På en bensinstation avlossades en pistol på toaletten. Transports regionala skyddsombud vill stoppa ensamarbete där. Den vänstra bilden är en genrebild.
Foto: Shutterstock/John Antonsson
Skyddsombud vill stoppa ensamjobb efter pistolskott
Arbetsmiljö.
Ett pistolskott, ett väpnat rånförsök och en slopad nattlucka. Transports regionala skyddsombud har gått till Arbetsmiljöverket och krävt att ensamarbete stoppas på tre bensinstationer.
Under sommaren har Kim Råneby, Transports regionala skyddsombud i Stockholm, skickat in tre olika begäran om att förbjuda ensamarbete på tre olika stationer till Arbetsmiljöverket.
Samtliga bensinstationerna ligger i närheten av Järvaområdet i norra Stockholm och flera områden som av myndigheterna klassats som särskilt utsatta.
Vid en av dem gjordes ett beväpnat rånförsök. Vid en annan av dem provsköt en pojke en pistol på kundtoaletten, kulan gick genom väggen och in i lagret. Vid den tredje av stationerna har man valt att sluta använda nattlucka för att i stället släppa in kunder i butiken. Dock med manuell öppning från stationens personal.
– Alla tre mackarna är högriskmackar. Jag tycker att det är viktigt att ha en kollega på plats.
På bensinstationerna där det var vapen inblandade reagerade arbetsledningen snabbt, och var tidigt på plats med stöd och ökad bemanning. Men bara ett par dygn senare gick man ner till ensamarbete igen.
– De kör SOS och 112 några dagar men sedan släpper de det och går tillbaka och jobbar på som innan. De gör det utan att göra en ny riskbedömning eller stämma av med mig.
Varför anser du som skyddsombud att det är viktigt att inte jobba ensam?
– Mina ärenden har lite olika karaktär. I de fall där det varit pistoler inblandade tycker jag att man ska sluta med ensamarbete tills vidare. I fallet där man slutade använda nattluckan tycker jag inte att man borde jobba ensam under testperioden.
– Med en kollega på plats får man snabbare hjälp om det händer någonting och så tror jag att risken att något händer minskar om det är två personer på plats. Men jag gillar inte alls att man är ensam på sin arbetsplats. Det spelar ingen roll vilken, om det händer något ska man inte behöva vara ensam, det är särskilt viktigt på arbetsplatser med högre risk.
Arbetsgivaren reagerar
Transportarbetaren sökte en intervju med representanter från Circle K. Vi ombads skicka frågorna på e-post. Kort därpå fick vi ett långt svar på våra sex frågor.
Här är de sex frågorna vi skickade:
1. Transports regionala skyddsombud har gått till Arbetsmiljöverket och krävt stoppat ensamarbete på tre bensinstationer. Hur ser ni på kraven?
2. Vid en bensinstation var det ett rånförsök (Rissne) och i en annan (Råcksta) avlossades ett vapen. Vad har ni gjort för att hjälpa medarbetarna på stationerna i nära anslutning till händelserna och på lång sikt?
3. Som jag förstår det så bemannades stationerna upp på kort sikt. Men kort därpå gick ni över till ensamarbete. Hur kommer det sig att ni valde att göra så?
4. Om ni initialt bemannade upp för att öka tryggheten, vad var det som förändrades på några få dagar?
5. Vid de flesta stationer använder ni nattlucka. Men vid stationen i Akalla har ni valt att inte ha det under en provperiod. Transports regionala skyddsombud argumenterar för att ni inte ska ha ensamarbete under provperioden. Men ni har landat i ensamarbete och ingen nattlucka fungerar. Känner ni er trygga i att ni har ett arbetssätt som är säkert för personalen där?
6. Finns det något mer ni vill tillägga om hur ni jobbar för att se till att säkerheten för era anställda garanteras?
Circle K skickade följande svar från företagets säkerhetschef Martin Stenberg:
”Att våra medarbetare är säkra och trygga på arbetsplatsen är högsta prioritet. Vi har gedigna rutiner såväl för att förebygga incidenter som att hantera och stötta i de fall något händer. Hur vi bemannar styrs av många parametrar men säkerhet och trygghet är såklart alltid en väldigt viktig faktor. Vi har inte alltid möjlighet att ha dubbelbemanning men bedömer varje fall utifrån säkerheten för vår personal. Vi har många andra verktyg för ökad säkerhet, exempelvis dörrautomatik som innebär att medarbetarna aktivt släpper in kunder i butiken, flera typer av larm såsom ett bärbart larm med ’man down’-funktion som ska användas vid ensamarbete, kameraövervakning på samtliga stationer samt slutet kontanthanteringssystem. Möjligheten till att använda nattlucka finns alltid och på vissa stationer har vi gjort bedömningen att det alltid ska användas under vissa tider. Utöver åtgärder som dessa har vi även en stor verktygslåda gällande stöttande rutiner kopplat till säkerhet, krisstöd och uppföljning vid incidenter. När sådana inträffar värderar vi åter våra säkerhetsrutiner och eventuellt behov av förändringar i dessa, såsom dubbelbemanning eller nattlucka.”
Integritet.
Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.
Åkeri.
Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.
Insamling.
Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.
Miljöarbete.
I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.
Transport.
Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.
Juridik.
Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).
Hamn.
Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".
Servicetrafik.
Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.
Vätgas.
I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.
Tidningsbud.
Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.
Fyg.
I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.
Arbetsmiljö.
För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.
Utbildning.
På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.
Arbetsmiljö.
Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.
Trafik.
Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.