Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Redan före jul aviserade infrastrukturdepartementet och infrastrukturministern att en nationell dispens för fortbildningen kunde komma. I fall EU-kommissionen inte lyckades sy ihop ett gemensamt förslag för alla yrkeschaufförer i EU:s medlemsländer, så som skedde i våras.

Det brann redan i knutarna. Frågan debatterades livligt i sociala medier och oroliga förare tryckte på för att införa en tillfällig förlängning av bevisen, på liknande sätt som skedde i våras genom den så kallade omnibusförordningen.

I helgen kom besked om att regeringen nu lägger fram förslag om svenska tillfälliga covidregler i en proposition till riksdagen.

I ett pressmeddelande förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som tidigare, att han helst ”ser gemensamma lösningar inom EU”:
– Men eftersom besked dröjer går vi nu fram med nationell lagstiftning. Vi måste ha ett fungerande transportsystem. Vi kan inte ha en ordning där enskilda chaufförer kommer i kläm på grund av brist på besked från EU.

Förslaget innebär att regeringen får rätt att lägga fram särskilda föreskrifter om att förlänga giltighetstiden för yrkeskompetensbevisen. Lagen är tänkt att träda i kraft den 1 februari i år.

Det betyder att chaufförer med YKB som skulle ha löpt ut under perioden från och med den 1 februari till och med den 31 juli 2021 kommer att få bevisen förlängda med ett halvår.

För YKB med giltighetstid – som redan runnit ut eller kommer att göra det – under perioden 1 november 2020 till och med 31 januari 2021 införs dispens från kravet på utbildning i sex månader.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Weine Eriksson:
    13 januari, 2021

    Hur gäller svensk dispens för förare i internationell trafik .
    Har svenska regeringen fått godkänt från EU att gör egna undantag som gäller inom EU

  2. Roger:
    11 januari, 2021

    Förslaget verkar ju helt ogenomtänkt den vars ykb går ut 31/7 få köra till 1/2 2022medan den vars ykb går ut dagen efter får inte ens köra den dagen självklart måste ju en löpande förlängning till inte minst för utbildare och åkerier hoppas nån tar tag i detta och rättar till förslaget innan det är klubbat

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.