Preem-mack
Close
Betala först och tanka sedan. Det är i dag en realitet vid många mackar i storstäderna. (Arkivbild)
Close

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.

– Det är verkligen ett arbetsmiljöproblem. I vintras hade vi väldigt många smitningar, säger en anställd på en av Preems stationer i Göteborg.

– Vi har kameror men om det är stulna nummerplåtar hjälper det ju inte… Och polisen lägger ofta ärendena direkt i papperskorgen.

När han arbetade kvällspass var han med om mer än tio smitningar under en tremånadersperiod vid stationen, som ligger vid en av Göteborgs större trafikleder. Som anställd upplever han att det har blivit bättre på senare tid. Stationen har infört förskottsbetalning men det finns en flexibilitet i systemet:

– Vi kan öppna pumparna, till exempel för stamkunder eller dem vi känner igen.

Den möjligheten har inte anställda på stationer med förskottsbetalning hos Circle K, som började införa systemet för några år sedan vid stationer i Stockholmsområdet.

Andreas Rosenholm arbetar på Circle K-macken vid Jarlaplan, en av få kvarvarande bensinstationer i Stockholms innerstad. Han tycker att ett totalt förskottssystem har fördelar:

– Det är lika för alla och alla vet vad som gäller. Man slipper få arga kunder som ser att andra slipper betala i förväg, de kan ju inte veta vilka vi känner.

Han började jobba inom kedjan, då Statoil, för snart 20 år sedan. Tidigare upplevde Andreas Rosenholm att smitningar var ett problem.

– Men det går inte att säga generellt hur stort, det var väldigt olika från station till station – hur lätt det var att komma till och från, men också att det berodde på årstid. Min personliga känsla var att det var mer på sommaren men det kan ju handla om att det då är mer folk i rörelse överlag.

Att fler kedjor följt efter och infört krav på förskottsbetalning betyder inte att problemet fått en enkel lösning.

– Smitningarna försvann inte, de förflyttades. De mätningar som vi gjort visar inte att antalet gått ner, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk bensinhandel.

Branschorganisationen har sedan 2007 beräknat antal smitningar, baserat på enkäter till medlemmar med öppna stationer, mackar utan krav på förskottsbetalning. Den senaste mätningen gäller för sista halvåret 2017 och första halvåret 2018. Den visar på omkring 37 000 smitningar från betalning av drivmedel.

– Siffran har gått lite upp och ner men den ligger mellan 35 000 och 40 000, någon vikande trend har vi hittills inte kunnat se, säger Robert Dimmlich.

– Men det här är egentligen en betydligt större fråga och gäller förtroendet för rättsväsendet. Dagens lagstiftning gör det möjligt att direkt lägga ner utredningar.

Den stora majoriteten, över 90 procent, av alla anmälningar som rör stöld av drivmedel läggs ner även om det finns stark bevisning. En lagändring 2014 gör att polisen inte behöver utreda sådana brott som antas ge kortare straff än tre månaders fängelse eller kosta orimligt mycket att utreda ”i förhållande till sakens betydelse”.

– Det drabbar ju människor som blivit utsatta. Det är klart att staten ska utreda brott, dagens lagstiftning är ett tydligt frånsteg från ett samhällskontrakt som ger brottsdrabbade lagligt stöd, säger Robert Dimmlich.

Han framhåller också, när det gäller smitningar, att det inte är så enkelt som att införa förskottsbetalning. Dels finns en branschtradition av att ge kredit på drivmedel, dels att det handlar om lönsamhet – kunder som kunnat tanka utan att betala först antas i högre grad gå in och handla annat i butiken. Det är från den försäljningen, inte drivmedel, som bensinstationerna i dag har sina stora förtjänster.

– Som branschföreträdare tycker jag att det är ett misslyckande att behöva anpassa oss till buset, det är en oerhört allvarlig utveckling.

Urban Vikström är regionalt skyddsombud i Transports till ytan största avdelning, Norrbotten. Han har inte hört om problem här med smitningar från betalning vid bensinmackar.

– Nej, jag har inte fått in något, men som skyddsombud förstår jag naturligtvis att det måste vara ett stort stressmoment och pressande för de anställda att behöva hålla ögonen på kunder hela tiden.

Problemet med smitningar är klart störst i storstäderna och i viss mån vid vissa anläggningar utmed Europavägar, visar Svensk bensinhandels mätningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    25 juli, 2019

    Transportarbetareförbundets regionala skyddsombud vet ingenting om problemet. Det kanske inte alls är ett problem i Norrbotten eller så kanske vore det idé att prata med sina medlemmar, om det inte är för jobbigt förstås.

Lästips:

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.