Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

I dag är miljöarbetarna tvungna att ta av från riksväg 68 i Jularbo för hämtning längs infartsvägen och sedan backa ut på den större vägen igen.

– De backar ut i blindo. Chaufförerna känner ett väldigt obehag, det är mycket tung trafik och vägen genom samhället är smal. Om vi inte hittar ett bättre sätt att hämta soporna är jag rädd att det snart kommer att ske en allvarlig olycka, säger Anders Hedman.

Han är skyddsombud på det globala avfallsbolaget Suez. I åratal har han diskuterat den trafikfarliga sophämtningen i Jularbo med kommunen, genom arbetsgivaren. Men utan att sopkärlen flyttats en meter eller något annat hänt som ökar säkerheten.

– Man blir trött. Postnord har ju kunnat flytta sina brevlådor från vägen. Tyvärr är det generellt så att när det handlar om avfallshämtning lever mycket gammalt kvar – sopbilarna ska fram oavsett förhållandena. Och många kommuner är dåliga på att ta sitt ansvar.

I mitten av mars i år skrev därför Anders Hedman till arbetsgivaren, Suez, och till Avesta kommun. Han krävde med stöd av arbetsmiljölagen besked om åtgärder för säkerheten i Jularbo. Men något svar kom aldrig. I stället har ärendet gått vidare till Arbetsmiljöverket, som nu ska syna sophanteringen på plats.

– Nu hoppas jag innerligt på en förändring, på något som öppnar ögonen hos kommunen och att något händer, säger Hedman. Det är skönt att få stöd av Arbetsmiljöverket som kan belysa frågan.

Den 18 juni kommer en representant från Arbetsmiljöverket att granska trafiksituationen i Jularbo. Ingen från verket vill i nuläget uttala sig i frågan och efter granskningen på plats lämnas det över till verkets jurister.

Daniel Zetreus, miljöingenjör på Avesta kommun, har tidigare haft en dialog om Jularbo-ärendet med Suez, via Transports skyddsombud, men kan inte kommentera Arbetsmiljöverkets kommande granskning.

– Jag har inte sett skrivelsen, jag har för lite information för att säga något alls nu, säger Zetreus.

Men Anders Hedman hos Transport hoppas att fallet kan bli något av ett prejudikat:

– Frågan om trafikfarlig sophantering är en hur stor som helst, säger han.  Det handlar ju inte bara om Avesta. När vi började uppmärksamma saken för några år sedan var det chaufförer som tog upp flera andra ställen.

Anders Hedman tycker personligen också att det är självklart med rätt till så kallat TMA-skydd, där ett skyddsfordon följer sopbilen och varnar annan trafik, om möjligheten att flytta avfallskärlen till en rimlig plats inte finns. Men i Jularbo hoppas han att kommunen snabbt hittar ett ställe att placera kärlen så att arbetet blir säkert för chaufförerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    28 juni, 2019

    Redan 2008 fick vi igenom detta, samma problem som efter väg 68. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=2323774

Lästips:

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Robert Savela, regionalt skyddsombud i Transports avdelning 26 Norrbotten.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Hård facklig kritik mot Ebrex Ford-terminal

Terminalarbetare. Facket larmar om farlig arbetsmiljö, godtyckliga avskedanden och en fackföreningsfientlig kultur på Ebrex terminal i Örebro.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.