Södertälje hamn
Close
Efter en segdragen tvist om arbetsmiljön avskedar Södertälje Hamn en kranförare som också är klubbordförande och skyddsombud.
Close

Södertälje Hamn avskedar skyddsombud

Hamn. Södertälje Hamn sparkar stuveriarbetaren Patrick Hörstam, som också är klubbordförande och skyddsombud. Hörstam är inte bara uppsagd, utan avskedad med omedelbar verkan. Beskedet kom efter en långvarig tvist mellan Transport och hamnbolaget, om arbetsmiljön.

– Stämningen har länge varit dålig på arbetsplatsen. Men det här känns overkligt. Chockartat. Jag hoppas att Transport driver det här ändå till Arbetsdomstolen, om företaget håller fast vid avskedet, säger Patrick Hörstam.

Roger Dahlström, ombudsman på Transports stuveriavdelning, var med i fredags då bolaget formellt avskedade den fackliga förtroendemannen. Han säger:

– Avsked kräver att en anställd gjort sig skyldig till stöld eller andra allvarliga saker. De anklagelser som riktas mot Patrick Hörstam är svepande och inga som helst bevis lades fram vid överläggningen.

– Vi har begärt förhandlingar och kommer att kräva att företaget drar tillbaka avskedet.

Patrick Hörstam har jobbat 20 år i det kommunala bolaget, Södertälje Hamn. Han är kranförare och som facklig förtroendeman har han utkämpat åtskilliga duster med arbetsgivaren.

För ungefär ett och ett halvt år sedan seglade en ny tvist upp. Den handlar om arbetsmiljön och hur riskbedömningar ska göras.

Parterna kunde inte enas, trots en lång rad förhandlingar där också Transports centrala ombudsmän kopplats in.

Röster bland hamnarbetarna beskriver hur stämningen försämrades. Och hur arbetsgivaren kontrade med drastiska åtgärder. Som godtyckliga krav på förstadagsintyg vid sjukdom och skriftliga varningar. Varningar som främst riktats mot fackliga förtroendemän.

För två veckor sedan stängdes Patrick Hörstam av från arbetet med omedelbar verkan. Han uppmanades att lämna ifrån sig nycklar och annan personlig utrustning. Samtidigt fick han besked om att hamnbolaget hade för avsikt att avskeda honom.

– Jag frågade varför, men fick inget svar, säger Patrick Hörstam.

Motiveringen kom i stället vid fredagens överläggning, som hölls på Transports förbundskontor. Bolaget är med i Sveriges Hamnar, men hade valt att koppla in två utomstående jurister – i stället för att anlita förhandlingshjälp från den egna arbetsgivarorganisationen.

Patrick Hörstam anklagas bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Enligt arbetsgivaren har han också brutit mot tystnadsplikten genom att läcka uppgifter som kommit fram vid rehabiliteringsmöten med andra anställda.

Själv tillbakavisar han beskyllningarna:

– Jag var med på mötena därför att medlemmarna konsekvent bett mig att vara det. De anställda har inte velat möta arbetsgivaren ensamma. Att jag skulle ha läckt uppgifter är befängt. Däremot har medlemmarna ofta varit öppna själva med alla konstigheter som företaget försökt driva igenom.

– Jag beskylls också för att vara den direkta orsaken till att flera anställda sagt upp sig. Jag säger bara: Ring dem som slutat och fråga! Södertälje Hamn hittar på anklagelser för att bli av med mig. Det är som en Kafka-process.

Robert Tingvall är vd i Södertälje Hamn.  Transportarbetaren ringer upp:

Ni har avskedat en anställd, en facklig förtroendeman. Varför?

– Ja, det stämmer att vi sagt upp en anställd.

Inte bara sagt upp, utan avskedat…

– Det är korrekt, och det är en ovanlig åtgärd. Men jag vill inte kommentera bakgrunden. Bland annat av hänsyn till personen det handlar om.

Facket ifrågasätter ert agerande. Kommer ni att stå fast vid beslutet i förhandlingen med Transport?

– Ja, det kommer vi att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Kullmer:
    29 oktober, 2019

    Att man bara kan göra det är hemskt ingen empati alls

  2. Hamnarbetare:
    28 oktober, 2019

    Allt det Patrik hörstam säger är sant. Det har gått till på detta sätt det är bara en massa lögn och påhitt på många av kontoret. Patrik har aldrig drivit någon till att säga upp sig tvärt om har han försökt att hålla kvar dom som velat säga upp sig. Man bör nog kolla upp organisationen och vem som jobbar där deras kompetens att ta personal.
    Tack Patrik för allt jobb du lagt ner för oss.

  3. Jan-Erik lindblom:
    28 oktober, 2019

    Dags då för transport att agera, hårt detta var ju vad vi sa skulle hända när vi nu börjar uppluckra arbetsrätten och den fackliga strid som pågått när det gäller Hamnarbetarförbundet...

Lästips:

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

lastbilar på rastplats med chaufför.

”Goda villkor och högre lön ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.

Anders Palmqvist, Bert Johansson, Roger Jönsson

Aldrig privat – alltid övervakad

Debatt. Det finns tekniska system med förmåga för arbetsgivaren att hålla koll på de anställda, var de är, hur de framför sitt fordon och kameror som övervakar vad de gör eller inte gör, vad de skriver i mejl och sociala medier med mera.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Kongress 2022
Susanna Gideonsson, LO-ordförande. Foto: John Antonsson

LO-basen: ”Känn stolthet”  

Kongressen. LO:s ordförande Susanna Gideonsson gästade Transports kongress under söndagen. Hon inledde med att tacka transportarbetarna för deras arbete när pandemin var som värst.