Close
Bilden tagen från Stena recyclings filial i Flemingsberg, söder om Stockholm.
Close

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.

– Det känns bra, vi känner oss respekterade och bra behandlade när vi kom tillbaka. Vi har diskuterat med ledningen och den här veckan ska vi jobba åttatimmarspass, säger Darko Andrejic.

På tisdagen gjorde han sin första arbetsdag efter sommaren. Han och kollegan Dorde Masic avskedades i juni, efter att en privatperson påstått att de kört sopbilarna ”forcerat” – på en 70-väg, i rusningstrafik.

Transportarbetareförbundet har hela tiden stöttat de båda miljöarbetarna. De har i flera års tid kört grovsopor för renhållningsbolaget Stena recycling i Huddinge, söder om Stockholm. I centrala förhandlingar med Transport drog arbetsgivaren tillbaka avskeden.

– Det var ett väldigt positivt besked. Med tanke på att de ger oss jobbet tillbaka erkänner ju vår arbetsgivare att de gjort fel, säger Darko Andrejic.

– Men det har varit en tuff period för oss och för våra familjer. Att sitta hemma i två och en halv månad och tänka på att man blir avskedad för något som man inte gjort, grubbla över vad som kommer att hända – det tar på psyket och påverkade oss mycket kraftigt.

Darko Andrejic och hans kollega är tacksamma för uppbackningen de fått under den här perioden, både från arbetskamrater och facket.
– Du vet aldrig när du kan hamna i en sådan situation som jag gjorde.

Jag är glad att ha varit med i ett fackförbund från första dagen i mitt arbetsliv, och rekommenderar alla att vara det, säger Darko Andrejic.

Transports ombudsman Joakim Guttman genomförde de centrala förhandlingarna, tillsammans med Stockholmsavdelningens ombudsman Annica Collstam.

– Av det som framkommit fanns ingen saklig grund för uppsägning, inte ens för en varning. Och avsked på hörsägen är helt uppåt väggarna, säger Joakim Guttman.

När det gällde skadestånd fick miljöarbetarna förra veckan ett bud om från Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA), som förhandlar för arbetsgivaren. De ville dock ha helgen på sig för att tänka över sitt svar. Nu i måndags sa de ja.

Värre tidspress

Darko Andrejic har tidigare i Transportarbetaren.se berättat att han trivs med jobbet men att arbetsförhållandena blivit allt mer pressade under det senaste året. Utbyte av flera chefer, fler arbetsuppgifter och extrem tidspress. Han har fått utskällningar och anklagats för att inte följa arbetsinstruktionerna. När mer jobb lagts på har det blivit omöjligt att hinna med alla hämtställen.

I midsommartid kom smällen.

Onsdag den 17 juni: De tre miljöarbetarna kör var sin lastbil längs Huddingevägen, i rusningstrafik på eftermiddagen. Mellan dem hamnar en privatbil, en cabriolet. De känner igen bilen och föraren, en tidigare chef på Stena recycling.

Tillbaka på arbetsplatsen skäller en arbetsledare för att ha de kört för fort och för att ha tävlat mot varandra med sopbilarna.

Dagen efter kallas de tre renhållningsarbetarna till ett möte efter helgen. De uppmanas att infinna sig i civila kläder.

Måndag den 22 juni: Företaget lägger vid sittande bord fram varsel om omedelbart avsked. Ledningens enda argument är den påstådda fortkörningen på Huddingevägen. ”Beviset”: ett samtal från en privatperson.

Darko Andrejic vägrar skriva på. Han vill först kontakta sitt fack, Transport.

Facket ogiltigförklarar varslen. Men Stena recycling drar bara tillbaka varslet för en av de tre miljöarbetarna som avskedats. För Darko Andrejic och Djordje Masic ligger det kvar.

Fredag den 21 augusti: Centrala förhandlingar på Transports förbundskontor. Stena recycling drar tillbaka varslen om avsked. När det gäller skadeståndsdelen ajourneras förhandlingarna.

Onsdag den 26 augusti: Darko Andrejic och Dorde Masic får ett bud på skadestånd från Stena recycling. De ska lämna svar senast den sista augusti.

Måndag den 31 augusti: Miljöarbetarna säger ja till budet.

Tisdag den 1 september: Darko Andrejic och Dorde Masic är åter i tjänst hos Stena recycling i Huddinge.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    16 september, 2020

    Kul o komma tillbaka till ett jobb där cheferna ville ha en sparkad. Jag hade sökt nytt jobb fort som fan.
    O man ska fan ha dashcam när man kör på jobbet. Så har man bevis på att "allmänhet" är idioter när dem ringer o hittar på saker eller överdriver saker.

  2. Kim jensen:
    3 september, 2020

    Va skönt för killarna, att dom klara sig från att förlora jobbet

Lästips:

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.