Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

1. Tänk oj och aj!

Inom arbetsmiljön brukar man tala om ”oj” för tillbud och ”aj” för arbetsolyckor. Före en arbetsolycka har det ofta skett tio tillbud, som om de rapporterats kunde ha förhindrat olyckan.

 

2. Vad är ett tillbud?

Tänk ”oj”, en nästan-olycka eller händelse som kunde ha lett till ett olycksfall, som att halka på en isfläck utan att du skadar dig. Men. Den som kommer efter kanske har bråttom, ramlar och bryter foten på samma fläck.

 

3. Vad är ett allvarligt tillbud?

Allvarliga händelser som medför stor fara för liv eller hälsa. Någon kan exempelvis falla från några meters höjd utan att skada sig. Det kan också vara så att hängande last eller gods rasat ner i närheten av någon eller där en person kunde ha stått.

 

4. Räknas händelser som drabbar någon psykiskt?

Ja, de kan räknas som allvarliga tillbud, exempelvis en enstaka kränkande handling, trakasserier eller mobbning.

Det kan gälla hot om våld, hot med skjutvapen eller kniv eller ett allvarligt menat mordhot.

Om en anställd under en längre period varit utsatt

för skadlig stress och reagerat starkt på det kan det också klassas som allvarligt tillbud.

 

5. Vad ska jag som anställd rapportera?

Tillbud, allvarliga tillbud och arbetsolyckor. Rapportera alltid tillbud till din arbetsgivare som ska behandla, åtgärda och återkoppla till den som anmält och hela arbetsgruppen – för att förebygga olyckor.

 

6. Vad ska arbetsgivaren rapportera?

Arbetsgivaren är skyldig att anmäla allvarliga tillbud och arbetsskador till Arbetsmiljöverkets (AV:s) och Försäkringskassans e-tjänst anmalarbetsskada.se.

 

7. Vem bedömer om en olyckshändelse ska anmälas till AV?

Arbetsgivaren avgör från fall till fall hur allvarlig en händelse är. Vid osäkerhet är AV:s råd att göra en anmälan.

Att inte anmäla en allvarlig händelse kan leda till böter enligt kapitel 8, §2 i arbetsmiljölagen.

 

8. Jag rapporterar, men min chef gör ingenting.

Vänd dig till skyddsombudet på din arbetsplats. Har ni inget? Kontakta det regionala skyddsombudet på Transportarbetareförbundets lokala avdelning. Gå in på transport.se och klicka på ”Avdelningar” för kontaktuppgifter.

 

9. Min chef pratar om avvikelser i stället för tillbud.

Avvikelser kan exempelvis vara att du inte kunde tömma ett sopkärl eller inte lyckades lossa gods hos en kund. Även om tillbud rapporteras ihop med avvikelser är det viktigt att både tillbud och avvikelser följs upp.

 

10. Vad har jag själv för skyldigheter?

Enligt arbetsmiljölagen är anställda skyldiga att följa säkerhetsföreskrifter och anvisningar, använda säkerhetsutrustning och rapportera om tillbud och olyckor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.

Diskriminering
”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.

DO: Det ska kosta att diskriminera

Rättsligt. Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius vill driva fler fall där kvinnor nekats arbete på grund av graviditet. Och att fler ska kunna få ersättning för att de diskriminerats.