Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Leif Andersson
Foto: Privat

– Den här gasen är stygg, säger Leif Andersson i dag, en vecka efter arbetsolyckan. Den är tung och luktlös.

Olyckan utreds av de två inblandade företagen, polisen och Arbetsmiljöverket samt är anmäld till Försäkringskassan. Flera åtgärder är redan vidtagna för att den inte ska upprepas. Chaufförerna har till exempel försetts med gas-varnare som de ska bära med sig.

Leif Andersson är en erfaren slambilsförare och har utfört just detta jobb hundratals gånger. På morgonen den sista juli hämtade han förtjockat slam på ett litet reningsverk på Skaftö i Bohuslän. Han levererade det till Långeviks reningsverk i Lysekil.

– Där kopplade jag in slangen och gick ut och ställde mig vid bilen, berättar Leif Andersson. Jag tyckte att det luktade strongt inne i rummet med cisternen, och jag har påtalat flera gånger att ventilationen är dålig där.

Men så gick han tillbaka till rummet när pumpningen var klar. Han skulle spola bort lite spill med en slang som fanns där inne.

– Jag tog spolslangen i vänster hand och öppnade en ventil med höger … sedan minns jag inget mer förrän jag vaknade på durken precis innanför dörren. Det stänkte vatten i ansiktet på mig och jag försökte resa mig.

Det gick inte så Leif Andersson tvingades krypa ut i det fria. Där fick han så småningom kontakt med den driftsansvariga på reningsverket som drivs av Leva. Han fick skjuts till vårdcentralen, som skickade honom vidare med ambulans till sjukhuset i Trollhättan.

– Jag fick komma hem på kvällen och var väldigt trött i några dagar, säger Leif Andersson. Det som räddade mig var att jag hamnade så tätt intill dörren och kanske att vattnet sprutade så att det satte fart på syret.

Nu är han tillbaka i arbete igen. Han kör, som egen företagare, för Rambo AB som i sin tur anlitas av Leva för att transportera slammet. Lars Johansson är vd på Rambo och han förklarar att det extrema sommarvädret, med ihållande värme och inget regn, har gjort att röta bildas i ledningar och slam.

– Den här hanteringen förekommer på många ställen i landet och jag hoppas att fler företag nu går igenom sina rutiner, säger han.

Rambo har på kort sikt sett till att chaufförerna framöver alltid ska ha gas-varnare på sig, vilket anställda på Leva redan hade. Dessutom ska dörren till det aktuella cisternrummet stå öppen. Den avstängda ventilationen ska slås på igen. Och personal från Leva ska se till att det alltid är dubbelbemannat när Rambos chaufförer gör jobb på reningsverket.

– Riskanalysen pågår fortfarande, säger Lars Johansson. Vi ska utarbeta nya rutiner tillsammans med Leva.

En åtgärd blir att Leva ska bygga om sin slammottagning så att all utrustning ska kunna styras utomhus.

– Företagen har gjort de åtgärder som de ska direkt efter olyckan, konstaterar Anders Dristig, regionalt skyddsombud på Transport. Men visst borde chaufförerna ha haft gas-varnare på sig tidigare.

En åsikt som slambilschauffören Leif Andersson delar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.