Preem-mack
Close
Betala först och tanka sedan. Det är i dag en realitet vid många mackar i storstäderna. (Arkivbild)
Close

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.

– Det är verkligen ett arbetsmiljöproblem. I vintras hade vi väldigt många smitningar, säger en anställd på en av Preems stationer i Göteborg.

– Vi har kameror men om det är stulna nummerplåtar hjälper det ju inte… Och polisen lägger ofta ärendena direkt i papperskorgen.

När han arbetade kvällspass var han med om mer än tio smitningar under en tremånadersperiod vid stationen, som ligger vid en av Göteborgs större trafikleder. Som anställd upplever han att det har blivit bättre på senare tid. Stationen har infört förskottsbetalning men det finns en flexibilitet i systemet:

– Vi kan öppna pumparna, till exempel för stamkunder eller dem vi känner igen.

Den möjligheten har inte anställda på stationer med förskottsbetalning hos Circle K, som började införa systemet för några år sedan vid stationer i Stockholmsområdet.

Andreas Rosenholm arbetar på Circle K-macken vid Jarlaplan, en av få kvarvarande bensinstationer i Stockholms innerstad. Han tycker att ett totalt förskottssystem har fördelar:

– Det är lika för alla och alla vet vad som gäller. Man slipper få arga kunder som ser att andra slipper betala i förväg, de kan ju inte veta vilka vi känner.

Han började jobba inom kedjan, då Statoil, för snart 20 år sedan. Tidigare upplevde Andreas Rosenholm att smitningar var ett problem.

– Men det går inte att säga generellt hur stort, det var väldigt olika från station till station – hur lätt det var att komma till och från, men också att det berodde på årstid. Min personliga känsla var att det var mer på sommaren men det kan ju handla om att det då är mer folk i rörelse överlag.

Att fler kedjor följt efter och infört krav på förskottsbetalning betyder inte att problemet fått en enkel lösning.

– Smitningarna försvann inte, de förflyttades. De mätningar som vi gjort visar inte att antalet gått ner, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk bensinhandel.

Branschorganisationen har sedan 2007 beräknat antal smitningar, baserat på enkäter till medlemmar med öppna stationer, mackar utan krav på förskottsbetalning. Den senaste mätningen gäller för sista halvåret 2017 och första halvåret 2018. Den visar på omkring 37 000 smitningar från betalning av drivmedel.

– Siffran har gått lite upp och ner men den ligger mellan 35 000 och 40 000, någon vikande trend har vi hittills inte kunnat se, säger Robert Dimmlich.

– Men det här är egentligen en betydligt större fråga och gäller förtroendet för rättsväsendet. Dagens lagstiftning gör det möjligt att direkt lägga ner utredningar.

Den stora majoriteten, över 90 procent, av alla anmälningar som rör stöld av drivmedel läggs ner även om det finns stark bevisning. En lagändring 2014 gör att polisen inte behöver utreda sådana brott som antas ge kortare straff än tre månaders fängelse eller kosta orimligt mycket att utreda ”i förhållande till sakens betydelse”.

– Det drabbar ju människor som blivit utsatta. Det är klart att staten ska utreda brott, dagens lagstiftning är ett tydligt frånsteg från ett samhällskontrakt som ger brottsdrabbade lagligt stöd, säger Robert Dimmlich.

Han framhåller också, när det gäller smitningar, att det inte är så enkelt som att införa förskottsbetalning. Dels finns en branschtradition av att ge kredit på drivmedel, dels att det handlar om lönsamhet – kunder som kunnat tanka utan att betala först antas i högre grad gå in och handla annat i butiken. Det är från den försäljningen, inte drivmedel, som bensinstationerna i dag har sina stora förtjänster.

– Som branschföreträdare tycker jag att det är ett misslyckande att behöva anpassa oss till buset, det är en oerhört allvarlig utveckling.

Urban Vikström är regionalt skyddsombud i Transports till ytan största avdelning, Norrbotten. Han har inte hört om problem här med smitningar från betalning vid bensinmackar.

– Nej, jag har inte fått in något, men som skyddsombud förstår jag naturligtvis att det måste vara ett stort stressmoment och pressande för de anställda att behöva hålla ögonen på kunder hela tiden.

Problemet med smitningar är klart störst i storstäderna och i viss mån vid vissa anläggningar utmed Europavägar, visar Svensk bensinhandels mätningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    25 juli, 2019

    Transportarbetareförbundets regionala skyddsombud vet ingenting om problemet. Det kanske inte alls är ett problem i Norrbotten eller så kanske vore det idé att prata med sina medlemmar, om det inte är för jobbigt förstås.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingarna pausas över natten för mackanställda

Bensinmack. Transports anställda på bensinstationerna väntar på ett nytt avtal. Förhandlingarna startade på tisdagen. – Vi fortsätter i morgon, säger Peter Winstén, avtalssekreterare på Transport.

Transportarbetarens logga

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Kamila Gorka säljer både vindrutetorkare, bensin, godis, korv och sprit. Hon trivs med jobbet och kollegorna. ”Vi är som en stor familj här på företaget”, säger hon. Till vänster fixar kollegan Monica Moś till cigaretthyllan.

Unga lockas av mackjobb

Bensinstation. Att jobba på mack är populärt, framför allt bland yngre, säger Kamila Gorka, som jobbar på TS Transports egen bensinstation. Fast snart kan det vara slut. Macken bär sig inte.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.