Close
Arkivbild. Skatteverket har granskat ett urval av landets åkerier under 2021–2024 och upptäckt skattefusk och avgiftsfel för 100 miljoner kronor.
Close

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Uppgifterna kommer i ett pressmeddelande från Skatteverket. I en kommentar till Transportarbetaren säger Tommy Jonsson vid Transportarbetareförbundets verksamhet för Ordning och reda i transportbranschen:

Tommy Jonsson.
Tommy Jonsson, Transport. Foto: Lilly Hallberg

– Jag är inte förvånad över resultatet av Skatteverkets kontroller. Det här är nog bara toppen på ett isberg. Man kan i dag se ett tydligt mönster när det gäller hur åkerier försöker försvåra för myndigheter att kontrollera deras verksamhet.

Döljer löner

Caroline Wald på Skatteverket är samordnare för kontrollen inom åkeribranschen. Hon säger:

– Det är inte ovanligt att bolagen försöker dölja löner för att undvika arbetsgivaravgifter. Det görs genom felaktiga traktamenten, oriktiga fakturor och avdrag för kostnader för underentreprenörer som avser löner till anställda.

– Brister i bokföringen är också vanligt, tillägger hon.

Totalt har Skatteverket genomfört och avslutat 164 utredningar under tre år. Bland dem ändrades beloppen i 119 fall. Det betyder att åkerierna ska betala in ytterligare skatter och avgifter på 100 miljoner kronor.

Fusket är vanligast bland svenska åkerier som transporterar varor mellan olika länder. Betalar de löner till utländska chaufförer och köper in tjänster från utlandet ökar riskerna för skattebrott ännu mer, konstaterar myndigheten.

– Vi vet även via kontakter med branschen att de själva upplever att fusk sätter käppar i hjulen för konkurrens på lika villkor säger Caroline Wald.

Saknar trafiktillstånd

Transports Tommy Jonsson beskriver en stor ”uppfinningsrikedom” när det gäller att komma undan skatter och avgifter till staten.

– Så jag kan inte annat än dra slutsatsen att man vill mörka delar av verksamheten. I fall som jag anmält finns åkerier med upp till hundra fordon, men bara två anställda och inget trafiktillstånd som registrerats. Vad man gör är att bilda andra bolag som hyr ut fordon, och bemanningsföretag som bemannar sina egna fordon med mera, säger han.

Tommy Jonsson upplever också en ökning när det gäller privatpersoner som äger tunga fordon, som går i yrkesmässig trafik för speditörer.

– Det är ännu ett exempel på hur man mörkar verksamheten och undanhåller arbetsgivaravgifter, skatter och så vidare. Tittar man i utstationeringsregistret så framgår det att vi har åkerier utan anställda men med en stor fordonsflotta, säger Tommy Jonsson.

– Arbetsavgivaravgifterna som betalas in blir låga eftersom man bara använder utstationerade chaufförer.

Anmält 154 åkerier

Tommy Jonsson välkomnar Skatteverkets granskning.

– Jag har själv anmält 154 transportföretag till centren för arbetslivskriminalitet och ännu fler till Transportstyrelsen, säger han.

Vid de sju regionala centren för arbetslivskriminalitet (a-krimcenteren) som startats i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö, samordnar nio myndigheter sitt arbete i syfte att motverka kriminaliteten inom arbetslivet. Tillsammans planerar de kontroller och åtgärder för att komma åt fusk och brott i olika verksamheter i landet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kollegahjälpen – ett kvartssekel med kamratstöd

Arbetsmiljö. För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.