Södertälje hamn
Close
Efter en segdragen tvist om arbetsmiljön avskedar Södertälje Hamn en kranförare som också är klubbordförande och skyddsombud.
Close

Södertälje Hamn avskedar skyddsombud

Hamn. Södertälje Hamn sparkar stuveriarbetaren Patrick Hörstam, som också är klubbordförande och skyddsombud. Hörstam är inte bara uppsagd, utan avskedad med omedelbar verkan. Beskedet kom efter en långvarig tvist mellan Transport och hamnbolaget, om arbetsmiljön.

– Stämningen har länge varit dålig på arbetsplatsen. Men det här känns overkligt. Chockartat. Jag hoppas att Transport driver det här ändå till Arbetsdomstolen, om företaget håller fast vid avskedet, säger Patrick Hörstam.

Roger Dahlström, ombudsman på Transports stuveriavdelning, var med i fredags då bolaget formellt avskedade den fackliga förtroendemannen. Han säger:

– Avsked kräver att en anställd gjort sig skyldig till stöld eller andra allvarliga saker. De anklagelser som riktas mot Patrick Hörstam är svepande och inga som helst bevis lades fram vid överläggningen.

– Vi har begärt förhandlingar och kommer att kräva att företaget drar tillbaka avskedet.

Patrick Hörstam har jobbat 20 år i det kommunala bolaget, Södertälje Hamn. Han är kranförare och som facklig förtroendeman har han utkämpat åtskilliga duster med arbetsgivaren.

För ungefär ett och ett halvt år sedan seglade en ny tvist upp. Den handlar om arbetsmiljön och hur riskbedömningar ska göras.

Parterna kunde inte enas, trots en lång rad förhandlingar där också Transports centrala ombudsmän kopplats in.

Röster bland hamnarbetarna beskriver hur stämningen försämrades. Och hur arbetsgivaren kontrade med drastiska åtgärder. Som godtyckliga krav på förstadagsintyg vid sjukdom och skriftliga varningar. Varningar som främst riktats mot fackliga förtroendemän.

För två veckor sedan stängdes Patrick Hörstam av från arbetet med omedelbar verkan. Han uppmanades att lämna ifrån sig nycklar och annan personlig utrustning. Samtidigt fick han besked om att hamnbolaget hade för avsikt att avskeda honom.

– Jag frågade varför, men fick inget svar, säger Patrick Hörstam.

Motiveringen kom i stället vid fredagens överläggning, som hölls på Transports förbundskontor. Bolaget är med i Sveriges Hamnar, men hade valt att koppla in två utomstående jurister – i stället för att anlita förhandlingshjälp från den egna arbetsgivarorganisationen.

Patrick Hörstam anklagas bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Enligt arbetsgivaren har han också brutit mot tystnadsplikten genom att läcka uppgifter som kommit fram vid rehabiliteringsmöten med andra anställda.

Själv tillbakavisar han beskyllningarna:

– Jag var med på mötena därför att medlemmarna konsekvent bett mig att vara det. De anställda har inte velat möta arbetsgivaren ensamma. Att jag skulle ha läckt uppgifter är befängt. Däremot har medlemmarna ofta varit öppna själva med alla konstigheter som företaget försökt driva igenom.

– Jag beskylls också för att vara den direkta orsaken till att flera anställda sagt upp sig. Jag säger bara: Ring dem som slutat och fråga! Södertälje Hamn hittar på anklagelser för att bli av med mig. Det är som en Kafka-process.

Robert Tingvall är vd i Södertälje Hamn.  Transportarbetaren ringer upp:

Ni har avskedat en anställd, en facklig förtroendeman. Varför?

– Ja, det stämmer att vi sagt upp en anställd.

Inte bara sagt upp, utan avskedat…

– Det är korrekt, och det är en ovanlig åtgärd. Men jag vill inte kommentera bakgrunden. Bland annat av hänsyn till personen det handlar om.

Facket ifrågasätter ert agerande. Kommer ni att stå fast vid beslutet i förhandlingen med Transport?

– Ja, det kommer vi att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Kullmer:
    29 oktober, 2019

    Att man bara kan göra det är hemskt ingen empati alls

  2. Hamnarbetare:
    28 oktober, 2019

    Allt det Patrik hörstam säger är sant. Det har gått till på detta sätt det är bara en massa lögn och påhitt på många av kontoret. Patrik har aldrig drivit någon till att säga upp sig tvärt om har han försökt att hålla kvar dom som velat säga upp sig. Man bör nog kolla upp organisationen och vem som jobbar där deras kompetens att ta personal.
    Tack Patrik för allt jobb du lagt ner för oss.

  3. Jan-Erik lindblom:
    28 oktober, 2019

    Dags då för transport att agera, hårt detta var ju vad vi sa skulle hända när vi nu börjar uppluckra arbetsrätten och den fackliga strid som pågått när det gäller Hamnarbetarförbundet...

Lästips:

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Robert Savela, regionalt skyddsombud i Transports avdelning 26 Norrbotten.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.