PO Sakariasson och Jonas Johansson har kört sopor i Säffle i 15 respektive 34 år. Ändå anser kommunen att de saknar rätt kompetens för jobbet.
Foto: Kamilla Kvarntorp
Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun
Miljöarbetare.
Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.
– Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.
När renhållningsföretaget Urbasers uppdrag löpte ut blev det ingen ny upphandling. I stället överlät Säffle kommun sophämtningen till Säffles och Åmåls gemensamma renhållningsförvaltning den 1 juli. De fyra sophämtare som hade jobbat på Urbaser erbjöds inte fortsätt anställning i kommunen utan uppmanades att söka om sina jobb. Det gjorde de.
Jonas Johansson är en annan drabbad. Han är 50 år och har kört sopor sedan han var 17 år. Han kallades till anställningsintervju, men tyckte inte alls att det kändes bra.
– Jag hade en olustig, obehaglig känsla. Allt gick så snabbt, jag hann knappt sätta mig innan det var färdigt. Jag kan inte tänka mig annat än att de hade bestämt sig för att de ville ha bort mig, säger han när vi ses på ett fik i Säffle.
Några dagar efter intervjun fick han veta att han inte var kompetent nog för jobbet.
– Jag har inte fått något svar på vilken kompetens jag saknar, säger Jonas Johansson som har arbetat som sophämtare i 34 år.
Pengafråga
Han kan bara spekulera, och tror att det handlar om pengar.
– De tog in två yngre personer, som de kan ge lägre lön. Det känns tråkigt att en inte fick följa med när det blev kommunalt. Men en är väl för gammal, säger han.
Nu har Jonas Johansson skrivit in sig på Arbetsförmedlingen och söker nytt jobb.
– Det är lite nytt, jag har aldrig stämplat förut. Men jag tror att det finns jobb.
Helst hade han velat stanna kvar när kommunen tog över sophämtningen, men efter vad som har hänt jobbar han hellre någon annanstans.
– Ville de inte ha mig från början kan det kvitta. Men det blev ett konstigt slut när en har hållit på så länge.
Fick också gå
Hans kollega Per-Olof ”PO” Sakariasson, som också är med på fiket, fick inte heller behålla jobbet när kommunen tog över sophämtningen.
Han är 62 år och har jobbat som renhållningsarbetare i Säffle i snart 15 år för olika entreprenörer, och har dessutom varit skyddsombud i sex år.
Han tyckte, till skillnad från Jonas, att anställningsintervjun gick bra. Två renhållningsarbetare från Åmål var med och värdesatte hans erfarenhet som skyddsombud, eftersom deras hade slutet. Men några dagar efter intervjun fick även PO veta att han inte platsade i kommunens organisation, och att kommunen hade gått vidare med andra sökande.
I ett mejl förklarade arbetsgivaren att erfarenhet, referenser och intervjun hade legat till grund för beslutet.
– En kille som de anställde hade inte ens slutat skolan, så han kan ju varken ha några referenser eller någon erfarenhet, säger PO Sakariasson.
Själv tror han att han inte fick behålla jobbet därför att han svarade för ärligt på frågan om han hade några negativa sidor.
– Jag svarade dumt nog att jag inte tycker om orättvisor. Jag tror inte att de tyckte om det. Men det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger han.
Påhugg i Karlstad
Under sommaren har både PO och Jonas haft påhugg på Karlstads kommunala renhållningsbolag, Karlstad Energi. Där dög deras kompetens bra.
Men från och med den 1 september är de arbetslösa.
– Jag har börjat stämpla och söka arbete. Men det är ju inte alls roligt när en bara har några år kvar. Och hur attraktiv är en gubbe på 62 år på arbetsmarknaden? säger PO Sakariasson.
Helst vill han att kommunen ändrar sitt beslut.
– De skulle krypa till korset och ta oss tillbaka, säger han.
PO Sakariasson och Jonas Johansson hoppas nu att de får hjälp av facket att driva frågan om skadestånd på grund av åldersdiskriminering.
– De tog bort oss två gamla uvar och anställde två yngre personer, säger PO Sakariasson.
