Renhållningschef tar timeout efter kritik

Miljöarbetare. Hot, anklagelser och erbjudande om löneförhöjning mot tystnad. Sophämtarna i Karlskoga upplevde att deras arbetsmiljö drogs ner i smutsen av nya chefen – tidigare anställd hos Transport. Nu måste han ta paus som arbetsledare.

Renhållningschefens arbetssituation har varit pressad, skriver vd:n Sebastian Cabander på kommunala Renhållningsbolaget i Mellansverige: ”Ledningen och renhållningschefen är överens om att hen behöver en paus från sitt ordinarie arbete.”

Beskedet i början av mars har föregåtts av över ett år av problem, krissamtal, medarbetarundersökningar och ett brev där de anställda sophämtarna vädjar till ledningen om hjälp.

Problem är kopplade till en chef, tidigare ombudsman på Transports Örebroavdelning. Han hade tagit det inte helt vanliga steget och ”bytt sida” i slutet av 2018.

Enligt de anställda startade problemen kort efter att han började som arbetsledare på bolaget, som sköter sophämtningen i Karlskoga och Storfors.

Tidigare fick miljöarbetarna övertidsersättning när de jobbade röda dagar. Nu får de betalt enligt avtalet, rakt av.

– Det handlar om ganska stor förlust när man räknade ut och jämförde efter jul- och nyårshelgerna, säger Clas Hellsing, ombudsman på Transports avdelning 9.

– Det var en tidig åtgärd från chefen, som bidrog till att stämningen blev irriterad på arbetsplatsen.

I dag pågår enskilda, personliga samtal. De berörda sophämtarna har möten med vd och hr-chef. Företagshälsovården är också inkopplad.

I brevet till ledningen slår miljöarbetarna larm:

”Vi har tillsammans över 115 års erfarenhet av att jobba med sophämtning… Vi har gått upp tidigare morgnar och gjort vårt bästa i ur och skur för att få alla kärl tömda.” Men också: ”Vi trivs inte eftersom vår chef inte lyssnar på oss, hotar oss och är oärlig/opålitlig.”

– Alla vågade inte skriva under då de var rädda för påföljder och hämnd från chefen, något som de också tar upp i brevet, säger Clas Hellsing.

Att det rör en tidigare kollega har gjort saken extra känslig, enligt honom:

– Vi har medlemmar som reagerat kraftfullt då de ju trodde att det skulle bli bra. Många här på Transports Örebroavdelning är besvikna över en före detta kollegas agerande.

Försämringarna för sophämtarna började ganska omgående. Förutom ändring av ersättningen har det också gällt mer pressade tidsscheman, ”optimering av rutter”, och att bolaget minskat bemanningen. Tidigare var de tre på varje fordon, i dag är de bara två.

Transports Örebroavdelning försökte under sommaren och hösten nå en lösning. Men det har ändå gått till central förhandling, som gäller en medbestämmandefråga.

– Vi försökte lösa det lokalt, men företaget valde att skicka saken vidare. Vi vill sköta det snyggt. Medlemmarna kräver hjälp och vi backar våra medlemmar, säger Clas Hellsing.

Medarbetarundersökningen från november 2019 visade tydligt att det fanns ett missnöje.

– Den senaste medarbetarundersökningen visar ännu sämre resultat, kopplat till chefen. Det är inte samma sak att vara ombudsman i en facklig organisation och att arbetsleda tolv personer, konstaterar Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud på avdelningen.

Det är Mikael Wahlberg som fått ta sig an situationen i hög utsträckning. Till saken hör att ett av Transports två lokala skyddsombud på renhållningsföretaget nyligen slutat, blivit utköpt.

Tvingades bort, enligt kollegorna – skyddsombudet trivdes på arbetsplatsen och hennes arbete fungerade utmärkt, hävdar de.

Uppgörelsen innebär tystnadsplikt, men enligt de anställda handlar det om att chefen ville få bort en kritisk medarbetare.

Transportarbetaren ringer Sebastian Cabander, vd för renhållningsbolaget.

– Jag återkommer när du mejlat det du har, säger han.

Det gör han i ett mejl senare samma dag, den 9 mars. I det betonar han att renhållningschefen har genomfört många förändringar enligt överenskommelse ”när hen fick sin tjänst”, på uppdrag av företagsledningen och i vissa fall även styrelsen.

”Att genomföra förändringar faller inte alltid väl ut hos alla medarbetare och det kan leda till negativitet och kritik, vilket bland annat tagit sig uttryck via medarbetarundersökningarna”, skriver Sebastian Cabander vidare.

Renhållningschefen samlar för närvarande kraft. Tanken är att han sedan ska komma tillbaka till jobbet som renhållningschef i Karlskoga. Transportarbetaren har varit i kontakt honom, men han har avböjt att ytterligare kommentera. Han hänvisar i stället till Renhållningsbolagets vd.

Fotnot: Renhållningsbolaget i Mellansverige ägs gemensamt av Storfors kommun och det kommunala bolaget Karlskoga energi och miljö. Ledningen för det sistnämnda bolaget och Renhållningsbolaget är till stor del identisk, bland annat är Sebastian Cabander vd för båda bolagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.