Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: John Antonsson

Känner du dig tryggare när du hört Stefan Löfven prata om konflikträtten och Göteborgs hamn?

– Ja, det gör jag. Det han sa var att han aldrig kommer att lägga fram ett lagförslag som drabbar vår möjlighet att verka som fackförening. Han la mycket tid på det och var angelägen om att budskapet går hem till alla. Vi är 750 vittnen som har hört honom säga det nu.

– Jag har aldrig tvivlat på det, men det har funnits perioder de senaste månaderna där det har varit en debatt att vi ska inskränka rätten till sympatiåtgärder. Det har ingenting att göra med Göteborgs hamn, för övrigt. Det är ingen som har vidtagit sympatiåtgärder för hamnarbetarna.

– Det handlar inte om att vi är mot att de tecknar bra avtal. Det handlar om att en liten grupp, inte anslutna till LO, kan sabba för så många andra. Medlemmarna i Transport blir ganska illa åtgångna på de här arbetsplatserna.

Ser du några risker i att utredaren går längre än Stefan Löfven säger att han vill?

– Utredning är en sak och lag är en helt annan.

Men riksdagsmajoriteten med allianspartierna och Sverigedemokraterna kan kanske ta saker vidare?

­– Det är inte så enkelt att utredningen blir lagstiftning.

Under tisdagen presenterade Socialdemokraterna sin valstrategi. De säger att de har två målgrupper att vinna. De som står mellan SD och S och de så kallade blockbytarna. Är det någon av de här grupperna LO siktar in sig på?

– Vi har i tre år sett att många LO-medlemmar började gilla Sverigedemokraterna efter vårt stora flyktingmottagande. Det var många som kände sig oroade. Väldigt mycket av samtalet i Sverige handlade om att vi har fel flyktingpolitik. Så är det inte i dag. Den frågan har kommit i skymundan.

– I LO använde vi länge strategin att understryka Sverigedemokraternas fascistiska och nazistiska rötter. Det var en upplysningskampanj som har gjort väldigt stort nytta.

– Vi har börjat visa vad SD röstar på i riksdagen och nu lyfter vi fram de förslag de röstat mot. Jag tänker på arbetsrätten, a-kassan och kollektivavtal vid upphandling. Sedan vi började med det har vi märkt att andelen SD-väljare i LO har gått ner kraftigt. De har kommit tillbaka till Socialdemokraterna och till viss del Moderaterna.

Finns det någon risk att vissa LO-medlemmar inte känner sig hemma i sina LO-förbund när ni går in så hårt i valrörelsen?

– Nej, vi har jobbat så här i 130 år. Det är inte alla som gillar det. Men det är faktiskt fler som gillar att vi jobbar med facklig-politisk samverkan än bara de som är socialdemokrater.

Sist. I er valplattform säger ni att ni vill satsa på infrastrukturen. Ser ni någon fördelning mellan väg, järnväg och bostäder?
­– Det viktiga är att säga att vi måste göra det på alla områden. Fokus har legat på att renovera den befintliga infrastrukturen. Nu ser vi massiva satsningar på att rusta upp vår järnväg. Nu har det startats stora väginvesteringar i Göteborg och Stockholm. En massa härliga medlemmar som jobbar med att bygga bättre vägar för Transports medlemmar, så att de slipper köra genom Stockholm.

­– Vi ser tre stora investeringar. Den ena är att rusta upp våra vägar. De flesta av våra medlemmar bor inte i Stockholm och då är vägarna det viktigaste transportmedlet. Den andra är att fortsätta att bygga billiga bostäder. Vi vill satsa pengar på andelen nybyggda hyresrätter med låg ingångshyra blir större. Den tredje. Vi vill bygga snabba järnvägar, inte långsamma som Trafikverket förordar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.