Taxihållplatsen vid Centralstationen
Close
Taxihållplatsen vid centralstationen i Stockholm. För dem som inte har förbokat bilen med en app i telefonen.
Close

Regeringen öppnar för ny taximodell

Taxi. Två sorters taxi – med och utan taxameter i bilen. Regeringen föreslår en ny kategori taxibilar för att möta tekniken med appar och förskottsbetalning.

– Det här förslaget tolkar jag som ett sätt att öppna för teknikneutralitet, och samtidigt öppna för transparens och kontroll oavsett vilken modell taxiföretagen använder, säger Emil Burman, utredare på Transport.

När det amerikanska IT-företaget Uber etablerade sig i Sverige 2013 rördes taxibranschen om. Den nya tekniken överlät åt resenärerna att boka och betala sin bil via en app i telefonen. Snart dök även Uberpop upp på gatorna, privatbilar som kördes av privatbilister och kallades ”samåkningstjänst”.

Fem år senare har Uberpop och andra liknande modeller dött ut. Den avgörande orsaken är att ”samåkningstjänsten” var olaglig: Förare dömdes till böter för att de saknade trafiktillstånd och taxiförarlegitimation. De upptaxerades också av Skattemyndigheten.

Idén med appar och förskottsbetalning plockades däremot upp även av traditionella taxiföretag.

Och i dag, måndag, kommer regeringen med sina förslag som ska bringa ordning bland de olika sätten att betala taxiresor. Och i förlängningen dessutom bringa ordning bland taxiföretagens olika sätt att redovisa sina inkomster.

Dagens modell med bilar utrustade med taxameter och anslutna till en redovisningscentral blir kvar.

Lägg till detta att företag med bilar utan taxametrar, enligt förslaget, ska upprätta en beställningscentral som samlar in och lagrar uppgifter om körningarna. Beställningscentralen behöver inte vara bemannad, utan hanteringen kan ske helt digitalt.

En idé med regeländringen är att Skatteverket ska kunna kontrollera alla taxiföretag på ett rutinmässigt sätt.

Oavsett om taxiåkeriet använder sig av dagens vanliga modell med taxameter eller den nya modellen måste chaufförerna ha taxiförarlegitimation. Åkerierna måste också ha taxitrafiktillstånd.

– Det är viktigt att vi har tydliga regler som säkerställer en sund konkurrens samt trygghet för kunden och arbetstagaren – samtidigt som vi bejakar den tekniska utvecklingen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Uber i Sverige har anpassat sig till dagens lagar och undantag, och utifrån sett kommer de även att leva upp till de föreslagna reglerna utan några större förändringar. Bolaget Uber Sverige vill avvakta med kommentarer tills det hunnit läsa lagförslaget, skriver nyhetssajten Breakit.

Regeringens förslag ska nu granskas av lagrådet. Planen är att lagen ska ändras hösten 2020 samt en resterande del den 1 januari 2021.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Örneborg:
    13 april, 2018

    Hur ska man lösa frågan om allt en taxameter gör förutom att räkna fram priset på en resa? Taxametern i min bil håller reda på vem som kör och när. Den håller reda på om bilen körs i tjänst eller ej osv. Dessutom är txm plomberad i bilen. Bryts plomb måste jag in på verkstad o få bilen provkörd o txm omplombad till en kostnad ej under 1000sek. Varje år ska txm kontrolleras-samma kostnad. En app i telefon löser icke dessa frågor. Dessutom borde det kollas om alla som kör taxi är rätt försäkrade.

  2. Tröttare:
    12 april, 2018

    Appar fanns här långt innan Uber dök upp.

  3. Trött:
    14 mars, 2018

    Vart tog förslaget om att alla bilar ska ha taxameter vägen? Hur mycket kostade Eneroth den här gången...

Lästips:

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kriget i Ukraina

Sture Blom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Blom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.