Farligt vägavsnitt på riksväg 42 i Borås
Close
Transports regionala skyddsombud har fotograferat den farliga vägsträckan. Efter en dom i kammarrätten ska sopgubbarna skyddas med TMA-fordon.
Close

Sopgubbar ska skyddas på farlig väg

Renhållning. Sopgubbarna ska från och med i höst skyddas med ett extra fordon bakom sopbilen. På sikt ska vägen byggas om. Transport och Arbetsmiljöverket har fått rätt i en långdragen strid om sophämtningens risker längs en väg i Borås.

Området heter Frufällan – och har blivit en verklig fälla där sopgubbar riskerar livet. För över två år sedan förbjöd Arbetsmiljöverket fortsatt sophämtning längs 300 meter av riksväg 42. Kommunens miljöbolag överklagade och i sommar kom den sista domen. Den ger Arbetsmiljöverket rätt.

­ – Det känns fantastiskt bra, säger Peder Jonsson.

Han är Transports huvudskyddsombud på Borås Energi och Miljö och har drivit ärendet från början, tillsammans med avdelningens regionala skyddsombud.

– Domen öppnar för att titta på fler farliga hämtningsställen i Borås säger han. Den kan också bli ett prejudikat i hela landet.

Kammarrätten i Göteborg går alltså helt på hans och Arbetsmiljöverkets linje. Sopgubbarna riskerar att bli påkörda när de gör sitt jobb, konstaterar domstolen. Hastighetsbegränsningen är satt till 80 kilometer i timmen på vägsträckan, trafiken är intensiv och sikten begränsad.

Lösningen?

Sopbilarna ska följas av ett så kallat TMA-fordon, en bil som både varnar trafiken bakifrån och fungerar ungefär som en stor krockkudde. Annars får ingen sophämtning ske på vägsträckan.

Domstolen skriver att en anställds hälsa inte får sättas på spel, och att priset för bolaget – runt 50 000 kronor per år – är rimligt. Borås Energi och Miljö har beslutat att inte överklaga domen till högsta instans.

– Vi följer domslutet och ska på kort sikt sätta in en TMA-bil så att sophämtningen kan fortsätta, säger Pär Carlsson, stabschef på bolaget. Men vi har också satt i gång en dialog med Borås stad om att på längre sikt bygga bort problemen.

Pär Carlsson nämner att en parallellgata skulle kunna dras bakom de villor som ligger längs vägavsnittet. En annan variant är att bredda fastigheternas in- och utfarter så att sopbilarna kan svänga bort från den intensiva trafiken. Han har ett möte med kommunens tekniska förvaltning inom några veckor.

– Vi tittar också på fler ställen där något kan behöva göras för säkerheten. Det blir en fortsatt diskussion med Borås stad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    5 september, 2017

    Från ipptäckt till faktum tog detta ca 4 år. Det var på tiden kommunen klev av sina höga hästar. Det är ofta en pinsam läsning hur advokaterna argumenterar emot bättre arbetsmiljö. Detta fallet innehöller föera fadäser längs ärendets gång.
    Hur många våra skyddsombud har stressars halvt ihjäl pga dåligt stöd av tveksamma myndigheter, eget förbund. eller kollegor. Detta har kostat på och
    enbart tid läker inga sår.
    Vi behöver återta kampen och hedra kämpen.

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.