Transport kritiserar kommunens agerande
Miljöarbetare. Transport är mycket kritiskt till att inte samtliga fyra renhållningsarbetare erbjöds anställning när Säffle kommun tog över sophämtningen från en privat aktör den 1 juli.
– Kommunen har hanterat det här jättedåligt. Det kan vara åldersdiskriminering, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.
Transports Mikael Ladman hoppas att det blir en debatt om när ett verksamhetsövertagande är övergång av verksamhet. Foto: Lilly Hallberg
Facket tycker att det är obegripligt att kommunen hävdar att Jonas Johansson och PO Sakariasson, efter 34 respektive 15 år i branschen, inte har rätt kompetens för jobbet som renhållningsarbetare.
– Jag förstår inte hur kommunen kan göra den bedömningen. Jag undrar också vilken kompetens de efterfrågar. Och vi har aldrig fått några klagomål på de är grabbarna, säger Mikael Ladman.
Transportarbetaren har bett om en telefonintervju med Säffle kommuns tillförordnade renhållningschef, Carina Nylén. På grund av tidsbrist hade hon inte möjlighet att ställa upp på en intervju innan tidningen gick till tryck.
Vi mejlade då två skriftliga frågor:
Varför fick inte de två renhållningsarbetare som har längst erfarenhet anställning i kommunen, när kommunen tog över ansvaret för sophämtningen?
Vilken kompetens saknar de två renhållningsarbetare som har varit i branschen 34 respektive 15 år?
”I linje med policyn”
I ett mejl svarar Carina Nylen:
”Jag vill här klargöra att Säffle kommun genomfört en extern rekrytering av resurser i samband med övertagandet, från leverantören Urbaser, av renhållningen för Säffle kommun.”
”Rekryteringen har genomförts i linje med Säffle kommuns rekryteringspolicy och beslut har grundats på underlag från ansökningshandlingar, intervjuer och referenstagningar.
Därmed finns inget mer att tillägga i ärendet.”
”Handlar om pengar”
Mikael Ladman har inte heller lyckats få någon klarhet i varför kommunen ratade PO Sakariasson och Jonas Johansson.
– Jag tror att det bara handlar om pengar. De har ett högre löneläge än de som är yngre, säger han.
Han uppmanar nu kommunen att se över sitt beslut.
– Med tanke på att de har stora problem med att få i gång verksamheten borde de ta kontakt med grabbarna och höra om de är intresserade av att hjälpa till. De är proffs, har lång erfarenhet i den här kommunen och känner till vartenda gathörn.
Mikael Ladman tycker att samtliga sophämtare borde ha erbjudits anställning när Säffle kommun tog över sophämtning. Principiellt anser han att det handlar om en så kallad övergång av verksamhet, som regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).
Vid en verksamhetsövergång tar den nya arbetsgivaren över ansvaret för verksamheten, och anställda i den tidigare verksamheten har rätt att följa med till den nya om de vill. Men facket inleder inte en civilrättslig tvist i ärendet, utgången är alldeles för osäker.
Få bort utslitna
Mikael Ladman upplever att det finns en tendens att kommuner tar hem verksamhet, för att sedan lägga ut den på entreprenad igen – när kommunen inte klarar av uppdraget.
– Det är ett sätt för kommuner och privata aktörer att få bort dem som är utslitna. Ingen vill ta ansvar för människor som sliter ut sig i arbetslivet. Vi kanske har fått i gång en debatt om den här frågan.
PO Sakariasson och Jonas Johansson kan nu själva eller via facket göra en anmälan om åldersdiskriminering till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Skulle DO ta sig an ärendet och vinna målet kan PO och Jonas få skadestånd.
Integritet.
Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.
Åkeri.
Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.
Insamling.
Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.
Miljöarbete.
I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.
Transport.
Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.
Juridik.
Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).
Hamn.
Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".
Servicetrafik.
Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.
Vätgas.
I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.
Tidningsbud.
Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.
Fyg.
I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.
Arbetsmiljö.
För 25 år sedan startade Kollegahjälpen, ett kostnadsfritt stöd till lastbilschaufförer som råkat ut för en trafikolycka eller andra svåra händelser i jobbet.
Utbildning.
På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.
Arbetsmiljö.
Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.
Trafik.
Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.