Close
Taxiförarna väntar på kunder vid Stockholms Centralstation.
Close

Smittrisk vardag för taxichaufförerna

Taxi. Solen skiner på taxibilarna vid den stora ingången till Stockholms centralstation. Rent ekonomiskt är det fortfarande ett mörker. Varje kund är önskvärd, men kan också vara den som skickar förarna in i en sjukdom som kan vara livsfarlig.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud. Hon vill att alla bilar ska ha skydd mellan fram- och baksäte. Foto: John Antonsson.

Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm, och Olivera Pobra, regionalt skyddsombud, försöker få en bild av hur många bilar som har ett skydd uppsatt mellan fram- och baksätet.

Taxi Stockholm har 1 035 åkerier anslutna. Alla med kollektivavtal. Om Olivera Pobra skulle besöka samtliga för att undersöka om de har satt upp plexiglas skulle det ta, en stund. Dessuom kommer hon bara in där medlemmar finns.

– Vi försökte samarbeta med Taxi Stockholms växel och först träffades vi och kom överens om att de skulle sätta upp plexiglas i alla bilar. Men sedan återkom de och sa att de inte är arbetsgivare och inte har rätt att fatta den typen av beslut, säger Olivera Pobra. Vi har skickat ärendet till Arbetsmiljöverket så får de avgöra frågan.

Vissa taxichaufförer vittnar om något bättre tider. Restriktionerna i samhället är kanske samma, men människors inställning har blivit annorlunda. Körningarna från Stureplans krogar och andra nöjesresor har blivit något fler. Vasagatan har blivit sitt vanliga kötunga jag. För bara en månad sedan var det närmast fri gata från Mälarens strand till Norra Bantorget

Olivera Pobra och Saied Tagavi går mellan bilarna och pratar med chaufförerna. Tagavi känner flera av dem sedan tidigare, han är också chaufför på ett åkeri som kör för Taxi Stockholm. Det finns tid att snacka. Minuterna är många, och långa, mellan kunderna.

En chaufför visar plexiglaset som satts upp mellan fram- och baksätet.

– Det är bra. Men om någon drar bak stolen för fort eller sparkar kan det gå sönder, säger han.

Taxi Stockholm har godkänt och rekommenderat den här typen av plexiskydd. Men det finns inga krav. Foto: John Antonsson.

En annan chaufför berättar om ett plexiglas som gått sönder efter att en kund slagit i det.

– Kunden har alltid rätt, säger Olivera Pobra och ler.

Knappt hälften av bilarna har satt upp plexiglasen, det är frivilligt för varje åkeri. De anställda chaufförer Transportarbetaren pratar med vill ha dem. Men även för dem som har skydd kvarstår problemet att kunderna vill sitta fram. Det säger alla.

Åkaren Abdul Amir har satt upp ett eget skydd mellan fram- och baksäte. Foto: John Antonsson

Abdul Amir är åkare på Cabonlineväxeln Taxi Kurir och ensam förare i bilen. Han får inte ut en spänn från växeln just nu, avgiften överstiger intäkterna. Att köpa dyrt plexiglas var det inte tal om. I stället körde han ut till Biltema och köpte plast och blå klämmor för att garantera att skynket skulle sitta uppe. Kollegor tittar och tycker att det ser bra ut. Den stora fördelen är att den mjuka plasten följer med när stolar flyttas fram och bak.

– Det kostade 260 kronor, om jag inte köpt klämmorna hade det kostat mycket mindre.

–Jag har satt upp en skylt om att de ska sitta där bak. En kund sa att hon verkligen ville sitta där framme, men jag vägrar.

Skyddet har åkaren gjort själv med grejer från Biltema. 260 kronor kostade det. Foto: John Antonsson.

Killen som sköter taxikön tycker att det är rätt lugnt nu.

– De flesta taxiförarna är väldigt bra på att se till att kunderna kommer till bilen som är först i kö. De löser det ganska snyggt, de kör inte in mycket just nu.

Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Foto: John Antonsson.

– Bra att någon bryr sig om oss! säger en förare till Saied Tagavi.

– Jag kör också taxi. Vi måste bry oss och vi måste bli fler. Det här är bara början, det kommer att bli värre, svarar Tagavi.

Chauffören som inte vill att vi skriver hans namn vet hur det är. En bra kassa är på 1 000 kronor nu. Kunder som struntar i säkerheten och vill sitta fram.

Han vet. En dag i mars. En kund satt fram och hostade. Det är lugnt, sa kunden, jag är bara förkyld.

– Tio dagar senare var jag på sjukhuset. Sammanlagt var jag borta från jobbet i sex veckor.

– Det är en hemsk sjukdom, du har ingen kraft i kroppen. Det kändes hela tiden som att jag just varit på gymmet i tio timmar. Det kändes som att jag hade en eld i min mage. Jag känner personer som inte känner smak. De som inte hör. Det blir bättre, men det tar lång, lång tid.

När smittan var borta sa läkaren att föraren kunde vara sjukskriven i två veckor till.

– Jag kunde inte göra någonting. Jag orkade ingenting. Att gå till bilen var som att ha gått i tio kilometer. Han sa att jag kunde be kunderna att lyfta sina egna väskor. Jag frågade vad han gått för utbildning för att bli läkare. Lyfta väskorna själva? Jag fick vara hemma i tre veckor. Det är fortfarande jobbigt. Men jag vet att det kan vara värre. Jag känner dem som har dött.

Hur har du det på jobbet? Dela med dig i kommentarerna eller mejla artikelförfattaren!

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. "Johan":
    12 juni, 2020

    Utmärkt reportage av John Antonsson. Det som jag upplever som det största problemet är de stora taxibolagens ovilja att hålla sina förare och åkare informerade. Det informationsflöde man erbjuds är bristfälligt och kritiska reportage, eller rena djupdykningar i taxinäringens mörkaste vrår, hänvisar/länkar man aldrig till. Istället är allt bara "glatt och positivt och inga problem alls" vilket borde vara rejäla varningsklockor för alla oss som kör. Människor måste lära sig att tänka kritiskt, våga ifrågasätta och framför allt inse att när något inte rapporteras på ett öppet sätt, så finns det alltid en dold agenda. Mitt tips: KRÄV av ditt taxibolag att få KORREKT information. Säger de att "de just nu inte har något att komma med" så ljuger de. Våga ställa kritiska följdfrågor! Det är din hälsa och ditt liv det handlar om och så bra betalt är inte taxiyrket att det är värt att hamna i respirator för. Ta hand om er!

  2. Marianne Klarberg:
    10 juni, 2020

    Min åkare frågade mig hur jag ville göra med skydd mellan fram och baksäte (plexi). Jag sa att jag inte tyckte att det var en bra idé eftersom jag kör omsorgsresor till största delen och alla mina resenärer har s.k. funktionsvariaioner. Det betyder att jag behöver kunna kommunicera med den/de som sitter i baksätet, jag behöver kunna höra vad de eventuellt hittar på där bak för att kunna stävja eventuella påhitt.

    Jag har en fast slinga med någon enstaka variation ibland.

Lästips:

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transports a-kassa stängd på grund av attack

A-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.