Close
Bråda tider hos paketombudet. Camilla Ekholm hämtar varor som dottern beställt hos Helena och Janne på OK-macken.
Close

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Traditionsenligt förespås julhandeln slå rekord. Så även i coronans år 2020. Men formerna är annorlunda och prognoserna mer osäkra. Sista fredagen i november är det i lunchtid kö till paketutlämningen på bensinstationen mitt i det lilla västmanländska samhället.

Helena Widera.

– Vi har betydligt mer paket än vanligt. Ökningen är markant och började redan tidigare i år, säger Helena Widera, anställd på macken sedan två år.

Det är Black Friday. Startskottet för julhandeln, enligt branschen. Dagen innan har statsminister Stefan Löfven (S) åter gått ut med uppmaningen att undvika shoppingrundor i butiker och köpcentrum. Allt för att hejda spridningen av corona. Och en hel del shoppare har ställt om till e-handel.

På OKQ8 märker man att många redan beställt julklappar – och varor från de stora klädkedjorna inför ”rea-högtiden”.

– I år har Black Friday fått ett längre förlopp, blivit utdraget till en hel vecka med erbjudanden. Tidigare var det bara en dag, säger Helena Widera.

– Det är en hjärngympa att få plats med allt.

Fullt lager

Inne i lagerutrymmet håller det på att bli fullt. Allt från kartonger med glas – aktas! – till en jättelik, inplastad ryamatta väntar på att hämtas ut. Mer fylls på. Bensinstationen från 1957 är egentligen inte byggd för den omfattning pakethanteringen fått, förklarar de anställda.

De tycker ändå att arbetet fungerar bra. Folk visar hänsyn, håller avstånd och väntar utanför om de ser att många redan är inne i butiken.

– Det fungerar ju också som samlingspunkt här, vi får in folk. Från elvatiden fram till stängning brukar det vara mycket, mest är det pakethantering, säger Jan Branting.

OK Kolsva
Jan Branting.

Han har jobbat 23 år på macken och upplevt e-handelns explosion. OKQ8 började fungera som ombud för knappt åtta år sedan.

– Nu har det ju också ökat på grund av pandemin. De sista månaderna har vi sett att det blivit mer och mer. Många verkar inte vilja vänta och har redan köpt julklappar, säger Jan Branting.

Bara under den korta timme Transportarbetaren hälsar på kommer två leveranser med varor. OKQ8 är ombud för såväl DHL som DB Schenker och Bring.

Bensinstationen i Kolsva är ett av DB Schenkers omkring 1 600 paketombud i Sverige. Postnord har ungefär lika många.

”Våt filt”

Svensk handel räknar med ett kraftigt ökat tryck på ombuden från Black Friday till slutet av december. Branschorganisationen har riktlinjer även för ombuden. Slussning vid paketutlämning, löpande bedömning av trängsel, utmärkta avstånd – och ommöblering om det krävs. Det är uppmaningar från handelns organisation.

Trots väntade rekord för e-handeln beskriver Svensk Handel hur ”utökade restriktioner lägger en våt filt över efterlängtad julhandel.”

– Det är en närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker inför årets viktigaste försäljningsperiod, säger Karin Johansson, vid på Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Världens största paketombud

I huvudstaden öppnar Postnord världens största paketombud på måndag. Stockholmsmässan i Älvsjö blir ett drive thru-ombud. Kunderna ska kunna få sina paket direkt till bilen.

På OKQ8 i Kolsva väntar de anställda att det blir än mer att göra under kommande veckor. Både genom uppdraget som paketombud och kringförsäljning. Liksom för så gott som alla andra bensinstationer i landet är försäljningen i butiken avgörande. Utanför ingången står julgranar och inne på macken finns elljusstakar och julprydnader. Försäljningen av drivmedel har minskat i betydelse.

– Om folk ber om hjälp med att tanka? Nej, det händer nästan aldrig. Förut hade vi en äldre dam som brukade be om hjälp med tanklocket, men hon har slutat köra bil, säger Jan Branting.

OKQ8 Kolsva i Köpings kommun är paketombud för tre leverantörer.
OKQ8 Kolsva i Köpings kommun är paketombud för tre leverantörer.

En yngre kvinna, som hämtar flera paket, kommenterar hans efternamn. Nej, han är inte släkt med Hjalmar Branting, den första socialdemokraten att leda landet. Arbetarledarens byst står utanför kommundelskontoret, granne med ”Janne” Brantings mack. Det märks att han fått frågan om släktskap förut. Stämningen på macken i Kolsva är lugn och familjär, av Black Friday-stress märks inte mycket. Fast det är en hel del att göra.

På frågan om de är med i Transport svarar de mackanställda ”ja”, DHL-chauffören som lämnar paket att han ”ska bli”. Sedan hjälps de åt med att ta in ”burar ”med paket. I dag är det två burar, i vanliga fall bara en.

Bensinstationen får utkörningar från alla tre leverantörer samtliga vardagar.

– Om det inte räcker kan det eventuellt bli lördagar också, fram till jul, säger Janne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stora översvämningar i Gävle

Oväder. – Jag har aldrig varit med om sådana skurar, det har inte gått att ta sig till jobbet – grusvägar är bortspolade, under vissa viadukter är vattnet två meter högt, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.