Close
Bilden tagen från Stena recyclings filial i Flemingsberg, söder om Stockholm.
Close

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.

– Det känns bra, vi känner oss respekterade och bra behandlade när vi kom tillbaka. Vi har diskuterat med ledningen och den här veckan ska vi jobba åttatimmarspass, säger Darko Andrejic.

På tisdagen gjorde han sin första arbetsdag efter sommaren. Han och kollegan Dorde Masic avskedades i juni, efter att en privatperson påstått att de kört sopbilarna ”forcerat” – på en 70-väg, i rusningstrafik.

Transportarbetareförbundet har hela tiden stöttat de båda miljöarbetarna. De har i flera års tid kört grovsopor för renhållningsbolaget Stena recycling i Huddinge, söder om Stockholm. I centrala förhandlingar med Transport drog arbetsgivaren tillbaka avskeden.

– Det var ett väldigt positivt besked. Med tanke på att de ger oss jobbet tillbaka erkänner ju vår arbetsgivare att de gjort fel, säger Darko Andrejic.

– Men det har varit en tuff period för oss och för våra familjer. Att sitta hemma i två och en halv månad och tänka på att man blir avskedad för något som man inte gjort, grubbla över vad som kommer att hända – det tar på psyket och påverkade oss mycket kraftigt.

Darko Andrejic och hans kollega är tacksamma för uppbackningen de fått under den här perioden, både från arbetskamrater och facket.
– Du vet aldrig när du kan hamna i en sådan situation som jag gjorde.

Jag är glad att ha varit med i ett fackförbund från första dagen i mitt arbetsliv, och rekommenderar alla att vara det, säger Darko Andrejic.

Transports ombudsman Joakim Guttman genomförde de centrala förhandlingarna, tillsammans med Stockholmsavdelningens ombudsman Annica Collstam.

– Av det som framkommit fanns ingen saklig grund för uppsägning, inte ens för en varning. Och avsked på hörsägen är helt uppåt väggarna, säger Joakim Guttman.

När det gällde skadestånd fick miljöarbetarna förra veckan ett bud om från Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA), som förhandlar för arbetsgivaren. De ville dock ha helgen på sig för att tänka över sitt svar. Nu i måndags sa de ja.

Värre tidspress

Darko Andrejic har tidigare i Transportarbetaren.se berättat att han trivs med jobbet men att arbetsförhållandena blivit allt mer pressade under det senaste året. Utbyte av flera chefer, fler arbetsuppgifter och extrem tidspress. Han har fått utskällningar och anklagats för att inte följa arbetsinstruktionerna. När mer jobb lagts på har det blivit omöjligt att hinna med alla hämtställen.

I midsommartid kom smällen.

Onsdag den 17 juni: De tre miljöarbetarna kör var sin lastbil längs Huddingevägen, i rusningstrafik på eftermiddagen. Mellan dem hamnar en privatbil, en cabriolet. De känner igen bilen och föraren, en tidigare chef på Stena recycling.

Tillbaka på arbetsplatsen skäller en arbetsledare för att ha de kört för fort och för att ha tävlat mot varandra med sopbilarna.

Dagen efter kallas de tre renhållningsarbetarna till ett möte efter helgen. De uppmanas att infinna sig i civila kläder.

Måndag den 22 juni: Företaget lägger vid sittande bord fram varsel om omedelbart avsked. Ledningens enda argument är den påstådda fortkörningen på Huddingevägen. ”Beviset”: ett samtal från en privatperson.

Darko Andrejic vägrar skriva på. Han vill först kontakta sitt fack, Transport.

Facket ogiltigförklarar varslen. Men Stena recycling drar bara tillbaka varslet för en av de tre miljöarbetarna som avskedats. För Darko Andrejic och Djordje Masic ligger det kvar.

Fredag den 21 augusti: Centrala förhandlingar på Transports förbundskontor. Stena recycling drar tillbaka varslen om avsked. När det gäller skadeståndsdelen ajourneras förhandlingarna.

Onsdag den 26 augusti: Darko Andrejic och Dorde Masic får ett bud på skadestånd från Stena recycling. De ska lämna svar senast den sista augusti.

Måndag den 31 augusti: Miljöarbetarna säger ja till budet.

Tisdag den 1 september: Darko Andrejic och Dorde Masic är åter i tjänst hos Stena recycling i Huddinge.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    16 september, 2020

    Kul o komma tillbaka till ett jobb där cheferna ville ha en sparkad. Jag hade sökt nytt jobb fort som fan.
    O man ska fan ha dashcam när man kör på jobbet. Så har man bevis på att "allmänhet" är idioter när dem ringer o hittar på saker eller överdriver saker.

  2. Kim jensen:
    3 september, 2020

    Va skönt för killarna, att dom klara sig från att förlora jobbet

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Dags för nya rutiner

Miljöarbetare. Ett fritt jobb, där man får vara ute och röra sig. Men allra bäst är gemenskapen med kollegorna. Så beskriver Pelle Bergkvist jobbet som sopgubbe. Ändå väljer han att gå hem tre år i förtid – efter 42 år.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Får arbetsgivare kräva vaccinering?

Arbetsrätt. Många frågor, inga eviga svar. Påbud och restriktioner ändras snabbt under den pågående pandemin. Transport har sammanställt vägledning när det gäller arbetsgivarens rätt att ställa krav på vaccinering eller uppvisande av covidpass.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.