Salimovicföretag stoppat i Halland också

Taxi. I morgon går tidsfristen ut för det Salimovicägda bolaget Taxi 201 201. En rekonstruktör har då haft tre månader på sig att få bolaget på fötter. I förra veckan stoppades även samhällsresorna i Halland eftersom Transportstyrelsen har återkallat moderbolagets tillstånd.

Taxi 201 201 och moderbolaget K-kolm vård o omsorg ägs av Usnija Salimovic.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till att gå i konkurs för företag som har ekonomiska problem men på sikt kan överleva. I december beviljade Nyköpings tingsrätt rekonstruktion för Usnija Salimovics taxiföretag. Bakgrunden var att Västtrafik hade sagt upp avtalet om färdtjänst och sjukresor med hennes företag, med hänvisning till obetalda skatter och arbetsgivaravgifter.

Trafiken i Halland har fortsatt anlita företaget under rekonstruktionstiden. Där har K-kolm vård o omsorg vunnit upphandlingen och lagt ut körningen av färdtjänst och skolresor på Taxi 201 201.

Men i förra veckan drog Transportstyrelsen in tillståndet för K-holm. Beslutet ska gälla tills vidare även om det överklagas. Orsaken är att företaget upprepade gånger har avslöjats med att fordon inte har rapporterat taxameteruppgifter till redovisningscentralen.

I samma veva stoppade Hallandstrafiken de Salimovicägda företagen. Daniel Bernhardt, enhetschef för buss och taxi, berättar i tidningen Hallandsposten:

– Företagets fordon får inte köras. Vi löser det genom att anlita andra resurser. Jag bedömer att det blir mindre störningar.

– Det är väldigt allvarligt att inte fullgöra sina förpliktelser mot det allmänna. Med facit i hand kan vi ta lärdom och se om vi kan agera annorlunda i en kommande upphandling, fortsätter han.

Transports ombudsman i Halland, Martin Jonsson, förhandlade med företaget så sent som för ett par veckor sedan.

– Vi var överens om att våra medlemmar på företaget skulle få retroaktiv lön. De skulle ersättas för utebliven övertidsersättning och andra avtalsbrott.

Tisdagens beslut i Nyköpings tingsrätt ska svara på om företaget får leva vidare eller om det är konkurs som väntar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kim Blomberg:
    5 mars, 2020

    Näringsförbud. Och det ska gälla hela familjen. Dom har strulat tillräckligt under 10 års tid. Konkurs då blir det omstart med ny släkting i frontlinjen.

Lästips:

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.

Transportarbetarens logga

Ingen fortsatt rekonstruktion för Salimovic

Taxi. Den sista färdtjänstbilen kan ha rullat i ett Salimovicföretag. I dag nekade tingsrätten fortsatt rekonstruktion. Advokaten som försökt rädda taxibolaget rekommenderar konkurs.

Transportarbetarens logga

Framtiden avgörs för Salimovics taxibolag

Taxi. Några dagar ytterligare respit får Taxi 201 201 av tingsrätten i Nyköping. På måndag avgörs om Salimovicföretaget får fortsatt rekonstruktion.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.