Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.
Close
Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.
Close

Skyddsombuden på Suez Malmö hoppar av i protest

Miljöarbetare. Transports skyddsombud på Suez i Malmö anser sig ha blivit motarbetade av arbetsgivaren. – Vi har slagit oss blodiga. Vi har verkligen försökt, säger Kenneth Malmberg, före detta huvudskyddsombud.

Transports regionala skyddsombud Bert Johansson och Anders Palmqvist står tillsammans med Kenneth Malmberg på Idunsgatan i Malmö. Det är tajta kvarter med husfasaderna tätt mot vägen. Här finns inget utrymme för sopbilar att vända. Det innebär en 50 meter lång backning med lite utrymme att spela på.

Mitt i allt korsar en av Malmös mest trafikerade cykelvägar. Sikten är så dålig att gångtrafikanter gör bäst i att ta det försiktigt innan banan korsas.

– För flera år sedan, när Urbaser körde här, la det lokala skyddsombudet ett skyddsstopp på hämtning på gatan. Då löste man det genom att låta ett annat företag dra fram kärlen, säger Bert Johansson.

Idunsgatan är en del av det nya uppdrag Suez vann i en upphandling, som började köras april 2019. Det har bland annat lett till ett kontroversiellt tvåskift som Transportarbetaren tidigare berättat om.

Mer än pappersprodukt

Skyddsombuden visar just den gatan för att förklara varför de anser att riskbedömningar är mer än en pappersprodukt. Det handlar om moment som kan innebära risk för chaufförer och förbipasserande, som i värsta fall kan leda till dödsfall eller livslångt trauma. När riskbedömningen väl har gjorts är nästa steg åtgärder för att öka säkerheten.

Gert Sandström, avhoppat skyddsombud.
Gert Sandström, avhoppat skyddsombud. Foto: John Antonsson

Några sådana har Suez inte gjort med skyddsombuden sedan upphandlingen, enligt Kenneth Malmberg och Gert Sandström, som var skyddsombud. Bilden delas av de regionala skyddsombuden.

– Vi har inte gjort en enda riskbedömning under min tid som skyddsombud. De har skrivit in våra namn, men då var vi inte med. När vi fick vårt nya uppdrag efter den förra upphandlingen så begärde vi skyddsombud att vi skulle göra riskbedömningar och mäta alla turer men det blev ingenting av det. Vi har stångat oss blodiga men till slut fick det vara nog, säger Kenneth Malmberg.

– En gång fångade en chef mig i korridoren och sa att vi ska göra en riskbedömning nu direkt. Han hade redan datorn framme. Jag sa ett par saker jag kom på. Sedan bad jag honom att boka in mig om 14 dagar. Så jag skulle hinna förbereda mig. Jag sa att vi behöver göra riskbedömningar på varje enskild tur. Sedan hände ingenting. Det är den enda gången vi kom nära en riskbedömning under min tid som skyddsombud, säger Gert Sandström.

”Svår att förstå sig på”

Företagets egna riskbedömningar, som Transport inte varit med och tagit fram, underkänns av skyddsombuden.

– Den är onödigt avancerad och svår att förstå sig på. De har en tabell där det står risker. Under åtgärder har de bara kopierat in det som står på risker. Men det är väl ingen åtgärd att skriva vilka risker som finns. Dessutom använder de sig av en helt egen riskskala, där risk för dödsfall inte alltid hamnar i den högsta riskkategorin, säger Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud.

Anders Palmqvist berättar att de regionala skyddsombuden jobbar på flera fronter för att få till arbetsmiljön. Dels har de kallat Suez till förhandlingar, men de har också börjat uppvakta uppdragsgivarna.

– Vi har varit i kontakt med politiker och uppdragsgivaren VA-syd och sagt att vi inte tycker att Suez sköter sitt arbetsmiljöarbete. I upphandlingen står det att utföraren ska samverka med facket och skyddsombuden i arbetsmiljöarbetet. Och det har de ju inte gjort.

Sedan det nya kontraktet startade har många miljöarbetare jobbat mer övertid än vad som är tillåtet. Transport har begärt och fått skadestånd två gånger, på grund av det.

Transportarbetaren har varit i kontakt med Suez, som väljer att inte kommentera kritiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.