Ombord på Whiskey Trio.
Close
Ombord på Whiskey Trio.
Close

Rostigt fartyg med usla löner hålls kvar i Varberg

En riktig rosthög. Transports Göran Larsson kan inte säga något annat om fartyget han blev inringd till i fredags. Den som ringde var en sjuk besättningsman som blev hindrad att uppsöka läkare.

Det handlar om en Panamaflaggad båt, ägd av turkar, som ligger i Varbergs hamn. Som ITF-inspektör är det Göran Larssons uppdrag att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar och teckna kollektivavtal för besättningarna samt kolla att dessa följs. Och när den sjuka besättningsmannen hörde av sig åkte han direkt till fartyget – som heter Whiskey Trio.

– Där träffade jag besättningen, utöver sex turkar fanns det en indier som tjänade 600 dollar och två georgier som hade 900 dollar i månaden.

Redan där reagerade Göran Larsson. Den lägsta lönen enligt ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan) är 1 070 dollar.

– Sedan såg jag vad killarna satt och åt för frukost … De fick torrt gammalt bröd, en skål oliver och te. Vattnet var slut ombord, och maten frostskadad. Hela båten var skitig och skräpig.

Även myndigheterna tog sig omgående en titt på Whiskey Trio.

– Vår inspektion slutade med att fartyget inte får lämna Varberg, berättar Mårten Dahl, förste inspektör vid Transportstyrelsens sjöfartstillsyn.  Det är inte sjövärdigt och säkerheten är undermålig.

Detta betyder att flaggstaten – det vill säga Panama – måste kontrollera att fartyget efterlever de regler som finns. Det får inte lämna hamnen förrän de risker som svenska myndigheter noterade är åtgärdade. Enligt Mårten Dahl handlar det om risker för hälsa, miljön och egendomen.

Transports Göran Larsson har återvänt till fartyget varje dag sedan i fredags. Han har fått med sig en kollega från Seko i arbetet för att förmå rederiet att teckna kollektivavtal.

– Vi har i alla fall fått upp de tre lägsta lönerna till ILO:s minimilön, berättar han.

– Men vi kräver också att killarna ska få mat, i går köpte jag med mig hamburgare. En av dem hade fått ordna sin egen säng av några lastpallar … vi kräver att alla ska få ordentliga kojer och lakan.

Men tills vidare stannar fartyget i Varberg. Lastat med raketer och annat explosivt material.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.