SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten
Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.
När det då preliminära avtalet för kabinpersonalen tecknade i våras var det en sak kvar att lösa: de lokala företagsbilagorna.
Det är i dem de mesta av villkoren för flygvärdar och flygvärdinnor bestäms. Fackklubbarna och arbetsgivarna nådde överenskommelser på de flesta bolag. Men på fyra av gick det trögt och den 10 juni kopplades Medlingsinstitutet in.
Två arbetsplatserna är SAS SK och SAS Connect, som går på likalydande avtal. Hos dem nåddes överenskommelsen den 17 juni. I överenskommelsen mellan SAS och SAS-klubbarna lades mest krut på att få upp traktamenten. Att få upp dem har varit en fackligt ambition ändå sedan traktamentena halverades 2012 i en sparrunda, berättar Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK
– Det har legat kvar som en surdeg. Särskilt när vi flyger med kollegor från Norge och Danmark. Vi bor på samma hotell och äter på samma restaurang men har fått lägre traktamenten. Det är skönt att vi nu får upp våra traktamenten på samma nivå som dem, även om jag tycker att vi borde ha fått det på köpet för att vi har ställt upp för företaget, säger han.
I uppgörelsen får kabinpersonalen numera samma traktamenten som Norge och Danmark och 0,6 procents löneökning 2025 och 0,6 löneökning 2026.
Vad tycker du om slutresultatet?
– Det var okej. Men man vill alltid ha mer. Jag hade ett tydligt mandat från medlemmarna att försöka lösa det här en gång för alla. Tyvärr var prislappen för det här så hög att vi inte kunde få löneökning enligt märket.
Vilka reaktioner har du fått från medlemmarna?
– De som har längtat efter att få upp nivån är positiva. Vissa är oroliga för vad som händer med den pensionsgrundande inkomsten. Den skattefria delen av traktamentet är inte pensionsgrundande. Men det som beskattas blir till slut pension. Hur pensionsinbetalningarna påverkas är nästan omöjligt att svara på i dagsläget.
– Jag har fått mycket positivt att vi är med Transport nu. Jag vill ge en eloge till Tommy Wreeth och gänget. Vi har fått mycket stöd och de har varit tillgängliga dygnet runt, säger Lennart Selggren.
Norwegian
Under samma vecka lyckades Transportklubben på Norwegian och arbetsgivaren komma överens utan medling.
– Nöjd är man aldrig. Men jag är glad att vi säkrat många delar som varit lokala överenskommelser till företagsbilagan. Nu är det någonting vi har, säger klubbordförande Danijel Kovacic.
Parterna har fått ge och ta i förhandlingarna. Bland annat har facket gått med på förändrade semesterregler. En av de fackliga segrarna var att få till en skarpare skrivning om att ett 5-4 schema. Alltså att kabinpersonalen ska jobba fem dagar och vara ledig fyra. Det ska gälla för 80 procent av personalen, övriga har ett så kallat variabelt, det vill säga blandat schema.
– Nu ser jag fram emot att bygga vidare från den här grunden vi har lagt i nästa förhandling, säger Danijel Kovacic.
Inför förhandlingarna var Danijel Kovacic glad att parterna skulle vara jämbördiga. Nu känner han så här:
– Den här gången hade vi sagt att vi skulle acceptera medlarnas bud om vi inte kom överens om de lokala bilagorna. Det kanske satte press på bägge parter att nå en lösning.
–Bland kollegorna är det blandade känslor, någon tycker att det blev ett bra avtal medan andra är mer missnöjd och tycker att vi skulle ha gått på hårdare, säger Danijel Kovacic.