Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

1. Tänk oj och aj!

Inom arbetsmiljön brukar man tala om ”oj” för tillbud och ”aj” för arbetsolyckor. Före en arbetsolycka har det ofta skett tio tillbud, som om de rapporterats kunde ha förhindrat olyckan.

 

2. Vad är ett tillbud?

Tänk ”oj”, en nästan-olycka eller händelse som kunde ha lett till ett olycksfall, som att halka på en isfläck utan att du skadar dig. Men. Den som kommer efter kanske har bråttom, ramlar och bryter foten på samma fläck.

 

3. Vad är ett allvarligt tillbud?

Allvarliga händelser som medför stor fara för liv eller hälsa. Någon kan exempelvis falla från några meters höjd utan att skada sig. Det kan också vara så att hängande last eller gods rasat ner i närheten av någon eller där en person kunde ha stått.

 

4. Räknas händelser som drabbar någon psykiskt?

Ja, de kan räknas som allvarliga tillbud, exempelvis en enstaka kränkande handling, trakasserier eller mobbning.

Det kan gälla hot om våld, hot med skjutvapen eller kniv eller ett allvarligt menat mordhot.

Om en anställd under en längre period varit utsatt

för skadlig stress och reagerat starkt på det kan det också klassas som allvarligt tillbud.

 

5. Vad ska jag som anställd rapportera?

Tillbud, allvarliga tillbud och arbetsolyckor. Rapportera alltid tillbud till din arbetsgivare som ska behandla, åtgärda och återkoppla till den som anmält och hela arbetsgruppen – för att förebygga olyckor.

 

6. Vad ska arbetsgivaren rapportera?

Arbetsgivaren är skyldig att anmäla allvarliga tillbud och arbetsskador till Arbetsmiljöverkets (AV:s) och Försäkringskassans e-tjänst anmalarbetsskada.se.

 

7. Vem bedömer om en olyckshändelse ska anmälas till AV?

Arbetsgivaren avgör från fall till fall hur allvarlig en händelse är. Vid osäkerhet är AV:s råd att göra en anmälan.

Att inte anmäla en allvarlig händelse kan leda till böter enligt kapitel 8, §2 i arbetsmiljölagen.

 

8. Jag rapporterar, men min chef gör ingenting.

Vänd dig till skyddsombudet på din arbetsplats. Har ni inget? Kontakta det regionala skyddsombudet på Transportarbetareförbundets lokala avdelning. Gå in på transport.se och klicka på ”Avdelningar” för kontaktuppgifter.

 

9. Min chef pratar om avvikelser i stället för tillbud.

Avvikelser kan exempelvis vara att du inte kunde tömma ett sopkärl eller inte lyckades lossa gods hos en kund. Även om tillbud rapporteras ihop med avvikelser är det viktigt att både tillbud och avvikelser följs upp.

 

10. Vad har jag själv för skyldigheter?

Enligt arbetsmiljölagen är anställda skyldiga att följa säkerhetsföreskrifter och anvisningar, använda säkerhetsutrustning och rapportera om tillbud och olyckor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.

Arbetsmiljö
Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Europadomstolen
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Drönarpilot
En vanlig arbetsdag i livet som kraftlinjeinspektör. Foto: Michael Moe

Michael inspekterar på höga höjder

Ny teknik. Drönare blir allt vanligare och kommer i framtiden att kunna användas mer och mer för olika typer av transporter. Vilka är möjligheterna, och vilka hinder finns det på vägen? Kommer vi kanske snart att kunna åka drönartaxi om persontransporter blir verklighet?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.