Regeringen tillsätter nytt nationellt godstransportråd

Politik. Ett nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth på torsdagen presenterade en ny samlad strategi för godstransporterna.

Utspelet kom i Nynäshamn, där Tomas Eneroth besökte den nya stora containerhamn som ska stå färdig år 2020.

Ministern konstaterade att 700 miljoner ton gods årligen rullar till, från eller inom Sverige. Det är en mångmiljardindustri med 75 000 anställda som enligt Eneroth måste tänka nytt:

– Ska vi bli världens första fossilfria välfärdsland måste vi ställa om. Vi måste få lite mer gods till sjöfarten och en hel del mer gods till järnvägen.

I den nya strategin framgår att fungerande transporter är viktiga för Sverige, ett land som förra året exporterade varor för 1 430 miljarder kronor. (Importen var något mindre.) Alla prognoser talar också för att godstransporterna kommer att öka i framtiden.

Tomas Eneroth radade upp de satsningar som Sverige redan gjort för att förbättra vägnätet, järnvägen och sjöfarten. Han förklarade att regeringen vill ha längre och tyngre fordon. Både på väg och järnväg.

På asfalten finns nu en ny bärighetsklass, 74 ton, och på rälsen vill Eneroth öppna för 1 000 meter långa tågset – i stället för dagens maxgräns på 750 meter.

I övrigt var det ganska tunnsått med konkreta förslag och löften. Mycket handlar om att utreda och hitta nya framtida lösningar. I strategin ingår att undersöka hur Sverige kan få fler säkra rastplatser för tunga fordon.

– Det finns en del, men de är alldeles för få. Trafikverket får i uppdrag att se över frågan, sa Tomas Eneroth.

Avgifterna som rederierna betalar för att anlöpa svenska hamnar varierar, och storleken är inget som regeringen kan styra över. Men Tomas Eneroth vill ändå ha en utredning som granskar dem.

Lotssystemet ska också genomlysas – liksom kombiterminalerna på landbacken.

– Ska omlastning vara ett konkurrenskraftigt alternativ kan det behövas en ”omlastningspeng”. Vi vill titta på den möjligheten, sa Eneroth.

Han beskrev Sverige som ett land som ligger i framkant när det handlar om att ersätta fossila bränslen med miljövänligare alternativ. Regeringen satsar 300 miljoner kronor på försök med elvägar och infrastrukturministern vill gärna se att Sverige blir en ”permanent världsutställning” för ny transportteknik.

De som eventuellt förväntat sig besked och krafttag mot den osunda konkurrens som präglar delar av vägsektorn blev antagligen besvikna. Inget sades om åtgärder mot olagligt cabotage eller storskalig lönedumpning.

Det nya nationella godstransportrådet ska bli en länk mellan myndigheter och övriga aktörer på godstransportmarknaden. Rådet får ett fyraårigt mandat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.