Samtrans-åkerier ska införa månadslön
Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.
I våras kunde Transportarbetaren avslöja att flera Samtrans-åkerier som kör sjukresor hade provisionslön trots att förarna enbart körde samhällsbetalda resor, i strid mot kollektivavtalet (Transportarbetaren nr 3 2024).
Transport har nu nått överenskommelser med två av de största åkerierna som kör för Samtrans i Stockholmsregionen.
– Vi har två bolag som infört månadslön. Det sista vill ha lite tid på sig att införa det. Eftersom de måste anpassa verksamheten. Som det har blivit nu har vissa tjänat väldigt mycket pengar medan andra tjänat väldigt lite. Det har lönat sig att lära sig hur man tar de körningar som betalat bäst, men det är inte bara av godo, säger Ladman.
För Ladman har åkerierna berättat om stora problem att få chaufförer att ta vissa körningar eftersom de betalat för lite. Nu hoppas åkerierna komma till rätta med det genom att införa månadslön.
Mikael Ladman vill att fler hör av sig till facket och kräver månadslön, om man bara kör samhällsbetalda resor som färdtjänst och sjukresor.
– Kommer medlemmarna in med material ska vi driva frågan vidare. Hittills har vi lyckats med vartenda företag, så vi sitter inte still.
Transport har också inlett samtal med Samtrans, Mikael Ladman berättar att det kommer att genomföras partsgemensam utbildning och konstaterar att chaufförer och åkeriers kunskapsnivå om taxiavtalet behöver höjas.
– Vi har stött på flera fall där chaufförer jobbar extra och får provisionslön. Det går inte. Vi och motparten är helt överens om att det ska vara timlön för extraanställda. Du ska inte kunna köra ett pass och riskera att inte få några pengar, säger Mikael Ladman.