SL klarar inte kraven på trygghetsrum i t-banan

Storstockholms lokaltrafik (SL) döms att betala en miljon kronor i vite för att det saknas ”griprum” till ordningsvakterna på flera platser i tunnelbanan. SL har överklagat domen. Bolaget hävdar att det är omöjligt att bygga griprum på vissa stationer.

Bakom kravet står Arbetsmiljöverket, som redan 2012 la ett föreläggande om fler griprum. Beslutet förenades med ett vite på hela tre miljoner kronor – om SL inte följde instruktionerna.

– När vi gick till domstol begärde vi tre miljoner. Att det blev en miljon i den nya domen från förvaltningsrätten beror på att SL har uppfyllt en del av vårt föreläggande, säger Andreas Tidström, jurist på Arbetsmiljöverket.

Redan 2009 och 2010 var Arbetsmiljöverket ute och inspekterade arbetsmiljön i tunnelbanan. Verket konstaterade att arbetet som ordningsvakt innebar en stor risk för hot och våld. Det gäller särskilt när stökiga personer ska omhändertas och hållas i förvar tills polisen hämtar dem.

Genomtänkta griprum – eller trygghetsrum som de formellt kallas – är viktiga om vakterna ska kunna utföra sitt arbete, slog Arbetsmiljöverket fast. SL ålades att inrätta rum vid alla slutstationer och på knutpunkter där olika t-banelinjer korsar varandra. Totalt handlar det om minst 36 stationer.

Till beslutet, som kom i juli 2012, kopplades ett kännbart vite. Om griprummen inte var på plats senast i maj 2013 skulle SL betala tre miljoner i skadestånd.

SL överklagade till förvaltningsrätten. Företaget ansåg att Arbetsmiljöverkets krav var orealistiska. Brist på lämpliga utrymmen och tidsödande bygglovsprocesser gjorde att föreläggandet var omöjligt att följa, anförde SL.

Företaget fick inget gehör. I april 2013 slog domstolen fast att Arbetsmiljöverkets beslut gäller – med den enda skillnaden att SL fick tio månaders extra respit. Den 10 mars 2014 skulle griprummen vara klara.

Nu har ett och ett halvt år gått och ordningsvakterna på bevakningsföretagen Nokas och CSG kan bara konstatera att de fortfarande saknar fungerande trygghetsrum på en rad stationer. Carolina Nolasco är vakt och skyddsombud på CSG:

– Gamla stan är en sådan station. Vi har bara en dörr ut till en grusplätt. Det känns inte schyst att behöva hålla kvar omhändertagna personer utomhus. I Hässelby strand bygger man ett nytt trygghetsrum nu, men för att komma till det måste man gå genom ett soprum. Det är inte bra.

En kollega till Carolina Nolasco är skyddsombud på Nokas, som ansvarar för ordningshållningen i tunnelbanan på Stockholms södra sida. Han säger:

– Vid Hagsätra saknas trygghetsrum helt. Där händer det titt som tätt att folk måste omhändertas. För bara ett par månader sedan hade vi en allvarlig incident då vakterna försökte kvarhålla en person i biljetthallen.

– Andra kom fram och la sig i. Det blev ett jäkla liv och vakterna tvingades tillkalla hjälp. Det är sånt vi vill undvika.

Helene Eklöf, inspektör på Arbetsmiljöverket, säger att bristen på trygghetsrum skapar onödiga risker. I domen där vitet döms ut framgår att griprum inte är byggda i Gamla stan, Skarpnäck, Ropsten och Skärmarbrink. Vid tre andra stationer finns visserligen iordningställda utrymmen, men de uppfyller inte kraven.

Kari Vuosku är stationsförvaltare på SL och håller i utbyggnaden av rummen.

Hur ser han på att Arbetsmiljöverkets krav inte är uppfyllt?

– I dag har vi omkring 50 trygghetsrum i tunnelbanan. På en del stationer finns flera. Det är ett tidsödande jobb vi gör. På ett par ändhållplatser, som Ropsten och Skarpnäck, har vi inte hittat lämpliga utrymmen.

– Det är inte så enkelt. Många stationer byggdes på 1950-talet och då fanns trygghetsrum inte med i bilden.

Arbetsmiljöverkets krav är kopplat till ett vite. Kari Vousko kommenterar det med orden:

– Arbetsmiljöverket gör väl sitt jobb. I dagsläget har vi byggt fler trygghetsrum än vad verket angav. Problemet är att de i vissa fall hamnat på andra ställen. I Gamla stan kan vem som helst se att det saknas lokaler som skulle kunna fungera. Då är det konstigt att kräva trygghetsrum just där, tycker jag.

Nu tycks Arbetsmiljöverket anse att det är en viktig arbetsmiljöfråga för ordningsvakterna. Vad finns det för möjlig lösning i Gamla stan?

– Trafikverket har lokaler i närheten, vi kan eventuellt fråga om vi kan hyra där. Ett annat alternativ är att bygga ett hus.

När kan ordningsvakterna räkna med att det finns fungerande trygghetsrum på alla stationer som Arbetsmiljöverket pekat ut?

– Inom en tioårsperiod gissar jag. I Skärmarbrink ser vi inga möjligheter alls och där vill vi utröna om det verkligen behövs. Det är en väldigt lugn station.

– Vi måste också få till en samsyn med polisen. Det har diskuterats om rummen kan ligga på perrongerna, men det vill inte polisen. Gångavståndet blir för långt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.