlade när vi kom tillbaka. Vi har diskuterat med ledningen och den här veckan ska vi jobba åttatimmarspass, säger Darko Andrejic.

På tisdagen gjorde han sin första arbetsdag efter sommaren. Han och kollegan Dorde Masic avskedades i juni, efter att en privatperson påstått att de kört sopbilarna ”forcerat” – på en 70-väg, i rusningstrafik.

Transportarbetareförbundet har hela tiden stöttat de båda miljöarbetarna. De har i flera års tid kört grovsopor för renhållningsbolaget Stena recycling i Huddinge, söder om Stockholm. I centrala förhandlingar med Transport drog arbetsgivaren tillbaka avskeden.

– Det var ett väldigt positivt besked. Med tanke på att de ger oss jobbet tillbaka erkänner ju vår arbetsgivare att de gjort fel, säger Darko Andrejic.

– Men det har varit en tuff period för oss och för våra familjer. Att sitta hemma i två och en halv månad och tänka på att man blir avskedad för något som man inte gjort, grubbla över vad som kommer att hända – det tar på psyket och påverkade oss mycket kraftigt.

Darko Andrejic och hans kollega är tacksamma för uppbackningen de fått under den här perioden, både från arbetskamrater och facket.
– Du vet aldrig när du kan hamna i en sådan situation som jag gjorde.

Jag är glad att ha varit med i ett fackförbund från första dagen i mitt arbetsliv, och rekommenderar alla att vara det, säger Darko Andrejic.

Transports ombudsman Joakim Guttman genomförde de centrala förhandlingarna, tillsammans med Stockholmsavdelningens ombudsman Annica Collstam.

– Av det som framkommit fanns ingen saklig grund för uppsägning, inte ens för en varning. Och avsked på hörsägen är helt uppåt väggarna, säger Joakim Guttman.

När det gällde skadestånd fick miljöarbetarna förra veckan ett bud om från Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA), som förhandlar för arbetsgivaren. De ville dock ha helgen på sig för att tänka över sitt svar. Nu i måndags sa de ja.

Värre tidspress

Darko Andrejic har tidigare i Transportarbetaren.se berättat att han trivs med jobbet men att arbetsförhållandena blivit allt mer pressade under det senaste året. Utbyte av flera chefer, fler arbetsuppgifter och extrem tidspress. Han har fått utskällningar och anklagats för att inte följa arbetsinstruktionerna. När mer jobb lagts på har det blivit omöjligt att hinna med alla hämtställen.

I midsommartid kom smällen.

Onsdag den 17 juni: De tre miljöarbetarna kör var sin lastbil längs Huddingevägen, i rusningstrafik på eftermiddagen. Mellan dem hamnar en privatbil, en cabriolet. De känner igen bilen och föraren, en tidigare chef på Stena recycling.

Tillbaka på arbetsplatsen skäller en arbetsledare för att ha de kört för fort och för att ha tävlat mot varandra med sopbilarna.

Dagen efter kallas de tre renhållningsarbetarna till ett möte efter helgen. De uppmanas att infinna sig i civila kläder.

Måndag den 22 juni: Företaget lägger vid sittande bord fram varsel om omedelbart avsked. Ledningens enda argument är den påstådda fortkörningen på Huddingevägen. ”Beviset”: ett samtal från en privatperson.

Darko Andrejic vägrar skriva på. Han vill först kontakta sitt fack, Transport.

Facket ogiltigförklarar varslen. Men Stena recycling drar bara tillbaka varslet för en av de tre miljöarbetarna som avskedats. För Darko Andrejic och Djordje Masic ligger det kvar.

Fredag den 21 augusti: Centrala förhandlingar på Transports förbundskontor. Stena recycling drar tillbaka varslen om avsked. När det gäller skadeståndsdelen ajourneras förhandlingarna.

Onsdag den 26 augusti: Darko Andrejic och Dorde Masic får ett bud på skadestånd från Stena recycling. De ska lämna svar senast den sista augusti.

Måndag den 31 augusti: Miljöarbetarna säger ja till budet.

Tisdag den 1 september: Darko Andrejic och Dorde Masic är åter i tjänst hos Stena recycling i Huddinge.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    16 september, 2020

    Kul o komma tillbaka till ett jobb där cheferna ville ha en sparkad. Jag hade sökt nytt jobb fort som fan.
    O man ska fan ha dashcam när man kör på jobbet. Så har man bevis på att "allmänhet" är idioter när dem ringer o hittar på saker eller överdriver saker.

  2. Kim jensen:
    3 september, 2020

    Va skönt för killarna, att dom klara sig från att förlora jobbet

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.