Close
Bilden tagen från Stena recyclings filial i Flemingsberg, söder om Stockholm.
Close

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.

– Det känns bra, vi känner oss respekterade och bra behandlade när vi kom tillbaka. Vi har diskuterat med ledningen och den här veckan ska vi jobba åttatimmarspass, säger Darko Andrejic.

På tisdagen gjorde han sin första arbetsdag efter sommaren. Han och kollegan Dorde Masic avskedades i juni, efter att en privatperson påstått att de kört sopbilarna ”forcerat” – på en 70-väg, i rusningstrafik.

Transportarbetareförbundet har hela tiden stöttat de båda miljöarbetarna. De har i flera års tid kört grovsopor för renhållningsbolaget Stena recycling i Huddinge, söder om Stockholm. I centrala förhandlingar med Transport drog arbetsgivaren tillbaka avskeden.

– Det var ett väldigt positivt besked. Med tanke på att de ger oss jobbet tillbaka erkänner ju vår arbetsgivare att de gjort fel, säger Darko Andrejic.

– Men det har varit en tuff period för oss och för våra familjer. Att sitta hemma i två och en halv månad och tänka på att man blir avskedad för något som man inte gjort, grubbla över vad som kommer att hända – det tar på psyket och påverkade oss mycket kraftigt.

Darko Andrejic och hans kollega är tacksamma för uppbackningen de fått under den här perioden, både från arbetskamrater och facket.
– Du vet aldrig när du kan hamna i en sådan situation som jag gjorde.

Jag är glad att ha varit med i ett fackförbund från första dagen i mitt arbetsliv, och rekommenderar alla att vara det, säger Darko Andrejic.

Transports ombudsman Joakim Guttman genomförde de centrala förhandlingarna, tillsammans med Stockholmsavdelningens ombudsman Annica Collstam.

– Av det som framkommit fanns ingen saklig grund för uppsägning, inte ens för en varning. Och avsked på hörsägen är helt uppåt väggarna, säger Joakim Guttman.

När det gällde skadestånd fick miljöarbetarna förra veckan ett bud om från Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA), som förhandlar för arbetsgivaren. De ville dock ha helgen på sig för att tänka över sitt svar. Nu i måndags sa de ja.

Värre tidspress

Darko Andrejic har tidigare i Transportarbetaren.se berättat att han trivs med jobbet men att arbetsförhållandena blivit allt mer pressade under det senaste året. Utbyte av flera chefer, fler arbetsuppgifter och extrem tidspress. Han har fått utskällningar och anklagats för att inte följa arbetsinstruktionerna. När mer jobb lagts på har det blivit omöjligt att hinna med alla hämtställen.

I midsommartid kom smällen.

Onsdag den 17 juni: De tre miljöarbetarna kör var sin lastbil längs Huddingevägen, i rusningstrafik på eftermiddagen. Mellan dem hamnar en privatbil, en cabriolet. De känner igen bilen och föraren, en tidigare chef på Stena recycling.

Tillbaka på arbetsplatsen skäller en arbetsledare för att ha de kört för fort och för att ha tävlat mot varandra med sopbilarna.

Dagen efter kallas de tre renhållningsarbetarna till ett möte efter helgen. De uppmanas att infinna sig i civila kläder.

Måndag den 22 juni: Företaget lägger vid sittande bord fram varsel om omedelbart avsked. Ledningens enda argument är den påstådda fortkörningen på Huddingevägen. ”Beviset”: ett samtal från en privatperson.

Darko Andrejic vägrar skriva på. Han vill först kontakta sitt fack, Transport.

Facket ogiltigförklarar varslen. Men Stena recycling drar bara tillbaka varslet för en av de tre miljöarbetarna som avskedats. För Darko Andrejic och Djordje Masic ligger det kvar.

Fredag den 21 augusti: Centrala förhandlingar på Transports förbundskontor. Stena recycling drar tillbaka varslen om avsked. När det gäller skadeståndsdelen ajourneras förhandlingarna.

Onsdag den 26 augusti: Darko Andrejic och Dorde Masic får ett bud på skadestånd från Stena recycling. De ska lämna svar senast den sista augusti.

Måndag den 31 augusti: Miljöarbetarna säger ja till budet.

Tisdag den 1 september: Darko Andrejic och Dorde Masic är åter i tjänst hos Stena recycling i Huddinge.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders:
    16 september, 2020

    Kul o komma tillbaka till ett jobb där cheferna ville ha en sparkad. Jag hade sökt nytt jobb fort som fan.
    O man ska fan ha dashcam när man kör på jobbet. Så har man bevis på att "allmänhet" är idioter när dem ringer o hittar på saker eller överdriver saker.

  2. Kim jensen:
    3 september, 2020

    Va skönt för killarna, att dom klara sig från att förlora jobbet

Lästips:

Backande sopbild. Foto: Jan Lindkvist

Avtal klart för miljöarbetarna

Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.

Här är detaljerna i taxitelefonisternas nya avtal

Taxi. Taxitelefonisterna får en lönehöjning på totalt 1 369 kronor på 29 månader. Det första lönelyftet sker den 1 januari 2021. – Med tanke på pandemins stora inverkan på taxibranschen får vi vara nöjda med avtalet, säger Transports centrala ”taxiombudsman” Mats H Andersson.

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.